2014-10-24, 15:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordshin
Jo fast det känns ju lite som "Efter en veckas spaning kan vi nu konstatera att Ryssland har invaderat norra delarna av landet med 4 armébrigader, vi har därmed löst vår uppgift".

Försvarsmaktens övergripande uppgift måste ju vara att förhindra främmande undervattensverksamhet på svenskt vatten, inte att konstatera att det sker. I mina ögon har de misslyckats fullständigt eftersom ubåten kom undan trots att den då tydligen gick sönder.

Både och det förstnämnda förutsätter i stort det andra så att säga.

En snubbe på SVT Debatt igår tyckte att lösningen på allt var att vi är Facebookvänner med varandra, kanske har han rätt, men blir hyfsat tråkigt att se vem Putin fikar med. Stort gilla dock på Göran som har varit en frisk fläkt i den här soppan. Jag är helt övertygad om att hans analyser stämmer mycket bra med vad som verkligen har skett trots att ormätarna möjligtvis inte har snokat omkring på landbacken den här gången.

I mina ögon har Försvarsmakten lyckats lösa sin uppgift om landets ledning är nöjd med resultatet.
Citera
2014-10-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är beredd att stödja din teori, dock finns en faktor som inte har fått sin förklaring. Varför fortsätter operationen med mindre markförband? Jag tycker att detta är det som skiljer mig från din teori, det som gör att jag inte köper din teori rakt av. Vad för markförbanden i detta nu, och varför?

Jag kan inte göra annat än att hålla med dom tidigare skriven teori är mycket intressant. Men varför skulle försvaret in gå ut med information om vilken nation det rör sig om? Visst man kan tycka att det är ett sätt för att inte skapa kaos, men att inte berätta sanningen skapar ännu mer kaos då det kommer ut till allmänheten.
Citera
2014-10-24, 15:36
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Vad gör markförbanden i detta nu, och varför?
Det kan vara så att dom tror att dom har parkerat ubåten och stuckit via land.
Citera
2014-10-24, 15:40
Medlem
Literals avatar
Citat:
Finns det eller finns det inte ansamlingar kvar, vänligen styrk detta, det räcker inte med ett ynka nog.
I de inre delarna av ett Skärgårdshav finns nog lite kvar.Satelliterna är väderberoende och ger oss inga exakta data.Googla om du är intresserad.
Citera
2014-10-24, 15:41
Medlem
Citat:
Jag är beredd att stödja din teori, dock finns en faktor som inte har fått sin förklaring. Varför fortsätter operationen med mindre markförband? Jag tycker att detta är det som skiljer mig från din teori, det som gör att jag inte köper din teori rakt av. Vad gör markförbanden i detta nu, och varför?

Man vill väl eftersöka om ev landsättning av specialstyrkor skett och ev tekniska installationer skett, möjligen.

Att släpa ut all samtlig media per båt ut till Berga var ett fiffigt sätt att undvika bevakning på "aktuellt" område.
Citera
2014-10-24, 15:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodGuyGreg
Jag kan inte göra annat än att hålla med dom tidigare skriven teori är mycket intressant. Men varför skulle försvaret in gå ut med information om vilken nation det rör sig om? Visst man kan tycka att det är ett sätt för att inte skapa kaos, men att inte berätta sanningen skapar ännu mer kaos då det kommer ut till allmänheten.

Att gå ut med vilken nation det rör sig om, utifall att man känner till det, gynnar det Sverige och svenska intressen, om inte, håll tyst.

Det kommer inte till allmän kännedom om man inte vill det, tänk Palme och Estonia.

En sak som jag har grunnat på under den här operationen angående t ex. Palme och Estonia. Kan det vara så att Ryssland vet och därmed har en hållhake på oss, och av den anledningen kan svenska regeringen inte berätta vem som adresserade en undervattensfarkost till Jungfrufjärden?

Jag inbillar mig att storpolitiken fungerar på det viset och det kan vara en förklaring till det ena och det andra varför man inte kan prata och bomba hur man vill?

Sätt in detta i teorin om att Försvarsmakten lät en inkräktare löpa ut med svansen mellan grodfötterna så blir den storyn begriplig.
Citera
2014-10-24, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Ubåten som passerade öregrund imorse låg förra helgen tryggt i hamn i st Petersburg. I övrigt en jävligt stor ubåt! http://en.m.wikipedia.org/wiki/Yasen-class_submarine

Vad är det för märkligt med det? Har själv sett dom vid ett besök när stan hette Leningrad.
Exponerades helt öppet från rundtursbåten för oss turister.
Citera
2014-10-24, 15:50
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Vad är det för märkligt med det? Har själv sett dom vid ett besök när stan hette Leningrad.
Exponerades helt öppet från rundtursbåten för oss turister.

inget märkligt alls men vissa foliehattar fick naturligtvis för sig att det var just denna ubåt som spökat i sholms skärgård..
Citera
2014-10-24, 15:52
Medlem
Jefferssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackup
Bildbevis kom ju fram att idag på förmiddagen blev ubåten bogserad över ytan!

Varför är ni så insnöade? Bildbevis finns!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19748355.ab

Vart är bevisen du yrar om?
Vad snackar du om överhuvudtaget?
Citera
2014-10-24, 15:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det kan vara så att dom tror att dom har parkerat ubåten och stuckit via land.

Det är min huvudteori, kan inte riktigt släppa den än. Och även om en farkost har släppts ut så kan det finnas fler som är kvar.
Citera
2014-10-24, 15:54
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
Aftonbladet har fundet u-båden Ryssen står nu helt naken, ingen bortforklaringer nu. Desuden er det 100% den samme u-båd som blev observeret af "Erik" i skærgården, mye tydligt at se
Akkurat - exakt samma som på Eriks bild
Citera
2014-10-24, 15:54
Medlem
Literals avatar
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/miljo-och-klimat/tillstandet-i-miljon/informationscentralen-for-egentliga-ostersjon/algblomningar/regionala-blomningar/Pages/stockholms-skargard.aspx

OY

Här kan du läsa följande:

Stockholms skärgård*

Inrapporterade algblomningar i Stockholms skärgård.2014-09- 20/21Utö och Mysingen. Ovanligt mycket algblomning för årstiden. Grumligt i vattnet och ytansamlingar i vikar (2-3). Troligen*rör det sig om en höstblomning av cyanobakterien Aphanizomenon sp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in