2014-10-24, 14:25
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Hur såg underättelseförmågan och det marina försvaret ut i övrigt på 80-talet? Tänker inte bara i form av antal fartyg, ubåtar och personal, utan även tekniska system och dylikt.

Fanns det radar- och sensorstationer längs kusten? Tekniska sensorer och liknande på botten som kunde förvarna och/eller hämta in information kring främmande verksamhet?

denna film som handlar om det superhemliga minfältet mellan kalmar och öland är väldigt intressant! https://www.youtube.com/watch?v=fm6u9O7Lb58

vidare är detta avsnitt om Musköns enorma komplex minst sagt imponerande! https://www.youtube.com/watch?v=G217tJL4_xA
Citera
2014-10-24, 14:26
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
har gått till överdrift när varenda fisk som bryter vattenytan nu rapporteras in som misstänkt ubåt och genast är tidningarna där och fotograferar...
Citera
2014-10-24, 14:28
Medlem
sanchoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredric1980
För mig framstår det som fullständigt klart att man hittat och lotsat ut den ryska ubåten. Jag är helt övertygad om detta.

Försvaret valde vid ett tillfälle att spärra av 10 000m runt sig och jobbade sig sedan efter det söder ut i skärgården och ut genom Danziger gatt. Efter detta har Professor Logarev (eller vad båten nu hette) setts med flagg för begränsad manöverduglighet i kurs mot ryssland.

För att undvika att skruva upp det diplomatiska läget mer än nödvändigt tror jag försvaret satte upp begränsningen med 10 000m av två skäl. 1 Det är ett rimligt säkerhetsavstånd för sjunkbomber. 2 allmänheten får dålig uppsikt över vilken verksamhet som utövas.

Jag tror att man i det läget hade hittat ubåten och hotade med att sjunkbomba den om de inte lät sig lotsas ur svenskt vatten.

Det försvaret uppnår är att man skickar en signal till Ryssland om ubåtsjaktförmågan, att den är rimligt god, samt att man vrider bort ett annat säkerhetspolitiskt verktyg ur händerna på Ryssland. Potentiellt så skulle ryssland kunnat nyttja ett "skarpt läge" för att försöka destabilisera östersjö staterna.

Det rimliga i nuläget är att vi låter finnarna gå med i nato och sedan gör det själva.

Det tror jag verkligen inte på. Om de hittade en rysk ubåt, skulle alla snacka om det, eftersom då skulle anslagen till försvaret höjs
Citera
2014-10-24, 14:30
Medlem
Rysk ubåt passerade Öresund

Citat:
En rysk ubåt, eskorterad av en rysk bogserbåt, passerade under förmiddagen Öresund, uppger Sjöfartsverket.
Bogserbåten anmälde strax före klockan 5 till sjötrafikinformationscentralen i Malmö att den avsåg att passera genom Öresund med ubåten under förmiddagen. Resan gick enligt uppgift mellan S:t Petersburg och Murmansk.
Vid klockan 11.30 befann sig ekipaget i höjd med Helsingborg och stävade norrut.

Låter intressant. En rysk ubåt som bågseras från Östersjön. Låter inte lite misstänksamt efter vår ubåtsjakt i Stockholms skärgård.
Citera
2014-10-24, 14:31
Medlem
Zeunerts avatar
Aftonbladet: Rysk ubåt passerar Helsingborg http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19748355.ab

En ren tillfällighet?
Citera
2014-10-24, 14:34
Medlem
Jefferssons avatar
Citat:
För mig framstår det som fullständigt klart att man hittat och lotsat ut den ryska ubåten. Jag är helt övertygad om detta.

Försvaret valde vid ett tillfälle att spärra av 10 000m runt sig och jobbade sig sedan efter det söder ut i skärgården och ut genom Danziger gatt. Efter detta har Professor Logarev (eller vad båten nu hette) setts med flagg för begränsad manöverduglighet i kurs mot ryssland.

För att undvika att skruva upp det diplomatiska läget mer än nödvändigt tror jag försvaret satte upp begränsningen med 10 000m av två skäl. 1 Det är ett rimligt säkerhetsavstånd för sjunkbomber. 2 allmänheten får dålig uppsikt över vilken verksamhet som utövas.

Jag tror att man i det läget hade hittat ubåten och hotade med att sjunkbomba den om de inte lät sig lotsas ur svenskt vatten.

Det försvaret uppnår är att man skickar en signal till Ryssland om ubåtsjaktförmågan, att den är rimligt god, samt att man vrider bort ett annat säkerhetspolitiskt verktyg ur händerna på Ryssland. Potentiellt så skulle ryssland kunnat nyttja ett "skarpt läge" för att försöka destabilisera östersjö staterna.

Det rimliga i nuläget är att vi låter finnarna gå med i nato och sedan gör det själva.

En rimlig antagelse, jag är beredd att hålla med.
Ett ord till från Putin och vi sänker nästa gång.
Citera
2014-10-24, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KoppMedKaffe
Rysk ubåt passerade Öresund

Låter intressant. En rysk ubåt som bågseras från Östersjön. Låter inte lite misstänksamt efter vår ubåtsjakt i Stockholms skärgård.

Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Aftonbladet: Rysk ubåt passerar Helsingborg http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19748355.ab

En ren tillfällighet?

Va pratar ni om? Har ni legat under en sten eller? Pratar om misstänksamhet och tillfälligheter! Herregud!
Citera
2014-10-24, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Det tror jag verkligen inte på. Om de hittade en rysk ubåt, skulle alla snacka om det, eftersom då skulle anslagen till försvaret höjs

Nu är ju den säkerhetspolitiska frågan något större än de direkta försvarsanslagen i budgeten.

Enligt seriösa bedömare tar det minst 10år att återuppbygga den goda försvarsförmåga sverige en gång hade.

Inför allmän värnplikt, för kvinnor och män, bygg ut flottan, marinen och flyget. Ett bra försvar kostar ca 100mdr/år. Om man höjer skatten för det så tror jag inte att det är så många som klagar.
Citera
2014-10-24, 14:43
Medlem
Fanatiker.s avatar
Det är väl rätt självklart att ryska ubåten i Öresund gick upp till ytan endast för att håna Sverige. Den lär inte haft någonting att göra med det som hände i skärgården.
Citera
2014-10-24, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackup
Va pratar ni om? Har ni legat under en sten eller? Pratar om misstänksamhet och tillfälligheter! Herregud!

Kan du utveckla det där?
Citera
2014-10-24, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Jag har en fråga till alla som tror att försvaret hittat på ubåtshistorien för att få mer anslag.

Gäller denna misstänksamhet enbart försvaret, eller all offentlig verksamhet?

Vi kan ta ebola-diskussionen som ett aktuellt exempel. Det finns vitt skilda åsikter om hur smittsam sjukdomen är, men jag tror inte jag sett någon hävda att sjukvården överdriver smittsamheten för att få mer anslag. Varför?

Vi har ju haft ett flertal falska ebola-larm redan, senast i Uppsala. Varför misstänker ingen att sjukvården hittar på falsklarm i Sverige för att skrämma fram höjda anslag?

En egenhet med försvaret är förstås att främmande makt har intresse av att misstänkliggöra Sveriges försvar och få ned anslagen, men vi har ju haft hundratals inlägg i tråden som förfäktat denna uppfattning. Inte har lede fi råd med psy-ops i den omfattningen, mot en inofficiell kanal som Flashback?

Citat:
Ursprungligen postat av Fanatiker.
Det är väl rätt självklart att ryska ubåten i Öresund gick upp till ytan endast för att håna Sverige. Den lär inte haft någonting att göra med det som hände i skärgården.

Citat:
Ursprungligen postat av KoppMedKaffe
Kan du utveckla det där?

Bildbevis kom ju fram att idag på förmiddagen blev ubåten bogserad över ytan!

Varför är ni så insnöade? Bildbevis finns!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19748355.ab
Citera
2014-10-24, 14:53
Medlem
Elfrides avatar
Citat:

Ja, jag tror också på detta scenariot.

Skulle Sverige kunna bombat en rysk ubåt? Ja, om den uppträdde aggressivt och inte lydde några som helst order.
I alla andra fall skulle Sverige INTE bomba och därför ligger det nära till hands att misstänka en fredlig eskort ut ur Sverige.

Det hela har i så fall lyckats därför att ubåten var skadad snarare än list och resurser från FM sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in