2014-10-22, 22:03
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Både Janne Dahlsjö och Kjell-Åke Johansson hade sagt att de denna dag skulle ut och bada och campa i Åsa. Bl. a. hade Kjell-Åke sagt att "han behövde ut och lufta på sig".

Detta med att campa och bada en sådan här dag lär knappast någon göra. Vädret var uruselt. Det regnade hela 26,5 mm och det var endast 13,2 grader. Ingen annan dag under månaderna juni och juli 1965 var så kylig och så regnig som denna.

Det var väl tidigare som de tre planerade att åka till Åsa och campa/bada just den här dagen? Och då när de planerade var det fint väder. Om de nu verkligen menade detta så innebar det dåliga vädret denna dag att de hade en eller flera dagar off, där de kunde göra vad de ville.

Skara, jag är också mycket nyfiken på vad det skulle vara för koppling mellan dessa ungdomar och de tre som utförde grodmansrånet? Finns det någon grund för det? Eller?

Om man säger A så får man säga B, som en närstående till mig brukade säga.
Citera
2014-10-22, 22:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen Professor Persson.

Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Har vid flera tillfällen skrivit och och mailat till Gw Persson och han har inte besvarat på mina brev eller mail.

Även en vän till min yngre bror bommade honom med mail angående detta försvinnande men det verkar inte vara något GW Persson är intresserad av .

Men nu jag sitter still i båten , och väntar.

Ja jag kommer ihåg att du har gjort detta utan att erhålla något som helst svar från honom.

Förutom den här personen du omnämner, så är det ytterligare personer som har hört av sig till honom. Dessa har heller inte erhållit något svar.

Tydligen är inte Professorn intresserad av Sveriges enda olösta massförsvinnande.
Citera
2014-10-24, 18:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dahlsjö-fallet och Grodmansrånet inträffade båda den 29/7-65.

Citat:
Ursprungligen postat av SentOmsider
Det var väl tidigare som de tre planerade att åka till Åsa och campa/bada just den här dagen? Och då när de planerade var det fint väder. Om de nu verkligen menade detta så innebar det dåliga vädret denna dag att de hade en eller flera dagar off, där de kunde göra vad de ville.

Skara, jag är också mycket nyfiken på vad det skulle vara för koppling mellan dessa ungdomar och de tre som utförde grodmansrånet? Finns det någon grund för det? Eller?

Om man säger A så får man säga B, som en närstående till mig brukade säga.

När i tiden dessa tre unga män planerade inför den här resan är omöjligt att säga. En eller två dagar innan så omtalade i a f Kjell-Åke detta för sin syster. Han ville då låna pengar av henne.

Även om den 29 juli hade det sämsta vädret under hela juni och juli, så var dessa månader 1965 vare sig speciellt varma eller soliga. Även om det ibland förekom sol och värme.

Redan från början så tror jag att detta prat om en bad- och campingresa till Åsa bara var en bortförklaring/förevändning.

Vad än Dahlsjö, Johansson och Karlsson företog sig den här torsdagen, så är det mycket märkligt att Janne Dahlsjö tog med sig ett par extra ljusa byxor. Varför behövde han detta extra par?

Det enda som man kan säga med 100% säkerhet, är att både Grodmansrånet och massförsvinnandet skedde samma dag och i samma stad. Dessutom att både Dahlsjö och Kjell-Åke inte befann sig i sin mors resp. föräldrars lägenhet. Om dessa två sedan satt och kurade i andra lägenheter denna dag och inväntade att det skulle sluta att spöregna vet jag inte.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-10-24 kl. 19:36.
Citera
2014-10-24, 19:11
Medlem
Det behöver inte vara en stulen pv--1964 köpte min far en pv från volvos som skulle användas i Volvos rally team den som var ansvarig för detta team stal från volvo och blev avskedad..detta var slutet för volvo rally och min far köpte denna..min farbror berättade att han var inne i stan full ofta och körde runt kan det vara den ni söker?samma färg åtminstone.
Citera
2014-10-25, 14:32
Medlem
SentOmsiders avatar
Ser fram emot allt om kopplingen mellan det märkliga grodmansrånet och de tre försvunna. Låter som en bok - kanske den skrivs just nu?
Citera
2014-10-25, 15:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många PV-bilar i omlopp i Göteborg 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Det behöver inte vara en stulen pv--1964 köpte min far en pv från volvos som skulle användas i Volvos rally team den som var ansvarig för detta team stal från volvo och blev avskedad..detta var slutet för volvo rally och min far köpte denna..min farbror berättade att han var inne i stan full ofta och körde runt kan det vara den ni söker?samma färg åtminstone.

Tror mig förstå vilken bil du tänker på men det vore bra om du preciserade detta. Vad var det för årsmodell på den PV din far köpte 1964? Vilken färg hade denna?

År 1965 fanns det många PV-bilar i omlopp i Göteborg. Både sådana som inte var stulna samt sådana som var det.
Citera
2014-10-26, 13:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bok.

[quote=SentOmsider|50865013]Ser fram emot allt om kopplingen mellan det märkliga grodmansrånet och de tre försvunna. Låter som en bok - kanske den skrivs just nu?[/QUOTE]

Det låter som en bok, men tyvärr har detta märkliga försvinnande skett på riktigt. Om rånet och massförsvinnandet hörde ihop går tyvärr inte att säga, förutom att de båda händelserna inträffade den 29 juli 1965 och i Göteborg.

Som förut har tagits upp i tråden, så verkar det som att det skrivs en bok om detta fall - från två olika håll. Vi får väl se vad detta kan mynna ut i i slutändan.
Citera
2014-10-28, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tror mig förstå vilken bil du tänker på men det vore bra om du preciserade detta. Vad var det för årsmodell på den PV din far köpte 1964? Vilken färg hade denna?

År 1965 fanns det många PV-bilar i omlopp i Göteborg. Både sådana som inte var stulna samt sådana som var det.

Den var svart om jag inte minns fel
Citera
2014-10-28, 23:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen O18920.

Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Den var svart om jag inte minns fel

Ja, detta var ju den vanligaste färgen på en PV.

O18920, den försvunna PV, var midnattsblå till färgen och var definitivt inte stulen. Bilen köptes av en av Janne Dahlsjös äldre bröder i juli 1964 av en bekant. Vem som egentligen ägde bilen den 29 juli 1965 är oklart, men troligtvis var det den äldre brodern.

Helt felaktigt har O18920 fått färgen duvblå/duvgrå. Bl. a. angav Norlén denna färg. Bilens färg var alltså midnattsblå. Mycket mörk till färgen - nästan svart.
Citera
2014-11-05, 20:47
Medlem
Det finns en PV som ligger begravd i en slänt vid en villa en liten bit söder om Göteborg. Den begravdes där våren 1968 efter att ha stått undanställd i skymundan bakom ett garage någon kilometer från platsen i ett par år. Mannen som ägde huset där den varit undanställd var god vän med mannen i vars slänt bilen grävdes ner. Ingen av dessa båda herrar lever idag, likaså är deras fruar döda.

Hur vet jag detta då? Jo, runt 1970 var jag i runda slängar fyra-fem år gammal. Jag fick då en ratt till en PV av mannen som bodde där bilen grävdes ner. Jag hade kvar ratten i ganska många år, men den hamnade så småningom i en container när mina föräldrar städade tomten där vi bodde. Jag gissar att jag var runt 12-13 år då ratten slängdes, alltså har jag ett hyggligt minne av hur den såg ut. Att det grävdes ner en bil i slänte berättades för mig av en kvinna som var med när detta hände.

Att ratten kom från en PV och att den var av rätt årsmodell har jag kollat upp senare då jag stötte på detta fallet via ett tidningsrepotage och misstänkte ett eventuellt samband.

Jag kan naturligtvis inte vara 100% säker på att det verkligen är rätt PV, eller ens att det är en PV som ligger begravd på platsen jag känner till, men visst vore det märkligt eftersom ratten jag fick kom från en PV? Varför sparades ratten? Och varför grävdes bilen ner, den borde ju kunnat tas omhand av en bilskrot även på den tiden? Och varför hade den varit undanställd bakom ett garage i ett par år innan den hamnade i jorden?

Ovanstående information delgav jag Leif GW i ett mail den 20/1 i år. Han har inte hört av sig tillbaka så jag antar att det var mindre intressant och kanske alltför klena indicier...

Hur går man vidare? Jag vet var platsen ligger men jag tänker inte outa det här i forumet då det eventuellt skulle kunna skapa bekymmer för de personer som bor på denna tomten idag. Dock så är platsen förhållandevis lättillgänglig och skulle man få till stånd en grävning där så skulle man inte orsaka några egendomsskador då det rör sig om trädgårdsmark. Förmodligen skulle man också kunna få indikationer med hjälp av en metalldetektor av bättre kvalitet.

Nån som har idéer om detta?
Citera
2014-11-05, 21:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bussy
Det finns en PV som ligger begravd i en slänt vid en villa en liten bit söder om Göteborg. Den begravdes där våren 1968 efter att ha stått undanställd i skymundan bakom ett garage någon kilometer från platsen i ett par år. Mannen som ägde huset där den varit undanställd var god vän med mannen i vars slänt bilen grävdes ner. Ingen av dessa båda herrar lever idag, likaså är deras fruar döda.

Hur vet jag detta då? Jo, runt 1970 var jag i runda slängar fyra-fem år gammal. Jag fick då en ratt till en PV av mannen som bodde där bilen grävdes ner. Jag hade kvar ratten i ganska många år, men den hamnade så småningom i en container när mina föräldrar städade tomten där vi bodde. Jag gissar att jag var runt 12-13 år då ratten slängdes, alltså har jag ett hyggligt minne av hur den såg ut. Att det grävdes ner en bil i slänte berättades för mig av en kvinna som var med när detta hände.

Att ratten kom från en PV och att den var av rätt årsmodell har jag kollat upp senare då jag stötte på detta fallet via ett tidningsrepotage och misstänkte ett eventuellt samband.

Jag kan naturligtvis inte vara 100% säker på att det verkligen är rätt PV, eller ens att det är en PV som ligger begravd på platsen jag känner till, men visst vore det märkligt eftersom ratten jag fick kom från en PV? Varför sparades ratten? Och varför grävdes bilen ner, den borde ju kunnat tas omhand av en bilskrot även på den tiden? Och varför hade den varit undanställd bakom ett garage i ett par år innan den hamnade i jorden?

Ovanstående information delgav jag Leif GW i ett mail den 20/1 i år. Han har inte hört av sig tillbaka så jag antar att det var mindre intressant och kanske alltför klena indicier...

Hur går man vidare? Jag vet var platsen ligger men jag tänker inte outa det här i forumet då det eventuellt skulle kunna skapa bekymmer för de personer som bor på denna tomten idag. Dock så är platsen förhållandevis lättillgänglig och skulle man få till stånd en grävning där så skulle man inte orsaka några egendomsskador då det rör sig om trädgårdsmark. Förmodligen skulle man också kunna få indikationer med hjälp av en metalldetektor av bättre kvalitet.

Nån som har idéer om detta?

Var hade ägaren till PV:n fått tag i bilen från början?

Sammanföll hans namn med något av dem som nämnts här i tråden?
Citera
2014-11-05, 21:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket stort antal personer aldrig omnämnda i tråden.

[quote=Prinzezzan|50999627]Var hade ägaren till PV:n fått tag i bilen från början?

Sammanföll hans namn med något av dem som nämnts här i tråden?[/QUOTE]

Kommer att svara på Bussys mycket intressanta inlägg senare. Svarar först på ditt här.

Problemet här är att det finns ett mycket stort antal namn runt de tre som försvann och bilen som aldrig har tagits upp i den här tråden. Faktum är att merparten av alla dessa namn inte finns med här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in