Citat:
Ursprungligen postat av
fredric1980
För mig framstår det som fullständigt klart att man hittat och lotsat ut den ryska ubåten. Jag är helt övertygad om detta.
Försvaret valde vid ett tillfälle att spärra av 10 000m runt sig och jobbade sig sedan efter det söder ut i skärgården och ut genom Danziger gatt. Efter detta har Professor Logarev (eller vad båten nu hette) setts med flagg för begränsad manöverduglighet i kurs mot ryssland.
För att undvika att skruva upp det diplomatiska läget mer än nödvändigt tror jag försvaret satte upp begränsningen med 10 000m av två skäl. 1 Det är ett rimligt säkerhetsavstånd för sjunkbomber. 2 allmänheten får dålig uppsikt över vilken verksamhet som utövas.
Jag tror att man i det läget hade hittat ubåten och hotade med att sjunkbomba den om de inte lät sig lotsas ur svenskt vatten.
Det försvaret uppnår är att man skickar en signal till Ryssland om ubåtsjaktförmågan, att den är rimligt god, samt att man vrider bort ett annat säkerhetspolitiskt verktyg ur händerna på Ryssland. Potentiellt så skulle ryssland kunnat nyttja ett "skarpt läge" för att försöka destabilisera östersjö staterna.
Det rimliga i nuläget är att vi låter finnarna gå med i nato och sedan gör det själva.
Ja, jag tror också på detta scenariot.
Skulle Sverige kunna bombat en rysk ubåt? Ja, om den uppträdde aggressivt och inte lydde några som helst order.
I alla andra fall skulle Sverige INTE bomba och därför ligger det nära till hands att misstänka en fredlig eskort ut ur Sverige.
Det hela har i så fall lyckats därför att ubåten var skadad snarare än list och resurser från FM sida.