2014-10-25, 11:52
Medlem
ElSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Vi som låg i flottan på 80-talet känner igen retoriken Det var aldrig något snack om att det var någon annan än ryssen, populärt benämnd lede fi. Göran var i god form på den tiden och verkar köra samma race än idag.

Om jag minns rätt blev det en del skitsnack efter ett tag om hans, och andras, insatsiver under ubåtshysterin.

Till och med möjligt att kommendör Frisk tog sitt avsked när fjollträsket började nå upp till knäna. Skall kolla upp det.

En person satt till att bevaka en blå burk, skall vara misstänksam mot allas avsikt gällande denna burk till dess avlösning sker.

Vem bevakar den svenska blå burken idag med samma nit? Desamma som just brände av några miljoner i skärgården.

Utvärdera resultatet, inte deras avsikt. Avsikten är solklar - burken skall förbli blå. Och svensk.
Citera
2014-10-25, 12:32
Medlem
ElSilencios avatar
Sprang just på den här broshyren (pdf) över Victoriasjödokumentären där Göran Frisk verkar som missionär (han fick sitt missionsbrev redan 1979, innan 80-talets turer).

Deep trouble in Lake Victoria

Göran har en signatur som kommer igen i mycket han skriver, han är en klar humanist och visar på att riktiga krigare faktiskt står för något. Att han missionerar för kyrkan är lika naturligt som att han leder en skader till sjöss, samma man, samma patos: ORA ET LABORA [Pray & Work]

Jag vill inte säga att han har rätt, men jag menar att han gör det rätt. Utan övertygelse kommer vi ingenstans, det är något jag lär från personer som honom.

Politiskt passar han in i den traditionella moderatens kostym, värnar om familj, tro, framtid och moral.

Och ni... han är dessutom en miljökämpe. Bit på den!

Honnör
Citera
2014-10-25, 13:04
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSilencio
Om jag minns rätt blev det en del skitsnack efter ett tag om hans, och andras, insatsiver under ubåtshysterin.

Till och med möjligt att kommendör Frisk tog sitt avsked när fjollträsket började nå upp till knäna. Skall kolla upp det.

En person satt till att bevaka en blå burk, skall vara misstänksam mot allas avsikt gällande denna burk till dess avlösning sker.

Vem bevakar den svenska blå burken idag med samma nit? Desamma som just brände av några miljoner i skärgården.

Utvärdera resultatet, inte deras avsikt. Avsikten är solklar - burken skall förbli blå. Och svensk.
I filmen, vid 33:05, diskuterar de kort att Frisk hade Arbetsdomstolen efter sig. Tydligen var det viktigare med övertidslagstiftningen än att sänka sovjetiska ubåtar.

http://vimeo.com/channels/100600/54386573
Citera
2014-10-25, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
I filmen, vid 33:05, diskuterar de kort att Frisk hade Arbetsdomstolen efter sig. Tydligen var det viktigare med övertidslagstiftningen än att sänka sovjetiska ubåtar.

http://vimeo.com/channels/100600/54386573

Haha finns det något svenskare än att försvaret får myndigheter efter sig? Klart man inte kan hålla sig till 40 timmars veckor när man jagar ubåt...
Citera
2014-10-25, 13:46
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Haha finns det något svenskare än att försvaret får myndigheter efter sig? Klart man inte kan hålla sig till 40 timmars veckor när man jagar ubåt...
I dokumentet ElSilencio länkar till finns ett citat på engelska: “In war there is no such thing as money shortage!”

Sammantaget målar det en bild av en proffessionell krigare som brinner för sin uppgift men som hämmas av byråkrater som anser att det är viktigare att arbetstidslagar och budgetar hålls.
Citera
2014-10-25, 13:49
Medlem
Göran frisk är helt klockren. Men lyssnar man på honom helt utan kontext kan man tycka att han tar i lite. Men som många yngre här inte förstår var Rysslands kartläggningar av Sverige på 80-talet extremt grova. Det har aldrig varit frågan om krig, men Ryssland vill av någon anledning ha bra koll på sin omgivning. Den som vill veta mer om detta kan lyssna på p3s dokumentär: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/440846?programid=2519

Kartorna som Ryssland har gjort över Sverige från kalla kriget tiden är obehagligt detaljerade. Man har tex sett djupen på sjöar och vikar som lantmäteriet aldrig har brytt sig om att mäta. Både boende och sommarstugor från förhållandevis lågt rankade personer som jobbar inom försvaret har varit utmärkta. Fartygsmäklare som har inspekterat fraktfartyg som har kommit ut på marknaden från soviet efter sovjetiska unionens fall har varit tillverkade i 3gr så tjockt stål som vanligt, haft undervattens slussar och fästen för olika typer av vapen.
Citera
2014-10-25, 14:17
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennnann
Göran frisk är helt klockren. Men lyssnar man på honom helt utan kontext kan man tycka att han tar i lite. Men som många yngre här inte förstår var Rysslands kartläggningar av Sverige på 80-talet extremt grova. Det har aldrig varit frågan om krig, men Ryssland vill av någon anledning ha bra koll på sin omgivning. Den som vill veta mer om detta kan lyssna på p3s dokumentär: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/440846?programid=2519

Kartorna som Ryssland har gjort över Sverige från kalla kriget tiden är obehagligt detaljerade. Man har tex sett djupen på sjöar och vikar som lantmäteriet aldrig har brytt sig om att mäta. Både boende och sommarstugor från förhållandevis lågt rankade personer som jobbar inom försvaret har varit utmärkta. Fartygsmäklare som har inspekterat fraktfartyg som har kommit ut på marknaden från soviet efter sovjetiska unionens fall har varit tillverkade i 3gr så tjockt stål som vanligt, haft undervattens slussar och fästen för olika typer av vapen.

+1 på detta.

MEN.. när det väl kommer till kritan, tror du att dagens 90 & 00 talister som curlats och matats med IT/internet/CoD/World of Warcraft.. de emos som sluppit att bry sig om världen utanför sina gulliga små bubblor med Idol-Frida, Teletubbies och Paradise Hotel - bryr sig ett smack om något som hände för hundra år sedan (läs: 80 talet)??

Fan, vem bryr sig om Rysslands upprustning när det finns Sean den 1:e Banan, Batman och Justin Bieber menar jag? Där snackar vi krigare av vår tid!

Citera
2014-10-25, 15:17
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
+1 på detta.

MEN.. när det väl kommer till kritan, tror du att dagens 90 & 00 talister som curlats och matats med IT/internet/CoD/World of Warcraft.. de emos som sluppit att bry sig om världen utanför sina gulliga små bubblor med Idol-Frida, Teletubbies och Paradise Hotel - bryr sig ett smack om något som hände för hundra år sedan (läs: 80 talet)??

Fan, vem bryr sig om Rysslands upprustning när det finns Sean den 1:e Banan, Batman och Justin Bieber menar jag? Där snackar vi krigare av vår tid!

Glöm inte Twittereliten som kan diskutera ihjäl Putin ifall det behövs
Citera
2014-10-25, 16:14
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
I dokumentet ElSilencio länkar till finns ett citat på engelska: “In war there is no such thing as money shortage!”

Sammantaget målar det en bild av en proffessionell krigare som brinner för sin uppgift men som hämmas av byråkrater som anser att det är viktigare att arbetstidslagar och budgetar hålls.
När jag var med och lekte med sjunkbomber på sent 80-tal var det minsann inget snack om arbetstidslagar inte Vi kunde ligga ute till sjöss 4-5 veckor i sträck och bara gå in för bunkring och tankning när det behövdes. Det känns ju ganska självklart om det nu finns en misstänkt utländsk u-båt på svenskt vatten och vad jag minns var det ingen som klagade. Snarare tvärtom så var det ju spännande att fälla skarpa sjunkbomber en masse.
Citera
2014-10-25, 16:35
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernt-Benny
Glöm inte Twittereliten som kan diskutera ihjäl Putin ifall det behövs

Haha yup.

Lena Melin, Gustav Fridolin, Mona Sahlin.. Russia can't beat that liksom.
Citera
2014-10-25, 16:43
Medlem
Bypelle82s avatar
Kan bara föreställa mig bilden av att man låter Göran Frisk paddla iväg i en ranglig liten kanot ut i den dimmiga skärgården en tidigt morgon. Hur han sedan kör ner armen i vattnet, ruskar runt ett tag, för att sedan i ett strypgrepp dra upp en vettskrämd rysksoldat måste ju vara priceless.
Citera
2014-10-25, 18:34
Medlem
elgholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
Det skulle vara förbannat kul om någon gamma beväring kan träda fram som haft att göra med Göran under värnplikten. Han verkar vara en klassisk alfahane av den gamla stuket.

Om jag inte minns helt fel kan det faktiskt vara Göran som jag samtalade en hel del med när jag gjorde lumpen! Låg vid MKHS på Berga Örlogsskolor år 1998 och han satt uppe i ubåtspaviljongen (vi kallade husen mitt på området för det, uppe höjden) då, om det är samma herre, kan någon bekräfta? Så jag inte blandar ihop herrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in