Citat:
Ursprungligen postat av
gavlip
Gör förekomsten av öar det extra intressant att åka runt här med ubåt jämfört med andra ställen eller? Precis vad skulle du själv göra med i en ubåt i den svenska skärgården om du var ryss? Skulle det vara någon vinst för dig som ryss att åka runt med ubåt i Stockholms skärgård och riskera bli sänkt/gripen med ett gigantiskt PR-fiasko som följd? Nä det finns ingen poäng med det och det lönar sig inte. Btw Finland har skärgård. Inga "ryska" ubåtar har siktats där.
Ja, en skärgård är ett bra ställe att basera sina ubåtar i, bättre skydd än i öppet hav. Jag skulle gömma mig i skärgården, även som angripare mot Sverige, särskilt om jag hade kärnvapen ombord då jag hade tänkt att det är ett stort steg för NATO att angripa mig om jag gömmer mig på svenskt territorium.
Ja, vinsten är större än risken, har varit det mycket länge och särskilt nu när Sverige saknar en reell ubåtsjaktförmåga, ta tillfället när det ges, nyttja motståndarens svagheter.
Hur vet du att inga ryska ubåtar har opererat i Finlands skärgård? Dessutom ligger Finland inte på samma plats som Sverige geografiskt sett. Näpp, Finland har inga ubåtar, jättebra, därför att ubåtar är bra att ha om man vill upptäcka och jaga ubåtar.
Har man inga ubåtar hittar man kanske inga ubåtar.