2014-11-14, 20:36
Medlem
mental retarded inlägg nr 2?

Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Gör förekomsten av öar det extra intressant att åka runt här med ubåt jämfört med andra ställen eller? Precis vad skulle du själv göra med i en ubåt i den svenska skärgården om du var ryss?

Ryssar resonerar inte som dig det är helt klart men det bevisar inte att de inte är i skärgården och övar.

Citat:
Skulle det vara någon vinst för dig som ryss att åka runt med ubåt i Stockholms skärgård och riskera bli sänkt/gripen med ett gigantiskt PR-fiasko som följd? Nä det finns ingen poäng med det och det lönar sig inte. Btw Finland har skärgård. Inga "ryska" ubåtar har siktats där.

Finland har en lång gemensam landgräns mot Ryssland vilket innebär att militärt skulle ett anfall kosta både tid och kraft om de skulle ta omvägen via Finska kusten. Finska skärgården är därför inte alls intressant för ryssen. Sverige har ingen annan gemensam gräns med Ryssland förutom via havet. Därmed är det mycket mera intressant för Ryssland att öva militära operationer i våran skärgård. Finns inte många andra ställen deras ubåtar kan ligga säkert i händelse av konflikt med annan motpart än i våran skärgård (där de inte borde finnas)

militärstrategi är inte ditt starkaste ämne gavlip
Citera
2014-11-14, 20:39
Medlem
Citat:
Gör förekomsten av öar det extra intressant att åka runt här med ubåt jämfört med andra ställen eller? Precis vad skulle du själv göra med i en ubåt i den svenska skärgården om du var ryss? Skulle det vara någon vinst för dig som ryss att åka runt med ubåt i Stockholms skärgård och riskera bli sänkt/gripen med ett gigantiskt PR-fiasko som följd? Nä det finns ingen poäng med det och det lönar sig inte. Btw Finland har skärgård. Inga "ryska" ubåtar har siktats där.
Ja, faktiskt är det faktum att vi har skärgård intressant.
Det innebär bland annat att Fi måste lära känna terrängen -utan skärgård ser terrängen likadan ut. Det gör också att det lönar sig väldigt bra att lägga minor här, emedan farlederna är få och trånga.

Att finnarna inte fått besök beror på att ryssen inte har något intresse av att ta Finland över havet, titta i en kartbok så förstår du nog.
Citera
2014-11-14, 20:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Gör förekomsten av öar det extra intressant att åka runt här med ubåt jämfört med andra ställen eller? Precis vad skulle du själv göra med i en ubåt i den svenska skärgården om du var ryss? Skulle det vara någon vinst för dig som ryss att åka runt med ubåt i Stockholms skärgård och riskera bli sänkt/gripen med ett gigantiskt PR-fiasko som följd? Nä det finns ingen poäng med det och det lönar sig inte. Btw Finland har skärgård. Inga "ryska" ubåtar har siktats där.

Ja, en skärgård är ett bra ställe att basera sina ubåtar i, bättre skydd än i öppet hav. Jag skulle gömma mig i skärgården, även som angripare mot Sverige, särskilt om jag hade kärnvapen ombord då jag hade tänkt att det är ett stort steg för NATO att angripa mig om jag gömmer mig på svenskt territorium.

Ja, vinsten är större än risken, har varit det mycket länge och särskilt nu när Sverige saknar en reell ubåtsjaktförmåga, ta tillfället när det ges, nyttja motståndarens svagheter.

Hur vet du att inga ryska ubåtar har opererat i Finlands skärgård? Dessutom ligger Finland inte på samma plats som Sverige geografiskt sett. Näpp, Finland har inga ubåtar, jättebra, därför att ubåtar är bra att ha om man vill upptäcka och jaga ubåtar.

Har man inga ubåtar hittar man kanske inga ubåtar.
Citera
2014-11-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Fast du får skärpa dig nu, det finns naturligtvis anledningar till att man inte går ut med alla fakta. Du borde kanske lära dig att försvarsmakten inte alls fungerar som polisen, tvärtom, försvaret ägnar sig åt att förhindra krigföring mot oss. Det innebär helt andra spelregler än vad det öppna samhället erbjuder. Det finns ingen anledning att röja kapaciteten vi har när det gäller att bedriva underrättelse i vår egen skärgård.

Ja exakt. Försvarets viktigaste uppgift är att vara avskräckande.

Tror du att det har haft en avskräckande effekt på ryssarna? De har skrattat åt den här så kallade ubåtsjakten. Försvaret har gjort sig själv till åtlöje, det har inte alls den önskade effekten tvärt om.

Att avslöja vilken minlinje som indikerade att en farkost åkte förbi är däremot väldigt oväsentligt i sammanhanget. Sådana detektorer kan man enkelt flytta på och det är nog det minsta problemet för en eventuell angripare att ta red på var de finns.
Citera
2014-11-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är alla konspirationsteoretikers favoritundanflykt "HEMLIGSTÄMPLAT". Jag går inte på den skiten. Det finns ingen anledning att hemligstämpla bevis. Svenska försvaret skulle mer än gärna visa upp för hela världen att en rysk ubåt har kränkt Sverige, om de kunde, men tyvärr finns inget, bara indicier.

Ta av dig foliehatten!

Ta och lugna ner dig några snäpp. FM har agerat mycket föredömligt till skillnad från tidigare ubåtsjakter. 1) Först bevisar vi till 100% att det förekommer ubåtskränkningar 2) Kommunicera med omvärlden att detta är bevisat och att klart deklarera att Sverige kommer att försvara sig med vapenmakt 3) Det som saknas är att nationsbestämma vem inkräktaren är 4) Nästa gång kommer vi därmed att sänka en miniubåt och denna kommer också att visas upp. 5) FM kommer inte att gå ut och spekulera om VEM det är som kränker oss förrän de kan bevisa detta = Sänkning planeras i detta nu. 6) Allt snack om VEM som kränker oss är bara trollsnack. Nästa steg i detta "nationella trauma" är en säkning.

Min intuition säger mig att FM inte kommer att köra med varningsskjutande då dessa ubåtar tål viss verkanseld. De kommer då tyvärr att kunna slinka undan. Nästa gång FM sätter in sjunkbomber kommer de att optimera utslagsträff direkt. Förfarandet 2014 är anser jag mycket rakare, stabilare än det vi tvingades uppleva under 80 talet. Var så säker på att FM kommer att sänka ubåten nästa gång
Senast redigerad av amsta11en 2014-11-14 kl. 20:48.
Citera
2014-11-14, 20:44
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad vill du säga, egentligen? Att det är Nicaragua, Palestina eller Österrike som kanske opererar med en rysk ubåt, eller Ryssland med en amerikansk?

I teorin kan vem som helst operera med vilken ubåt man vill bara den har gått att anskaffa. Jag tycker nog att du bör redovisa ett konkret och trovärdigt exempel på vem som skulle kunna operera under falskt flagg men särskilt hur.

36:38 och nån minut eller två framåt -

http://www.svtplay.se/video/2472660/presskonferens-forsvarsmakten
Citera
2014-11-14, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Ta och lugna ner dig några snäpp. FM har agerat mycket föredömligt till skillnad från tidigare ubåtsjakter. 1) Först bevisar vi till 100% att det förekommer ubåtskränkningar 2) Kommunicera med omvärlden att detta är bevisat och att klart deklarera att Sverige kommer att försvara sig med vapenmakt 3) Det som saknas är att nationsbestämma vem inkräktaren är 4) Nästa gång kommer vi därmed att sänka en miniubåt och denna kommer också att visas upp.

Förfarandet 2014 är anser jag mycket rakare, stabilare än det vi tvingades uppleva under 80 talet. Var så säker på att FM kommer att sänka ubåten nästa gång

Ett uselt foto som i princip kan förställa ett skär. Ett bottenspår som kan vara ett ankare eller ett fiskeredskap och en påstådd indikation från en detektor. Det är vad som finns så vitt jag vet.

På vilket sätt har vi visat att vi kommer att försvara oss med vapenmakt. Inte en kula har avlossats inte en sjunkbomb har fällts.

Om försvaret har varit så framgångsrikt som du påstår så borde det nog inte bli en nästa gång.
Citera
2014-11-14, 20:48
Moderator
OYs avatar
Citat:

Tror du att det har haft en avskräckande effekt på ryssarna? De har skrattat åt den här så kallade ubåtsjakten. Försvaret har gjort sig själv till åtlöje, det har inte alls den önskade effekten tvärt om.

Att avslöja vilken minlinje som indikerade att en farkost åkte förbi är däremot väldigt oväsentligt i sammanhanget. Sådana detektorer kan man enkelt flytta på och det är nog det minsta problemet för en eventuell angripare att ta red på var de finns.

Det enda sättet att ta reda på det är att i smyg sondera undervattensterrängen, förslagsvis med hjälp av en miniubåt med tillhörande undervattensfarkoster, om man inte känner någon som heter Bergling eller liknande förstås.
Citera
2014-11-14, 20:48
Medlem
guderis avatar
Citat:

Avskräckande? Nej jag tror inte ryssland är rädda för sverige och jag tror försvaret vet det. Däremot tror jag man vill visa att man inte tänker lägga sig platt för påtryckningar.
Men det är en gammal militär sanning att man inte ger ut information som kan hjälpa fienden att lägga pussel. Jag är förvånad att man gav ut så mycket information man gjorde. Det är nog mer tack vare de civila personerna som fanns med på presskonferansen än ÖB. Försvaret hade nog gärna hemlighållit mer om man fick välja.
Citera
2014-11-14, 20:50
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Ja, faktiskt är det faktum att vi har skärgård intressant. Det innebär bland annat att Fi måste lära känna terrängen -utan skärgård ser terrängen likadan ut. Det gör också att det lönar sig väldigt bra att lägga minor här, emedan farlederna är få och trånga.
Trams ryssarna har kartlagt skärgården för länge sen om de skulle vilja syssla med ytterligare kartläggning så skulle de väll för bövelen skaffa en turistbåt/fiskebåt med ekolod.

Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Ryssar resonerar inte som dig det är helt klart men det bevisar inte att de inte är i skärgården och övar.
Ryssarna är inte rationella sansade människor som planerar sina handlingar efter logik och konsekvenser istället gör de sådant som förverkligar svenska MÖP:ars russofoba paranoida fantasier oavsett risk, kostnad eller rationalitet.
Senast redigerad av gavlip 2014-11-14 kl. 20:53.
Citera
2014-11-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ett uselt foto som i princip kan förställa ett skär. Ett bottenspår som kan vara ett ankare eller ett fiskeredskap och en påstådd indikation från en detektor. Det är vad som finns så vitt jag vet.

På vilket sätt har vi visat att vi kommer att försvara oss med vapenmakt. Inte en kula har avlossats inte en sjunkbomb har fällts.

Om försvaret har varit så framgångsrikt som du påstår så borde det nog inte bli en nästa gång.

Nu springer du omkring som en yr höna och vet inte vad som kom först. Hönan eller ägget. FM vet att bevisa vem det är som kränker oss gör man bäst genom att skjuta skarpt först EFTER att det är bevisat att det är en militär kräkning. Steg ett är avklarat nu inväntar vi resultat av steg 2. Detta beror ju på när den kränkande parten vågar sig dit igen och när den därtill blir upptäckt. Kommer nog att ta 6 -12 månader sen har vi resultatet.

Skulle man börja skjuta skarpt INNAN man bevisat att det är en militär kränkning riskerar man ju att skjuta skarpt mot vad som helst, t ex minkar. Och det vill inte FM vara med om en gång till. MYCKET talar för att nästa gång HMS Visby eller övriga svenska militära enheter fångar upp samma beteende och samma mönster som i oktober då blir det skarp ammunition och det på kort varsel.
Citera
2014-11-14, 20:54
Medlem
Citat:
Trams ryssarna har kartlagt skärgården för länge sen om de skulle vilja syssla med ytterligare kartläggning så skulle de väll för bövelen skaffa en turistbåt med ekolod.

Ryssarna är inte rationella sansade människor som planerar sina handlingar efter logik och konsekvenser istället gör de sådant som förverkligar svenska MÖP:ars russofoba paranoida fantasier oavsett risk, kostnad eller rationalitet.

Det där kan du ju fortsätta hävda och skräna om tills ..... FM sänker nästa miniubåt som kränker svenska gränser. Var så säker. Detta står härnäst på agendan

Sant: Ryssar agerar INTE efter logik. De är en hjärntvättad militär stormakt som gör vad en inbilsk diktator säger åt dem. Innan annan förklaring fanns 1980 U137 och ingen annan förklaring finns 2014 men är likväl verkligheten.
Senast redigerad av amsta11en 2014-11-14 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in