2013-08-27, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Unga aktiespararna är ett hett tips. Fortsätt läsa böcker också, samt läs mycket på nätet om hur det fungerar. Kanske håller din far på med aktier, ställ frågor till honom eller någon annan du vet sysslar med sådant. Jag har exempelvis en samhällskunskapslärare som håller på mycket med aktier, vi har diskuterat det flitigt då jag delar ditt intresse till viss del.

Aktiekampen till iPhone också, Skandiabankens egna app. Riktigt kul.

Det var något intressant du skrev. Det med min far är lite det som driver mig och fått mig att bli intresserad av ämnet. Han dog 2006 då jag var 11 år gammal, min mamma har och är hemmafru i 20 år och far min höll på med aktier och fonder och all möjlig skit som också genererat i att mamma har kunnat gå hemma. Så det är en liten sporre i det hela.

Jag har läst och läst känns det som men jag måste komma ut och lära mig handla lite om det, att läsa vissa forum är som att läsa på kinesiska. Men jag ska fortsätta läsa och försöka lära mig lite mer och när du nämnde det med lärare så borde jag ha en lärare som vet en hel om det. Kanske lättare att få allting förklarat face to face än att läsa i böcker och på olika forum.
2013-08-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
Håll dig till fonder tills du lärt dig skillnaden mellan bra och dåliga bolag.

Det är ett alternativ. Börjar jag redan i ung ålder bör det kunna generera en hel del pengar när jag blir äldre om jag håller mig till rätt fonder? Eller är jag ute och cyklar?
2013-08-27, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wtz
Det är ett alternativ. Börjar jag redan i ung ålder bör det kunna generera en hel del pengar när jag blir äldre om jag håller mig till rätt fonder? Eller är jag ute och cyklar?

Ja. Håller du dig till fel fonder kommer det generera en hel del pengar när du blir yngre.
2013-08-27, 17:30
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacklight
Om en aktie har ett större orderdjup på köpsidan än på säljsidan, men till en förhållandevis mycket lägre köpkurs, vad indikerar det på?
Det indikerar att det finns förhållandevis många köpare, men att de inte är beredda att betala det pris säljarna vill ha. Om man vill dra några slutsatser av det så kan det eventuellt ge en fingervisning om att aktien har ett stöd på köparnas nivå, men faller kursen dit, brukar köparna oftast lägga sig på en ännu lägre kurs för att se om de får napp där, så det där med orderdjup och stöd/motstånd är väldigt osäkert.
2013-08-27, 19:05
Medlem
Sjukt att jag har sökt för 3 veckor sen men ändå inte fått svar. Måste ringa i morgon och fråga vad som händer-.-

Sen så ska ja hoppa av en kurs i Komvux, men de taar jag i morgon. Varför ska de krångla för?
2013-08-27, 19:31
Medlem
Ska studera 15 hp denna termin (50%) (som sträcker sig över hela terminen), har nämligen innan bara studerat "normalt" 30 hp (100%) och fått full CSN som senast var 8900 kr/månad. Fick idag beviljat studielån och på grund av att jag bara läser 15 hp 50% får jag bara 4520 kr/månad. Frågan är om man kan ansöka om 75 respektive 100% studielån fastän jag inte läser det? Bara min jävla hyra går på 2700 kr vilket innebär att jag ungefär kommer leva på 2000 kr i månaden.. Tips uppskattas!
Senast redigerad av SweHouse 2013-08-27 kl. 19:33.
2013-08-27, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweHouse
Ska studera 15 hp denna termin (50%) (som sträcker sig över hela terminen), har nämligen innan bara studerat "normalt" 30 hp (100%) och fått full CSN som senast var 8900 kr/månad. Fick idag beviljat studielån och på grund av att jag bara läser 15 hp 50% får jag bara 4520 kr/månad. Frågan är om man kan ansöka om 75 respektive 100% studielån fastän jag inte läser det? Bara min jävla hyra går på 2700 kr vilket innebär att jag ungefär kommer leva på 2000 kr i månaden.. Tips uppskattas!

Gör en sen ansökan på 15hp på distans och ansök om 100% studiemedel. Om du får 100% studiemedel men bara är registrerad på 50% studiefart kommer CSN kräva tillbaka pengarna direkt med ränta.
2013-08-27, 21:16
Medlem
Köpte några aktier idag ett bolag för säljpriset som var 60,5. Efteråt så stod det att jag hade betalat några öre mer än det. Beror det på courtaget?
Senast redigerad av Lilladde 2013-08-27 kl. 21:22.
2013-08-27, 21:20
Medlem
Går på Lunds universitet och behöver klara 37p för att få fortsatt studiemedel. Har i nuläget, enligt LU:s LADOK, klarat 41p men 8 av dessa poäng tillhör en kurs som har två delprov varav jag klarat det ena. Jag har alltså inte avslutat kursen men har ändå enligt systemet klarat av dessa 8p. Min fråga är om jag kan lita på att dessa 41 poäng är de som kommer att synas hos CSN? 33p skulle ju inte räcka.

Det känns som att det borde vara så då det är summan som syns i LADOK, men jag kan inte hitta någon information om en sådan här situation på csn:s hemsida eller någon annanstans. Kanske någon här som har erfarenhet av detta?
2013-08-27, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacklight
Ja. Håller du dig till fel fonder kommer det generera en hel del pengar när du blir yngre.

ha-ha det var roligt. Alla skrattar.
2013-08-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordberg
Går på Lunds universitet och behöver klara 37p för att få fortsatt studiemedel. Har i nuläget, enligt LU:s LADOK, klarat 41p men 8 av dessa poäng tillhör en kurs som har två delprov varav jag klarat det ena. Jag har alltså inte avslutat kursen men har ändå enligt systemet klarat av dessa 8p. Min fråga är om jag kan lita på att dessa 41 poäng är de som kommer att synas hos CSN? 33p skulle ju inte räcka.

Det känns som att det borde vara så då det är summan som syns i LADOK, men jag kan inte hitta någon information om en sådan här situation på csn:s hemsida eller någon annanstans. Kanske någon här som har erfarenhet av detta?

Har du 41hp i Ladok tagna under din senaste CSN-period så är det lugnt, oavsett om kurserna är avslutade eller inte.
2013-08-27, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Har du 41hp i Ladok tagna under din senaste CSN-period så är det lugnt, oavsett om kurserna är avslutade eller inte.
Hm ok. Jag var lite oklar ser jag nu; Kursen som sådan är avslutad sedan förra höstterminen vad det gäller programmet jag går, men jag klarade inte tentamen i den ena delkursen och har ännu inte skrivit godkänd omtenta på denna. På så vis är den listad under oavslutade kurser eftersom jag har ett delmoment kvar. Är det samma situation?
Senast redigerad av Nordberg 2013-08-27 kl. 22:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in