2015-01-13, 18:32
Medlem
Dimaks avatar
Går på Komvux nu, hur mycket får man i månaden? en kompis sa 2400 är det korrekt +
2015-01-13, 18:55
Medlem
beastlyys avatar
Har avanza konto. Vill investera i olja. Hur gör jag? Enklast att köpa i något företag som pumpar upp eller kanske BP? Har aldrig investerat i råvara förut.

Tack på förhand.
2015-01-13, 19:36
Medlem
Nowaliis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Ja okej, vad bra. Men så här ser det ut nu på mina meriter på antagning.nu.

Informationsteknologi och informationssystem 15 p ( själva kursen)
Tentamen 4,5 U
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 3,0 G
Gruppuppgift 7.5 G

Högskolepoäng totalt: 10,5

Tror du CSN då ser att jag har tagit 10,5, fast jag itne har klarat huvudkursen( Informationsteknologi och informationssystem 15 p) som delkurserna jag har klarat hörtill?

Om du sökt nytt studiemedel för i vår måste du ha klarat en viss poäng av tidigare
termin för att få nytt studiemedel alltså Godkänd.

Är höstens kurser första terminen du sökt studiemedel för är kravet 62,5%
Har du sökt CSN tidigare förutom i höst gäller 75%

Räkneexempel:
15 hp x 62,5 % = 9,375 hp -Alltså klarar du kravet med lite poäng till godo.
15 hp x 75% = 11,25 hp- Här missar du kravet med enbart lite poäng för lite.

Mitt tips om det är 75% som gäller för dig- hör av dig till läraren om du kan tenta av tentan
du misslyckats med så fort som möjligt och att läraren rättar den snabbt!
Även om CSN avslår din ansökan i ett första skede så väntar de i 4 veckor efter
kursstart om de saknade kommer in inom den perioden är det grönt ljus och då får du
hela vårterminens studiemedel!
2015-01-13, 19:44
Medlem
Nowaliis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Går på Komvux nu, hur mycket får man i månaden? en kompis sa 2400 är det korrekt +

Borde vara bidragsdelen din kompis pratar om, lånedel + bidrag är betydligt högre.
Lånedelen höjs dessutom fr.o.m. i år 2015. Beror självklart även på vilken studietakt
du läser; heltid, deltid eller halvtid? Kolla länken här via CSN:

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/hur-mycket-kan-du-fa

Här kan du enkelt räkna ut hur mycket just du får!
Är du fortfarande osäker? Prata med din studievägledare på Komvux!
Lycka till med dina studier i vår!
2015-01-13, 20:05
Medlem
Peromans avatar
Kan någon förklara hur Bull/Bear certifikat fungerar. T.ex. https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/472146/bear-olja-x5-s

Bestäms priset på certifikatet av Utbud/Efterfråga eller är det enbart hävstångseffekten av den underliggande tillgången?

Är administrationsavgiften något man betalar per år, per vecka eller per dag?

Läste följande på en annan sida :

Citat:
I extrema fall kan marknadsrisken medföra att certifikatet förfaller värdelöst i förtid. Detta kan inträffa om den underliggande tillgångens procentuella rörelse går åt felhåll med en ‘stor’ procentsats. Den procentuella kursrörelsen som får ett Bull & Bear certifikat att förfalla värdelöst kan beräknas med följande formel: 1/hävstång i procent (t.ex. om hävstången är 3 blir certifikatet knockat om rörelsen är större än 33,34% i fel riktning).

Med det sagt, kan ett certifikat minska med mer än 100%? Vad händer i så fall?

Mvh
2015-01-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peroman
Kan någon förklara hur Bull/Bear certifikat fungerar. T.ex. https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/472146/bear-olja-x5-s

Bestäms priset på certifikatet av Utbud/Efterfråga eller är det enbart hävstångseffekten av den underliggande tillgången?

Utfärdaren, exempelvis SEB eller annan bank har alltid köp- och säljkurser som du kan köpa/sälja till. Utöver det så kan en privatperson också lägga sig i orderdjupet, så vissa priser (utfärdarens) beror av hävstången och är alltså ett "korrekt" pris, medan vissa (privatpersoners) priser snarare beror på utbud/efterfrågan. De priserna måste ju dock ligga "inom" utfärdarens spread, så de kommer inte avvika mycket.
Citat:
Är administrationsavgiften något man betalar per år, per vecka eller per dag?

Administrationsavgifter anges alltid per år, samma för exempelvis fonder. Däremot så tas den ut dagligen. Om den är 1 % så betalar du alltså 1% om du har certifikatet i 1 år, men en pyttedel tas varje dag så att det efter ett år har tagits 1 % i avgift.

Citat:

Med det sagt, kan ett certifikat minska med mer än 100%? Vad händer i så fall?

Nej, det kan bara bli värdelöst, men du kan inte bli skyldig pengar.
2015-01-13, 20:52
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nowalii
Om du sökt nytt studiemedel för i vår måste du ha klarat en viss poäng av tidigare
termin för att få nytt studiemedel alltså Godkänd.

Är höstens kurser första terminen du sökt studiemedel för är kravet 62,5%
Har du sökt CSN tidigare förutom i höst gäller 75%

Räkneexempel:
15 hp x 62,5 % = 9,375 hp -Alltså klarar du kravet med lite poäng till godo.
15 hp x 75% = 11,25 hp- Här missar du kravet med enbart lite poäng för lite.

Mitt tips om det är 75% som gäller för dig- hör av dig till läraren om du kan tenta av tentan
du misslyckats med så fort som möjligt och att läraren rättar den snabbt!
Även om CSN avslår din ansökan i ett första skede så väntar de i 4 veckor efter
kursstart om de saknade kommer in inom den perioden är det grönt ljus och då får du
hela vårterminens studiemedel!
Mjo jag känner till gränserna. Saken är den att jag ska byta utbildning nu efter denna termin. Har hhaft studielån tidigare så 75% gäller. Men nu i höst har jag löst 30 p och sammanlagt klarat 18 HP, vilket blir 48 sen i sommar om jag klarar alla kurser på den nya utbildningen i höst. Frågan gäller studiemedel i höst, för det är då prövningen görs, jag har nämligen sökt för både ht och vt så nu sker ingen prövning.
Det jag undrar är om jag kommer få tillgogoräknat kurser i kurser, om mina 10,5 p i 15ps kursen kommer tillgodoräknas.
Min telefon är trasig och därför pratar jag inte med CSN i detta nu....
2015-01-13, 21:23
Medlem
Peromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Utfärdaren, exempelvis SEB eller annan bank har alltid köp- och säljkurser som du kan köpa/sälja till. Utöver det så kan en privatperson också lägga sig i orderdjupet, så vissa priser (utfärdarens) beror av hävstången och är alltså ett "korrekt" pris, medan vissa (privatpersoners) priser snarare beror på utbud/efterfrågan. De priserna måste ju dock ligga "inom" utfärdarens spread, så de kommer inte avvika mycket.

Administrationsavgifter anges alltid per år, samma för exempelvis fonder. Däremot så tas den ut dagligen. Om den är 1 % så betalar du alltså 1% om du har certifikatet i 1 år, men en pyttedel tas varje dag så att det efter ett år har tagits 1 % i avgift.

Nej, det kan bara bli värdelöst, men du kan inte bli skyldig pengar.

Tack för ett snabbt svar. Menar du att certifikatet blir värt 0?

Du skrev för ett tag sedan att certifikat inte lämpade sig för investeringar under längre sikt, är det p.g.a. administrationsavgiften? Som lekman ser det väldigt lockande ut med dem höga vinsterna man kan göra på dem högre hävstängerna.
2015-01-13, 21:35
Medlem
Citat:

Du skrev för ett tag sedan att certifikat inte lämpade sig för investeringar under längre sikt, är det p.g.a. administrationsavgiften? Som lekman ser det väldigt lockande ut med dem höga vinsterna man kan göra på dem högre hävstängerna.

Ja, eller väldigt nära 0 iaf, har ingen koll på exakt hur det fungerar vid en väldigt kraftig nedgång men du kan åtminstone inte bli skyldig pengar, det vet jag.

Nja, det är inte administrationsavgiften utan snarare något som brukar kallas urholkningseffekten och drabbar certifikat med hög hävstång. Tänk dig att underliggande aktien går ned 10%, upp 10%, ned 10%, upp 10% o.s.v. under en längre tid. Då kommer underliggande att ha följande värden:

100
90
99
89,1
98,01
88,21
97,03

Värdet urholkas alltså sakta men säkert, så att aktien som från början kostade 100 kronor nu är värd 97,03. Och detta alltså utan hävstång. Lägger du dessutom på en hävstång så förstärks den här urholkningen.

Det gäller dock bara certifikat med hävstång. Köper du ett certifikat utan hävstång så får du inte samma kraftiga urholkning.
2015-01-13, 21:37
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:

Nej det är pga. urholkningseffekten vid hög hävstång för att hävstångseffekten är daglig i certifikat. Ska du hålla ett cert under en längre tid bör du inte ha mer än 1,5, 2 eller kanske max 3 ggr häv.

Läs här: (FB) Day Trader-tråden 3 (chattande tillåtet!)
2015-01-13, 21:38
Medlem
Queen-Obscences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nowalii
Ser du betygen i LADOK så ser CSN betygen också! Kolla som sagt dina akademiska meriter
på dina sidor - antagning.se Är det grönt där är det bara ringa till CSN och säga :
Nu har mina kompletteringar kommit in- godkänn min ansökan, NU tack
Januari =kallt, mörkt mycket snö och fattigt - Blää

Haha jag är alltid för snäll i telefon.. de ska ta beslut så snart som möjligt säger dem, men nu precis som förra gången verkar de vara tvärsäkra på att jag klara mig med 2,5 hp's marginal, phuh! Ska försöka ta dessa 30 hp nu så att det inte händer igen!
2015-01-13, 21:44
Medlem
Kan någon vänlig skäl förklara hur det fungerar när man handpar "BNP" värdepapper? Vad är det för något? Hur fungerar det? Vad är största skillnaden att tex köpa: MINILONG SWED BNP12 istället för en vanlig aktie via tex Avanza?

Tack för svar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in