2014-10-23, 18:40
Medlem
Jag syftar på människor som ofrivilligt hamnat utanför den egna nationalstaten i regionen, jag räknar alltså inte in människor som frivilligt flyttat över till andra sidan jorden.
Citera
2014-10-23, 18:40
Medlem
Just precis Ominus PROCENTUELLT!

Klart att det finns massvist med människor som lever i andra stater pga världsrubbningar av krig osv.

Men du hittar inte ett folk i världen som dess kontinent de lever i styckat den stat de besitter med hjälp deras grannländer och därefter tillåtit en förändrad historia och en falsk pressentering av Albanerna etc etc... Finns så mycket att säga om orättvisorna Europa har gjort mot Albanerna, Sen finns en stor del av det här på fb om man vill läsa.

Som sagt hitta gärna en liknande situation som Albanerna har idag!

Är det en slump att vi idag har 2 länder av samma folk o språk? Mkt sannolikt att den tredje snart kommer.

Och du polacken som tror att ett stort balkan krig fixar biffen, Du verkar vara kvar med sinnet på 90 talet eller som Putin tänker nu 2014.
Citera
2014-10-23, 18:52
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swap
Just precis Ominus PROCENTUELLT!

Klart att det finns massvist med människor som lever i andra stater pga världsrubbningar av krig osv.

Men du hittar inte ett folk i världen som dess kontinent de lever i styckat den stat de besitter med hjälp deras grannländer och därefter tillåtit en förändrad historia och en falsk pressentering av Albanerna etc etc... Finns så mycket att säga om orättvisorna Europa har gjort mot Albanerna, Sen finns en stor del av det här på fb om man vill läsa.

Som sagt hitta gärna en liknande situation som Albanerna har idag!

Är det en slump att vi idag har 2 länder av samma folk o språk? Mkt sannolikt att den tredje snart kommer.

Och du polacken som tror att ett stort balkan krig fixar biffen, Du verkar vara kvar med sinnet på 90 talet eller som Putin tänker nu 2014.

Flera miljoner polacker bor idag i grannländer vars territorier tillhörde Polen,
albaner kan inte mäta sig med polacker vad gäller oförrrätter och tragedier,

jag bara säger krasst att om gränserna ska flyttas så kan det bara ske vid krig, visst har Tjeckien och Slovakien kunnat delas fredligt, men det var en sak mellan tjecker och slovaker,
vad gäller Kosovo och Albanien finns det fler länder som misstycker, Serbien, Grekland, Makedonien?

Det bor rumäner i Rumänien och Moldova... två stater, samma folk, men de får inte förenas,
Citera
2014-10-23, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Flera miljoner polacker bor idag i grannländer vars territorier tillhörde Polen,
,

Ja, men procentuellt kan inte detta mätas med albaner.
Citera
2014-10-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
albaner kan inte mäta sig med polacker vad gäller oförrrätter och tragedier,

jag bara säger krasst att om gränserna ska flyttas så kan det bara ske vid krig, visst har Tjeckien och Slovakien kunnat delas fredligt, men det var en sak mellan tjecker och slovaker,
vad gäller Kosovo och Albanien finns det fler länder som misstycker, Serbien, Grekland, Makedonien?

Det bor rumäner i Rumänien och Moldova... två stater, samma folk, men de får inte förenas,

Fortfarande så överträffar inget Albanernas fall. Möjligtvis att Palestina & company har vissa likheter. Men det är ju bara sedan 50 talet som deras sits har förvärrats.

5 milj Albaner deporterades till Turkiet som resultat av turk-slaviska överenskommelser. Jag menar komigen!!! Säger inte bara det faktum nånting??

Till skillnad från andra folkslag i Europa så är Albanerna ett folk från antiken. Albanerna var först tillsammans med andra antika folkslag med att bilda civilisationer.

Enligt min uppfattning så tillhör de där de har varit bosatta i flera tusentals år och lång före alla andra. Det tycker jag att man skall respektera och visa hänsyn.

Om en europé skall föra ett samtal om Europas början och civilisation med någon från en annan världs del så kan personen ifråga INTE nämna polacker eller slovaker, utan det är Albaner man då pratar om och deras ättlingar Illyrerna och Pelasgerna som också deras språk knyter dem starkt till.
Citera
2014-10-23, 20:05
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
På en del bilder som florerar runt på nätet som symboliserar Storalbanien så ingår även Sandzak som en del av Storalbaniens territorium, hur kommer det sig?
Citera
2014-10-23, 20:13
Medlem
Arons avatar
neger snälla, 5 miljoner albaner deporterade till turkiet var fick du dem siffrorna
Citera
2014-10-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
På en del bilder som florerar runt på nätet som symboliserar Storalbanien så ingår även Sandzak som en del av Storalbaniens territorium, hur kommer det sig?

Finns många versioner av det som så många vill kalla stor-Albanien. Zandjak var under Albanien innan kanske så som det idag är under Serbien.

Låt oss inte handskas med små folkgrupper nu som motsvarar i storlek som någon svensk kommun. Jag respekterar att ni finns och hörs och vill säkert höras mer men här talar vi om miljontals Albaner deporterade från sina hem, givetvis har detta större omfattning än zangjak frågan. Jag är helt säker på att hade zangjak varit under Albanien idag så hade ni fått självständighet på fredliga vägar.

Skyll inte på en albansk karta från förr utan skyll på Serbien som håller er under sig själva än idag.
Citera
2014-10-23, 20:36
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Finns många versioner av det som så många vill kalla stor-Albanien. Zandjak var under Albanien innan kanske så som det idag är under Serbien.

Låt oss inte handskas med små folkgrupper nu som motsvarar i storlek som någon svensk kommun. Jag respekterar att ni finns och hörs och vill säkert höras mer men här talar vi om miljontals Albaner deporterade från sina hem, givetvis har detta större omfattning än zangjak frågan. Jag är helt säker på att hade zangjak varit under Albanien idag så hade ni fått självständighet på fredliga vägar.

Skyll inte på en albansk karta från förr utan skyll på Serbien som håller er under sig själva än idag.
Jag skyller inte på någon utan undrade bara av ren nyfikenhet. För det jag läst så har området ingått i det autonoma Bosnien i flera hundra år, sedan en del av tiden var det under Österrike - Ungern tills serberna och montenegrinerna klippte området och tog det. Det bor ca en halv miljon människor där idag så det är inte så litet som du tror. Endast ~ 3% av dom som bor där är albaner, och mig veterligen så vet jag inte om det tillhört albanerna förut, därför frågade jag det i förra posten.
Citera
2014-10-23, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Jag skyller inte på någon utan undrade bara av ren nyfikenhet. För det jag läst så har området ingått i det autonoma Bosnien i flera hundra år, sedan en del av tiden var det under Österrike - Ungern tills serberna och montenegrinerna klippte området och tog det. Det bor ca en halv miljon människor där idag så det är inte så litet som du tror. Endast ~ 3% av dom som bor där är albaner, och mig veterligen så vet jag inte om det tillhört albanerna förut, därför frågade jag det i förra posten.

Jag förstår, Jag tog väl det föregivet att nån skulle angripa som det nästan alltid brukar vara hehe
Här är det som menas med naturliga Albanien iallafall, Bedöm själv.

http://sq.m.wikipedia.org/wiki/Shqipëria_natyrale
Citera
2014-10-23, 21:23
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Jag förstår, Jag tog väl det föregivet att nån skulle angripa som det nästan alltid brukar vara hehe
Här är det som menas med naturliga Albanien iallafall, Bedöm själv.

http://sq.m.wikipedia.org/wiki/Shqipëria_natyrale
Ok intressant karta , fin kustremsa.
Citera
2014-10-23, 23:35
Medlem
Kosovo och halva Makedonien till Albanien, RS till Serbien, Sandzak till Bosnien och så är balkanbråket löst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in