Citat:
Ursprungligen postat av
Maruffel
Vi bor inte för stort, men vi bor inte tillräckligt trångt?.. Vid vilken genomsnittlig boyta blir det problematiskt enligt dig?
Det är inget som jag bestämmer. Försök se världen mindre diktatoriskt.
Om Fia hellre delar rum i centrala Stockholm än har en etta i Norrköping är det hennes beslut. Inget jag lägger mig i.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maruffel
Jag skrev att 80 000 personer har omedelbart behov av bostad i Stockholm, menar du att 2 600 är marknadshyra i Stockholm, och att det finns bostäder tillgängliga till den hyran?
Jag har tidigare pekat på lägenheter som haft en boendekostnad på ca 3100 i månaden i Stor-Stockholm. Är skillnaden de emellan avgörande? I så fall får du visa det.
Fö ansåg jag uppgiften så svår att ni borde hjälpas åt. Jag tvivlar på att ni klarar den ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maruffel
Det stämmer bara om hyresvärden har rätt att justera hyran (mer än indexering) efter att kontraktet är påskrivet. Är det ett sådant system du vill införa?
Vad jag vill är helt ovidkommande. Försök vara mer saklig.
Vid marknadshyra är det upp till folk att avtala. Går överheten in och reglerar hyran blir det diskutabelt om vi har marknadshyra.
Med marknadshyra är det rimligt att det etableras någon praxis med hyra under en viss period. Den kan ändras men först efter en förvarning en viss tid i förväg. Den som har kortare förvarning eller gör sig känd för drastiska ökningar kommer att straffas med mer vakanser.
På liknande sätt är det idag för mycket av boendekostnaden för villa och BR. Dvs kapitalkostnad. Långivaren kan ändra den. Och det är inte begränsat till något index.
(Det kommunala vattenbolaget ökade min kostnad för vatten och avlopp drastiskt en gång. Men där kan man inte välja.
Och när jag bodde i studentrum fick jag en hyreshöjning på ca 50% av det kommunala bostadsbolaget en gång. Har för mig den steg med 64% mer än KPI under de 4 år jag bodde där.
Stat/kommun har inte heller något bekymmer med att öka kostnader mer än index).
Citat:
Ursprungligen postat av
Maruffel
Det enda absurda i det här är att du jämför studentbostäder och vanliga bostäder i stället för att vara intellektuellt hederlig i din diskussion. Inte minst för att studenter i svenska städer tvingats bo i tält på grund av bostadsbrist.
Jag jämför inget. Jag gick igenom dina fall.
Sedan pekade jag på en orimlig konsekvens av din propå. Är det intellektuellt ohederligt att peka på absurditeter i det du häver ur dig? Har du bekymmer med det så skriv mindre stolliga saker till mig då.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maruffel
Då har det ändrats sedan jag var där, då var det nämligen bara de billigaste boendena som var så. Kan du vara mer specifik och berätta precis när de började tvinga alla på campus att bo två i varje rum?
Kan du redovisa vara "tvinga alla" kom ifrån. Eller är det nya fria fantasier.