2014-12-06, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Märkligt.. Jag skickade in efter dig och dom ska alltså prioriterat mig?

Vad kan det då vara som strular? Uppenbarligen så är det ju detta det gnällts på. Jag kan inte tänka ut någon annan anledning än att dom, möjligen, inte fått mina sista poäng. Dom tar väll B-post på utskicket så det tar väl minst till onsdag innan jag får det med. Varför ska dom alltid hålla på att strula till det?

Någon mer som fått detta brev (dvs: "Vi behöver fler uppgifter för att kunna besluta om din ansökan. För att kunna få studiemedel måste du därför svara på det brev vi skickat till dig.") och ringt och snackat med dom? Kunde dom lösa det per telefon? Var ju en massiv telefonkö innan idag med nån hanledningsansökningsskit idag.

Har du fått hem brevet än? Vad var det för uppgifter de ville ha?
2014-12-07, 01:02
Bannlyst
Vrf daytradar man inte med lågt värderade aktier? Finns en hel del som ligger på 1,50 och sen ligger och pendlar upp och ner hela tiden. Sätter man in 10000 så har man snabbt tjänat några hundralappar.
2014-12-07, 08:17
Medlem
helmelks avatar
Enligt många nyhetsartiklar så har alliansen i sin budget ökad lånedelen till studenter med 1000:-, medans csn själva säger att det fortfarande är oklart. Men hur har det varit förut när delarna har ökat, är man tvungen att ansöka om den utökade delen eller lägs det till per automatik när man får fullt studestöd? Om det går igenom, kommer det då gälla 2015 ut och sedan tas den andra budget vid? Trisst om dom drar bort 1000:- eller mer då...

Citat:
Nu finns ett beslut om en rambudget för 2015, vilket innebär att det är Alliansens budget som gäller. Det parlamentariska läget medför att det för CSN:s del finns en del oklarheter.

- Det vi vet just nu är att det finns en så kallad rambudget och vi undersöker och får information från våra departement och återkommer med mera information så snart vi vet vad som gäller, säger Åke Svensson, chefsjurist på CSN.

Nu tas Alliansens budget om hand av utskotten för att arbeta fram detaljerna i budgeten.

http://www.csn.se/aktuellt/2014/1.14185
2014-12-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Vrf daytradar man inte med lågt värderade aktier? Finns en hel del som ligger på 1,50 och sen ligger och pendlar upp och ner hela tiden. Sätter man in 10000 så har man snabbt tjänat några hundralappar.

Man kan daytrada vilka värdepapper som helst. Funkar precis lika bra med AP Möller Maersk som kostar 12000 DKR (13 000 SEK). Maersk pendlar exempelvis 2-500 kr per dag. Anledningen till att man vill välja större bolag är att man vill att det ska vara stor omsättning så att man snabbt kan fly om det blir stora kursändringar. Att sitta på en aktie som ligger på Aktietorget är ingen höjdare.

Om man ska syssla med daytrading så bör man handla med rätt stora belopp för att det ska bli någon vinst. Att tjäna någon hundring per dag räcker inte för den tid som man behöver lägga ner. Tradar man på aktietorget med stora belopp så kommer man själv att påverka kursen eftersom man är en stor del av omsättningen.
2014-12-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej igen!

Om du inte har några förluster att kvitta mot så kan det absolut leda till att du inte har rätt till studiebidrag, så jag kan verkligen rekommendera dig att läsa på ordentligt innan du tar ett beslut. För att besvara din fråga så kan man absolut sprida försäljningar över olika kalenderår om man av någon anledning inte vill få en för hög inkomst ett specifikt år. Se till att ta reda på hur dina fonder handlas bara, så att du inte är för sent ute i och med helgdagar och liknande.

Sist men inte minst vill jag slå ett slag för Skatteverkets telefonservice. De svarar alltid snabbt i telefon och är extremt hjälpsamma om man har frågor om olika skatteregler eller om sin egen skattesituation.

/Kristoffer, Avanza

Tack för hjälpen!
2014-12-07, 11:01
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostboll89
Det är så att jag är inne på mitt tredje år som student på ett universitets program. Har än så länge klarat alla terminer utan några som helst problem, dock har det varit lite problematiskt den här terminen, och det är inte helt säkert ifall jag kommer att klara tillräckligt många kurser för att kunna få CSN?) nästa termin, vilket ligger på att jag måste klara 75% av kurserna.

Jag sökte bara CSN för höstterminen och nu har jag även sökt för vårterminen. Min fråga är ifall det kommer kunna bli avslag ifall jag inte klarar mina 75% den här terminen.

Ytterligare ett litet tillägg... Har pratat med CSN och det är mycket möjligt att de kan räkna ihop förgående vårtermin + denna terminen, vilket innebär att ifall jag kommer upp i 45HP på de terminerna så kan det gå vägen. Dock ligger det på gränsen just nu, men jag studerade för 37.5HP på vårterminen, innebär det isåfall att jag endast skulle behöva 7.5HP för att kunna bli beviljad nya studiemedel?

Om du fått studiemedel för höstterminen och inte klarat 75% så kommer du nog få avslag tills du har klarat 75%. Om det är så att de räknar med förra vårterminen så ökar ju kraven och då måste du ha klarat minst 45hp för att du ska få studiemedel, men du sökte ju bara för höstterminen så jag ser inte varför de skulle räkna ihop med vårterminen.
2014-12-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Om du fått studiemedel för höstterminen och inte klarat 75% så kommer du nog få avslag tills du har klarat 75%. Om det är så att de räknar med förra vårterminen så ökar ju kraven och då måste du ha klarat minst 45hp för att du ska få studiemedel, men du sökte ju bara för höstterminen så jag ser inte varför de skulle räkna ihop med vårterminen.

Det var den här sektionen de hänvisade till:

http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/provar-studieresultaten/undantag-1.2582
2014-12-07, 13:08
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostboll89
Det var den här sektionen de hänvisade till:

http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/provar-studieresultaten/undantag-1.2582

Då kan du mycket möjligt att du får studiemedel så länge du kommer upp till 45 hp.
2014-12-07, 14:03
Medlem
Fick precis svar från CSN, (sökte för ca 2 veckor sedan), och blev beviljad studiemedel! .. Dock undrar jag nu ifall de kan ändra beslutet beroende på ifall det skulle gå mindre bra den här terminen.. tex ifall jag skulle endast lyckas knapra ihop 5-10 HP ?
2014-12-07, 15:44
Medlem
Hej!

Det är så att jag läser 2 kurser samtidigt nu på högskolan och då jag ändå ska hoppa av vid årsskiftet så undrar jag bara om det är "okej" om jag inte lämnar in en enda uppgift på kurserna? Jag vill inte bli återbetalningsskyldig dessutom. Jag blir väldigt orolig om jag blir återbetalningsskyldig då vi inte har den bästa ekonomin!

Med vänlig hälsning, Tony
2014-12-07, 15:52
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony421
Hej!

Det är så att jag läser 2 kurser samtidigt nu på högskolan och då jag ändå ska hoppa av vid årsskiftet så undrar jag bara om det är "okej" om jag inte lämnar in en enda uppgift på kurserna? Jag vill inte bli återbetalningsskyldig dessutom. Jag blir väldigt orolig om jag blir återbetalningsskyldig då vi inte har den bästa ekonomin!

Som jag svarade i din tråd har CSN krav på att studenten har fullföljt minst 75% av kursen för att erhålla CSN nästa termin.
2014-12-07, 15:52
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony421
Hej!

Du riskerar att inte klara tillräckligt med poäng för att få nytt studiemedel nu på våren (eftersom kurserna kommer räknas till det icke-godkända), men om det avslutas så som du säger, genom att inte lämna in en enda uppgift bara, så kommer inget hända.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in