2015-05-29, 16:06
  #7825
Medlem
TheLastDons avatar
Jag har ett par meermin som jag köpte förra sommaren (med lädersula) som nu har börjat knarra i sulorna, det låter som att de skulle komma från korkfyllningen, vilket också känns som en rimlig "felkälla", men är långt ifrån säker. Någon annan som råkat ut för detta och/eller vet om det går att göra något åt utan allt för stora åtgärder/kostnader?
Citera
2015-05-29, 16:11
  #7826
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastDon
Jag har ett par meermin som jag köpte förra sommaren (med lädersula) som nu har börjat knarra i sulorna, det låter som att de skulle komma från korkfyllningen, vilket också känns som en rimlig "felkälla", men är långt ifrån säker. Någon annan som råkat ut för detta och/eller vet om det går att göra något åt utan allt för stora åtgärder/kostnader?

Ofta är det gelänken som strular alternativt klapp i och runt klacken.
Klar reklamation om skon är under 2 år tycker jag.
Garanterad lösning är hel/halvsula + klack och tillrättning av gelänken när skon är uppsprättad.
Andra alternativ kan vara att sätta två små skruvar under hällappen ner i gelänken för att hålla den på plats.
Citera
2015-05-29, 20:50
  #7827
Medlem
Vingummis avatar
Vad använder ni för skor under de varmare och mer avslappnade dagarna på sommaren? Jag har ett par loafers, men tänkte mer i banorna kring bilskor. Det vill säga en lättare sko med tunnare sula och konstruktion.
Citera
2015-05-30, 00:40
  #7828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vingummi
Vad använder ni för skor under de varmare och mer avslappnade dagarna på sommaren? Jag har ett par loafers, men tänkte mer i banorna kring bilskor. Det vill säga en lättare sko med tunnare sula och konstruktion.

Stan? Landet? Stranden? Jag skulle definitivt köra loafers alt. sandaler om kontexten passar. Bilskor är inget vackert i mina ögon. För egen del kör jag hellre enkla tygskor än bilskor.
Citera
2015-05-30, 20:18
  #7829
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vingummi
Vad använder ni för skor under de varmare och mer avslappnade dagarna på sommaren? Jag har ett par loafers, men tänkte mer i banorna kring bilskor. Det vill säga en lättare sko med tunnare sula och konstruktion.

Loafers. Du behöver ju inte nödvändigtvis välja en randsydd variant.
Citera
2015-05-30, 20:25
  #7830
Medlem
Vingummis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Stan? Landet? Stranden? Jag skulle definitivt köra loafers alt. sandaler om kontexten passar. Bilskor är inget vackert i mina ögon. För egen del kör jag hellre enkla tygskor än bilskor.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Loafers. Du behöver ju inte nödvändigtvis välja en randsydd variant.
Loafers låter ju som ett givet alternativ. Jag ett par randsydda tassels i mocka som helt enkelt inte riktigt håller måttet när det kommer till att de ska vara lätta och inte så ömtåliga. Blir väl till att köpa ett par penny loafers helt enkelt.

Har ni några konkreta tips på modeller och utföranden till rimliga priser?
Citera
2015-05-30, 21:22
  #7831
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vingummi
Loafers låter ju som ett givet alternativ. Jag ett par randsydda tassels i mocka som helt enkelt inte riktigt håller måttet när det kommer till att de ska vara lätta och inte så ömtåliga. Blir väl till att köpa ett par penny loafers helt enkelt.

Har ni några konkreta tips på modeller och utföranden till rimliga priser?

Dessa blakesydda från Velasca kanske vore något.

http://www.velasca.com/en/category/20-men-loafers

Sen har du ju deras boat shoes.

http://www.velasca.com/en/category/25-men-boat-shoes
__________________
Senast redigerad av watson6669 2015-05-30 kl. 21:26.
Citera
2015-05-31, 13:59
  #7832
Medlem
Är påväg att köpa ett par nya skor och behöver hjälp av er skofascister

Behöver skor att använda till kostym (nu närmast bröllop, klädkod kavaj - jag tänker använda en grå kostym). Det som ryms i budgeten är Loake 1880 och jag har kikat på både Oxford och Derby, svarta. Helst skulle jag vilja ha ett par som fungerar både för klädkoderna kavaj och mörk kostym. Vad fungerar bäst om jag bara ska ha ett par? (till att börja med...)

http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-aldwych-oxford-black-calf.html
http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-downing-derby-black-calf.html

Min andra fråga gäller storleken. Jag har något breda fötter med högt fotvalv, och storlek 43 (F) satt väldigt hårt och gick inte att knyta snyggt. Gick upp till 43,5 som kändes bättre. Ett alternativ är ju att leta efter ett par vidare skor, men då antar jag att priset går upp... Eller att köpa 43orna och lästa ur. Men de kändes väldigt små. Finns det någon risk att 43,5 känns för långa?

Tacksam för era synpunkter!
Citera
2015-05-31, 15:11
  #7833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pete D
Är påväg att köpa ett par nya skor och behöver hjälp av er skofascister

Behöver skor att använda till kostym (nu närmast bröllop, klädkod kavaj - jag tänker använda en grå kostym). Det som ryms i budgeten är Loake 1880 och jag har kikat på både Oxford och Derby, svarta. Helst skulle jag vilja ha ett par som fungerar både för klädkoderna kavaj och mörk kostym. Vad fungerar bäst om jag bara ska ha ett par? (till att börja med...)

http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-aldwych-oxford-black-calf.html
http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-downing-derby-black-calf.html

Min andra fråga gäller storleken. Jag har något breda fötter med högt fotvalv, och storlek 43 (F) satt väldigt hårt och gick inte att knyta snyggt. Gick upp till 43,5 som kändes bättre. Ett alternativ är ju att leta efter ett par vidare skor, men då antar jag att priset går upp... Eller att köpa 43orna och lästa ur. Men de kändes väldigt små. Finns det någon risk att 43,5 känns för långa?

Tacksam för era synpunkter!
Yanko kanske vore något? www.skolyx.se

Jag hade skippat derbyn och valt en plain cap-toe (som Aldwych) eller möjligen en med väldigt diskret mönster. Annars kanske Loake har något i G-vidd?
Citera
2015-05-31, 15:14
  #7834
Medlem
Köpa kvalitetsläderskor från centrala östeuropa

I Områdena kring tjeckien, slovakien och kanske även i ungern, finns det gamla traditioner i läderskotillverkning.

Jag har sett skor som är tillverkade där omkring med riktigt hög kvalitet.
Någon som köpt något från de områderna via någon webbsida ?
__________________
Senast redigerad av inbox 2015-05-31 kl. 15:17.
Citera
2015-05-31, 17:44
  #7835
Medlem
ShogunAssasins avatar
Ämne sammanfogat.

/Moderator
Citera
2015-06-01, 09:18
  #7836
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inbox
I Områdena kring tjeckien, slovakien och kanske även i ungern, finns det gamla traditioner i läderskotillverkning.

Jag har sett skor som är tillverkade där omkring med riktigt hög kvalitet.
Någon som köpt något från de områderna via någon webbsida ?
från ungern så är det väl "vass" som gäller i första hand, detta märke har diskuteras tidigare i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in