2014-07-29, 13:14
  #2989
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Varför menar du att byggbolagen INTE vill göra fler lönsamma affärer?
Dom skulle börja bygga mer för att efterfrågan skulle öka, det är inte särskilt kontroversiellt att påstå.

Tror du på det sista själv?
Det går i princip alltid att härleda en brist på något till en reglering, allt från Sovjetiska brödköer till svenska bostadsköer - ser man inte sambandet så är man nog dessvärre bortom räddning.

Därför att ju mer de bygger ju mindre kan de ta betalt. Och Hus är inte som bilar eller godis. Har du byggt ett hus på en plats kan du inte bygga ett nytt på samma område.

Du tror alltså att behovet av Företagslokaler är lika stort som på bostäder och att en privatperson har samma omsättning som ett företag?
Citera
2014-07-29, 13:21
  #2990
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Därför att ju mer de bygger ju mindre kan de ta betalt. Och Hus är inte som bilar eller godis. Har du byggt ett hus på en plats kan du inte bygga ett nytt på samma område.

Det är ju ett rent sensationellt uttalande du gör i första meningen, det skulle innebära att byggbolag i länder som inte har hyresreglering eller byggbolag som bygger kommersiella fastigheter går på knäna av sitt omfattande byggande. Verkar det inte helt absurt i dina ögon?

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Du tror alltså att behovet av Företagslokaler är lika stort som på bostäder och att en privatperson har samma omsättning som ett företag?

Ja, relativt sett så är det så - utbud och efterfrågan styr såklart även där.
Omsättningen förstår jag inte relevansen i alls.

Det handlar om en oreglerad marknad jämfört med en reglerad dito och även om ditt resonemang skulle ha någon bärighet alls så borde även du tycka att 2 timmar för att få tag i en lokal mot 40 år för en hyresrätt är skevt och borde bero på något (reglering säger jag), vad menar du att det beror på i så fall?
Citera
2014-07-30, 08:46
  #2991
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Mer eller mindre ja.

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/byggbolag-stams-for-kartell/

http://omvarldsbevakning.byggtjanst.se/Artiklar/2012/Februari/Atta-byggbolag-misstanks-for-kartell/

http://www.svd.se/naringsliv/svenska-byggjattar-doms-i-kartell_8774020.svd

http://www.kkv.se/t/NewsPage____2418.aspx

Detta var de 4 första länkarna som kommer fram om man söker på "byggbolag kartell"

Ok, du har inte nån aning om vad du snackar om. Det är inte kartell på marknaden år efter år vilket krävs för att ditt resonemang skall gå ihop. Om det var det men fortfarande var lönsamt att bygga skulle några riskkapitalister starta byggbolag och bryta kartellen då det råder fri etableringsrätt. Till ditt försvar länkar du några google resultat som mest har med asfaltsbeläggning att göra.
Citera
2014-07-30, 14:45
  #2992
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Allmännyttan SKA se till att folk har bostäder, allmännyttan är inte en plats för rikskapitalister att tjäna grova pengar. Och det är mycket lättare för ett kommunalt ägt bolag att få tillstånd att bygga nytt än en privatperson.
Så varför bygger inte allmännyttan då? Kan det vara att det saknas finansiering månne?

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Man har inte sålt ut allmännyttan för att täcka förluster, man har gjort det pga lagar och regler som tillåter det(mer eller mindre måste göra det) om en majoritet i bostaden vill ombilda.
Om det är så svårt att få in pengar varför använder kommunpolitiker allmännyttan som lillebrorsspargris?

Anledningen till att allmännyttan sålts ut är för att det tidigare systemet med ej marknadsmässiga hyror ledde till allt för långa köer.

Sedan vill folk hellre äga sina bostäder själva, annars hade inte en lgh sålts ut.



Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nybyggen har inte samma regleringar som äldre bostäder, eller tror du det är en slump att ALLA nybyggen mer eller mindre har mellan 8 och 15k i månadshyra? Är det för lite tycker du? Borde hyrorna istället ligga på 30 eller 50k i månaden?
Om hyrorna skulle ligga på 30-50 skulle det uppstå vakanser och hyresvärden skulle gå med brakförlust.

Det har ju i dagarna släppts nya lgh utan kö och dessa är tämligen svåruthyrda. Hur tror du då man skulle kunna få ut 30-50 k per lgh?

http://www.dn.se/sthlm/forst-till-kvarn-far-lagenhet/

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Med marknadshyror skulle bostadsbristen bli extremare och trångboddheten skulle öka markant.
verkligen inte. Priserna skulle variera mer mellan olika områden. Idag spelar inte läget tillräckligt stor roll vid prissättningen av hyror. Den som vill bo billigare väljer då helt enkelt ett billigare område, som egentligen inte behöver vara ett dugg sämre.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vem fan skulle bygga mer lägenheter om man skulle bli tvungen att sänka hyrorna? Byggdes det nog med lägenheter skulle priserna rasa till under dagens nivåer så inte en chans att marknadshyror skulle öka byggandet. Det enda som skulle hända är att hyrorna mångdubblades och det är det.
hehe värst vad du är insnöad på vänsterns propaganda.

Vänstern får ju ha det precis som dom vill idag. Är det verkligen en bra situation?
Citera
2014-07-30, 15:06
  #2993
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Sedan vill folk hellre äga sina bostäder själva, annars hade inte en lgh sålts ut.
Nu är det ju faktiskt så att mindre än 5% av svenskarna äger sina bostäder. Titta på länken i min signatur om du inte tror mig. Men du kanske tänkte på länder som Rumänien, Bulgarien och Ungern? Där äger man verkligen sina bostäder, och hyr dem inte av banken med kontrakt som löper på 120 år.

Vad taskig jag var som körde en runda till med grafen i min signatur...
Citera
2014-07-30, 17:01
  #2994
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Nu är det ju faktiskt så att mindre än 5% av svenskarna äger sina bostäder. Titta på länken i min signatur om du inte tror mig. Men du kanske tänkte på länder som Rumänien, Bulgarien och Ungern? Där äger man verkligen sina bostäder, och hyr dem inte av banken med kontrakt som löper på 120 år.

Vad taskig jag var som körde en runda till med grafen i min signatur...

Om du inte vet vad owner betyder kan du använda google translate.
Citera
2014-07-30, 17:36
  #2995
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om du inte vet vad owner betyder kan du använda google translate.
Jag begriper mig inte på det här med datorer och internet, så du kan väl vara bussig och hjälpa mig? Vad menas egentligen med att "äga" sin bostad? Hur kommer det sig att Sverige, som har världens bästa statsminister och finansminister, har västvärldens i särklass lägsta andel människor som faktiskt betalt sina bostäder? Varför tycker en samlad kår av både svenska och utländska "experter" att det är ett problem att bolånetorskarna i Sverige lånar som om det icke funnits en morgondag?
Citera
2014-07-30, 21:09
  #2996
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Allmännyttan SKA se till att folk har bostäder
Nej, det där har du missförstått. Du får ta och titta i Lag (2010:879) om allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolag. De SKA drivas affärsmässigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och det är mycket lättare för ett kommunalt ägt bolag att få tillstånd att bygga nytt än en privatperson.
Då det inte finns någon lönsamhet i att bygga hyresbostäder kommer kommunen att undrelätta för er när ni kommer och vill bygga. Sluta upp med undanflykter. Bygg nu till förlust och se glad ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Man har inte sålt ut allmännyttan för att täcka förluster, man har gjort det pga lagar och regler som tillåter det(mer eller mindre måste göra det) om en majoritet i bostaden vill ombilda.
Allmännyttan har ingen skyldighet att gå med på ombildningar. Om du vill framhärda får du hänvisa till en tvingande lag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Om det är så svårt att få in pengar varför använder kommunpolitiker allmännyttan som lillebrorsspargris?
Det gör dom inte. Det är en förlustverksamhet. Jag har i tidigare inlägg visat vilken urusel avkastning skattebetalarna får för den konsumtion de avstått och stoppa in i allmännyttan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nybyggen har inte samma regleringar som äldre bostäder, eller tror du det är en slump att ALLA nybyggen mer eller mindre har mellan 8 och 15k i månadshyra? Är det för lite tycker du? Borde hyrorna istället ligga på 30 eller 50k i månaden?
Nu har du nog inte läst vad jag skrev. Presumtionshyrorna kom till för att ingen byggde hyresbostäder.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Med marknadshyror skulle bostadsbristen bli extremare
Då får du visa hur du kommit fram till det. Nu är det bara ett påstående i paritet med att jorden är platt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vem fan skulle bygga mer lägenheter om man skulle bli tvungen att sänka hyrorna?
Du förstår dig inte på marknadsekonomi.
Om marknadshyror införs och hyrorna stiger. Då blir det lönsamt att bygga och driva hyresfastigheter. Då kommer folk som vill tillhandahålla hyresbostäder och göra en hacka på det att bygga och hyra ut.

Vad får dig att tro att folk skulle konstatera att det är lönsamt att hyra ut lägenheter och sedan inte kasta sig in i den branschen. Det är väl mest lata och parasiterande som tänker så.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Byggdes det nog med lägenheter skulle priserna rasa till under dagens nivåer så inte en chans att marknadshyror skulle öka byggandet. Det enda som skulle hända är att hyrorna mångdubblades och det är det.
Problemet med det du skriver är att du och andra som vill se fler hyresbostäder inte bygger de. Varför gör ni inte det?
Citera
2014-07-30, 21:30
  #2997
Bannlyst
En sak ingen nämner är att det revs massor av hus i allmännyttan i slutet på 90 - Talet.

Det är det ingen som vill kännas vid men det var så.

Hade man väntat 6 år till skulle dom aldrig behövt riva alla dessa tusentals hus i allmännyttan.

MEN vem kunde tro att en Borglig Regering skulle släppa in mer folk än någonsin.

Det var priset som Moderaterna fick betala när dom gick med i alliansen.

Folkpartiet liberalerna är det parti som behandlat sitt eget folk sämre än något annat parti t.om värre än vänstern. Nu för tiden är dom kända för skolpolitik men den som kan sin politik vet att alla poster som har att göra med invandring där sitter folkpartister. Ullenhag till Birgitta Ohlsson.

Skulle jag vara för fri invandring skulle jag rösta på Folkpartiet.....

Folkpartiet snackar om individens frihet men dom skiter i att folk INTE har jobb och tak över skallen.

Alla som var vuxna under Sossarnas styre minns hur invandrare vi släppte in på 70 - och 80 Talet som vi inte hade JOBB till.

Låter inte det rimligt först jobb sen permanent boende?
__________________
Senast redigerad av Dirrtyfingers 2014-07-30 kl. 21:40.
Citera
2014-08-06, 19:17
  #2998
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Svenskarnas parti skickar brev till ministrarna:

https://www.realisten.se/2014/08/06/oppet-brev-till-sveriges-ministrar/

Citera
2014-08-06, 19:49
  #2999
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag begriper mig inte på det här med datorer och internet, så du kan väl vara bussig och hjälpa mig? Vad menas egentligen med att "äga" sin bostad? Hur kommer det sig att Sverige, som har världens bästa statsminister och finansminister, har västvärldens i särklass lägsta andel människor som faktiskt betalt sina bostäder? Varför tycker en samlad kår av både svenska och utländska "experter" att det är ett problem att bolånetorskarna i Sverige lånar som om det icke funnits en morgondag?

Nej jag märker att du inte begriper mycket men googla på äganderätt och läs om det.
Citera
2014-08-07, 14:40
  #3000
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bra debattartikel av Sara Skyttedal (KDU)

http://www.expressen.se/debatt/nytt-miljonprogram-det-sista-som-behovs/

Som vänstern naturligtvis svarade på:

http://www.expressen.se/debatt/boende-ar-en-rattighet-och-ar-inte-en-vara/

Både jobb och bostad är en rättighet tydligen... kommunistdravel.


Sara Skyttedal lyfter fram helt fel saker. Hon börjar raljera om otrygghet i mångmiljonprogramsområden som inte har ett skit med bostadspolitik att göra. Att det finns en otrygghet i dessa områden måste man lösa med mer resurser på att motverka otryggheten, fler poliser och liknande, det har ingenting med bostad att göra. Jag tror nog de flesta väljer en bostad i mångmiljonområde istället för att bo på gatan (hur otryggt är inte det).

Vilka jävla idioter och stolkskott till politiker det finns, och detta är alltså en KDUs ordförande som sedan ska sitta och sätta agendan för Sverige, det är ju så förbannat jävla sorgligt. Prio nummer ett nu är fan att skapa bostäder för att folk ska ha någonstans att bo, inte raljera över att folk ska ta sig i kragen och skaffa jobb när hon själv vet att alla inte kommer att få jobb, var ska dessa som inte får jobb och inte har likt henne, råd att bo i en fin och fräsch lägenhet innanför tullarna? Det säger hon fan inte ett skit om den jävla bimbon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in