2014-10-22, 20:52
Medlem
Ioncirs avatar
Få fullt studiestöd i efterhand

Hej!

Jag studerar på universitetet tillsammans med en klasskamrat som hamnat lite snett sedan i våras, då han blev underkänd och måste nu läsa upp 14 poäng. Han har försökt redogöra för särskilda skäl på grund av både sin funktionsnedsättning och även sin fars sjukdom, med styrkta intyg. CSN har nekat honom gång på gång, även när han har vänt sig till överklagandenämnden för studiestöd.

Dessa 14 poäng började han studera den 1 september, och kommer ha läst klart dem den 10 november. Men, kommer han när han söker nya sitt studiestöd att få bidrag för HELA terminen, eller endast från november och framåt? Det vill säga om han blir godkänd förstås.

Tack på förhand!
2014-10-22, 20:58
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Har själv frågat CSN om detta, samt skrivit svaret några sidor tillbaka.

CSN kollar inte på dina komvux resultat när du ska söka till högskolan om det är första gången du studerar på högskola.

Stort tack!
Hur fungerar det i min situation om jag har pluggat på högskola innan komvux? Kollar dom då på komvuxresultaten? På högskola, första gången, är allt redovisat och klart. Någon som har koll?
2014-10-22, 21:03
Medlem
Någon får rätta mig om jag har fel men tror bara han kan få CSN retroaktivt för max 3-4 veckor. Dvs han kan inte få pengar för hela terminen.
2014-10-22, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godzilla3
Vill undvika kraftigt vinklade åsikter och nyheter till exempel. Sen är det inte så lockande att lära sig genom trial and error då det ändå är riktiga pengar på spel.![/b]

Det är en intressant fråga minst sagt, jag tror tyvärr att de flesta omöjligen klarar av att inte påverkas av den media de konsumerar även om det såklart finns grader i helvetet.

Jag blir ständigt förvånad över vuxna människors naivitet då de märkbart påverkats av uppenbart vinklade artiklar i ren slaskmedia, vem orkar med att ligga sömnlös över något som skrivits i Aftonbladet eller uttalats av en betydelselös kommunpolitiker?

Nyhetsflödet när det gäller noterade aktiebolag har verkligen rusat i höjden de senaste åren och då blir frågan snarare om man klarar av att analysera och i stor mån ignorera det som sägs eller om man helt enkelt kanske borde undvika åsiktsflödet och istället bilda sig en egen uppfattning.
2014-10-22, 21:25
Medlem
bithaxs avatar
Kan han inte kolla om han kan få halvt CSN?

Om han söker för 15 hp i stället för 30hp så blir gränsen lägre.
Då kanske han kan få något i stället för inget.

Sen kan han söka om och få mer när poängen kommer in.
2014-10-22, 21:45
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Stort tack!
Hur fungerar det i min situation om jag har pluggat på högskola innan komvux? Kollar dom då på komvuxresultaten? På högskola, första gången, är allt redovisat och klart. Någon som har koll?

Ingen aning, fråga dem. Kärringen jag pratade med sa "första gången" man går högskola.
Senast redigerad av Vem0th 2014-10-22 kl. 21:53.
2014-10-22, 22:19
Medlem
Kommandos avatar
Jag har hoppat på en fem årig utbildning, men har bara 3 års CSN kvar. Kan jag då läsa komvux på distans och erhålla bidrag därifrån? Har för mig att man har 80 veckors CSN för komvux.
2014-10-22, 22:28
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommando
Jag har hoppat på en fem årig utbildning, men har bara 3 års CSN kvar. Kan jag då läsa komvux på distans och erhålla bidrag därifrån? Har för mig att man har 80 veckors CSN för komvux.

Låter inte så hälsosamt att plugga heltid+komvux del-/heltid. Bättre att ta ut 3 veckor i månaden istället för 4,5 veckor, så slipper du anstränga dig för mycket.

Plugga då Komvux över sommaren så du kan spara pengar till stunder man hellre tagit ut alla veckor för.
2014-10-23, 21:08
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Då är jag med! Det stämmer att vi endast har deras börshandlade fonder i vårt utbud. När det gäller deras vanliga fonder så har de själva sagt att de inte önskar rikta sig till svensk "retail". Jag förmodar att de helt enkelt valt att fokusera på andra marknader än den svenska.

/Dan, Avanza
Förresten, varför startar ni inte fler egna fonder?

En bred billig globalfond hade säkert lockat till sig nya kunder, samt fått existerande kunder att flytta pengar till den.

Varför ni istället har usla fond-i-fond paket kan jag bara spekulera i, förhoppningsvis drar de in pengar så jag slipper avgifter
2014-10-23, 22:12
Medlem
xunnydays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godzilla3
Det här är lite svåra frågor jag kommer ställa men skulle uppskatta oerhört mycket om jag fick svar från mer erfarna köpare och säljare på aktiehandeln.

Känns som att det du letar efter är aktiespararna / unga aktiesparare. Där kan du träffa likasinnade, aktieträffar på kvällar, tillhandahåller kurser i aktie och fondhandel. Anordnar även aktieträffar där du träffar enskilda företag osv.
2014-10-24, 01:34
Medlem
trattfans avatar
I vilka fonder bör man månadsspara?
Planerar att försöka spara undan 5-10k per månad och då sätta 50% i fonder och 50% i aktier. Inte köra aktier varje månad utan vänta tills man har en buffert på 10k+ innan man handlar.

Skall man sprida sig i fonder eller skall man hålla sig till en? Köpte in mig 10k i Avanza Zero förra månaden vilket har rasat men nu återhämtat sig.

Har läst massa om SSP's olika men förstår väldigt lite. Finns det några sidor där man skall läsa igenom vad man skall tänka på när det gäller fonder osv. Eller?
2014-10-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
I vilka fonder bör man månadsspara?
Planerar att försöka spara undan 5-10k per månad och då sätta 50% i fonder och 50% i aktier. Inte köra aktier varje månad utan vänta tills man har en buffert på 10k+ innan man handlar.

Skall man sprida sig i fonder eller skall man hålla sig till en? Köpte in mig 10k i Avanza Zero förra månaden vilket har rasat men nu återhämtat sig.

Har läst massa om SSP's olika men förstår väldigt lite. Finns det några sidor där man skall läsa igenom vad man skall tänka på när det gäller fonder osv. Eller?

Jag månadssparar i
SPP USA fond
SPP Europa fond
Swedbank Asien fond

Val av fond beror lite på du ska väl välja om du vill ha en aktivförvaltad fond eller en som följer index.
Alla jag skrev här över är indexfonder och följer därför ett index.
Med indexfonder så tänk på att välja en med så låga avgifter som möjligt SPP har runt 0,2% i förvaltningsavgift.

Bra aktivt förvaltade fonder kan gå bättre än index men då måste man ha lite mer koll exempelvis så de inte byter förvaltare eller liknande.

Mitt tips är att köra på indexfonder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in