2014-10-22, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parzival
Det beror ju lite på var och hur du kommer att använda skorna! Chelseabootsen av Loake är snygga och kanske snäppet bättre när det gäller kvalitén men lädersulan gör dem nog inte till förstahandsvalet för svenskt höst- och vinterväder. Om dojorna ska användas i slask och blask tror jag det är mer praktiskt med Meermin-kängorna med dubbel dainitesula som du länkat till.

Chatsworth finns att få med dainitesulor. Har själv ett par sådana och är nöjd. Tänk på att dom endast görs i G-vidd.
Citera
2014-10-22, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovsmor
Låter vettigt, tack för svar! Då är det bara att grow some balls.
Hursomhelst så tog han in dem, expediten skickade skorna till Stockholm till den som ansvarar för Loake här i sverige och han skulle då göra en bedömning. Sen när expediten hör av sig om vad de tänker göra så får jag nog stå fast vid att det är skorna det är fel på, inget fel från min sida

Jag återkommer om vad det här slutar i

Sedär!
Expediten ringde och det konstaterades att det var en reva i lädret "kon har gått emot taggtråd" så det blev reklamation och nya kängor inkommer nästa vecka. Gött att det redde ut sig
Citera
2014-10-23, 23:24
Medlem
Hej på er...

Fick precis hem ett par nya Herrings. Endast 1,5 dagars leverans från England är galet snabbt.

Med i leveransen fick jag en burk med brun skokräm som skall passa skon.

När jag tidigare behandlat nya skor har jag kört Saphir 1925 och sedan Pate de Lux.

Min fråga är: skall jag påföra den bruna skokrämen innan eller efter Saphir 1925 för bästa effekt?

MVH
Citera
2014-10-24, 00:25
Medlem
Har ett par chelseaboots från Loake. Är på jakt efter skoblock! Har sett att man kan köpa deras egna, men det är inte samma fit som på mina (G-fit). Dessutom kostar dem 500;-.

Har ni nåt tips? Rätt passform, lagom pris.

http://www.loake.co.uk/chatsworth.html

tack
Citera
2014-10-24, 02:43
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill
Hej på er...

Fick precis hem ett par nya Herrings. Endast 1,5 dagars leverans från England är galet snabbt.

Med i leveransen fick jag en burk med brun skokräm som skall passa skon.

När jag tidigare behandlat nya skor har jag kört Saphir 1925 och sedan Pate de Lux.

Min fråga är: skall jag påföra den bruna skokrämen innan eller efter Saphir 1925 för bästa effekt?

MVH

För bästa effekt ska du inte använda den alls, utan saphir 1925. Jag hade nog använt lite renovateur innan 1925 Medaille d'Or. Herring är för övrigt extremt bra på leverans. Mitt herring rekord ligger på 19 timmar från dörr till dörr.

Citat:
Ursprungligen postat av sunpocket
Har ett par chelseaboots från Loake. Är på jakt efter skoblock! Har sett att man kan köpa deras egna, men det är inte samma fit som på mina (G-fit). Dessutom kostar dem 500;-.

Har ni nåt tips? Rätt passform, lagom pris.

http://www.loake.co.uk/chatsworth.html

tack

Testa Skolyx/Herrstil. Deras block ska vara bra. Btw, "lagom pris" är relativt.
Citera
2014-10-24, 09:07
Medlem
Hur är RM Williams läster? Jag har länge letat efter ett par chelseas men har hittills fallit på målsnöret varje gång på grund av ett lågt insteg. Bäst så här långt var C&J Chelsea 3 (238-lästen) men de kostar ju en bra slant, ett par Craftsman eller Blaxland kostar ju med lite tur bara hälften.

Jag har förstått att Craftsman är ganska smal vilket inte gör mig något men hur är insteget?
Citera
2014-10-24, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
För bästa effekt ska du inte använda den alls, utan saphir 1925. Jag hade nog använt lite renovateur innan 1925 Medaille d'Or. Herring är för övrigt extremt bra på leverans. Mitt herring rekord ligger på 19 timmar från dörr till dörr.

Kanon - stort tack för svar. Det var precis det jag misstänkte. Dock så är skon lite "flammig". Det bruna färger har lite svarta kontraster som jag helst vill få bort. Jag upplever den lite "smutsig av gammal svart skokräm" eller ngt liknande. Dessutom är skons bruna färg extremt lik ett annat par skor som jag redan har. Vilket jag vill försöka ändra på.

Därför tänkte jag att med den bruna skokrämen kan jag "slå två flugor i en smäll".
Jag kan få bort de svarta flammiga inslaget och även få en lite annan ton på det bruna så de skiljer sig mer från de andra likvärdiga paret som jag redan har.

Kan jag därför applicera enligt följande:
1. Herrings egna bruna skokram
2. Saphir 1925 neutral
3. Pate de lux neutral

Tack på förhand.

MVH
Citera
2014-10-24, 10:09
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill
Kanon - stort tack för svar. Det var precis det jag misstänkte. Dock så är skon lite "flammig". Det bruna färger har lite svarta kontraster som jag helst vill få bort. Jag upplever den lite "smutsig av gammal svart skokräm" eller ngt liknande. Dessutom är skons bruna färg extremt lik ett annat par skor som jag redan har. Vilket jag vill försöka ändra på.

Därför tänkte jag att med den bruna skokrämen kan jag "slå två flugor i en smäll".
Jag kan få bort de svarta flammiga inslaget och även få en lite annan ton på det bruna så de skiljer sig mer från de andra likvärdiga paret som jag redan har.

Kan jag därför applicera enligt följande:
1. Herrings egna bruna skokram
2. Saphir 1925 neutral
3. Pate de lux neutral

Tack på förhand.

MVH
Nej, håll dig borta från deras kräm när du faktiskt har en bättre. Vill du pilla med färgen är det väl bara att använda en annan färg på kräm och vax?
Citera
2014-10-24, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Nej, håll dig borta från deras kräm när du faktiskt har en bättre. Vill du pilla med färgen är det väl bara att använda en annan färg på kräm och vax?

Tack Gurkan...

Är din rekommendationen att jag köper samma bruna färg på BÅDE 1925 och Pate de lux?

Eller räcker det med att köpa färg på 1925 och köra Pate de lux med neutral färg?

Jag har alltid kört med neutrala krämer och vax... Har mao ingen erfarenhet av detta...

MVH
Senast redigerad av McRoadkill 2014-10-24 kl. 11:30.
Citera
2014-10-24, 11:32
Medlem
Pörrs avatar
Flyttat inlägg om skoblock till (FB) Tråden om skoblock (utbruten tråd /Mod)

/Moderator
Citera
2014-10-24, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Hur är RM Williams läster? Jag har länge letat efter ett par chelseas men har hittills fallit på målsnöret varje gång på grund av ett lågt insteg. Bäst så här långt var C&J Chelsea 3 (238-lästen) men de kostar ju en bra slant, ett par Craftsman eller Blaxland kostar ju med lite tur bara hälften.

Jag har förstått att Craftsman är ganska smal vilket inte gör mig något men hur är insteget?

Nu äger inte jag ett par C&J skor alls, bara några Alfred Sargent och två par RM Williams. De två paren RM Williams köptes före Alfred Sargent paren. Och med den kunskap jag har nu, skulle jag aldrig köpa RM Williams igen. Tycker deras stöd för foten inne i skon är för dåligt. Har både ett par Gardener som ett par Craftsman. Jämfört med AS Cambridge, visst, inte samma typ av sko, den ena känga med snörning den andre chelseaboot, så är Cambridgen mil bättre att gå i.

Men vad gäller din fråga, nej tycker inte att insteget är smalt utan ganska normalt. Det är betydligt smalare på Gardener, där känns det som om strumpan skulle vilja följa med upp.
Citera
2014-10-24, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Jämfört med AS Cambridge, visst, inte samma typ av sko, den ena känga med snörning den andre chelseaboot, så är Cambridgen mil bättre att gå i.

Men vad gäller din fråga, nej tycker inte att insteget är smalt utan ganska normalt. Det är betydligt smalare på Gardener, där känns det som om strumpan skulle vilja följa med upp.
Jo, Cambridge är ju en hyfsat högt snörad känga så det är klart att den är stabilare. Märkligt att Gardener är så mycket smalare, jag hade ju trott att den nättare skon skulle vara smalare.

Vis av erfarenhet så inser jag att jag måste ta mig till storstan och prova, alt beställa hem några par från CoC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in