Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
12-11-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Vilka datum sker allt detta?

Allt detta har skett eller kommer ske under november månad fram till nationaldagen 28 november. Till exempel Skanderbegs vapen och hjälm återlämnades nyligen för några dagar sen samt Kung Zogs kvarlevor. Det mesta sker annars under nationaldagen.

En rättelse från föregående inlägg. Blev en felskrivning på punkt 4. Jag menar givetvis att en staty av Adem Jashari ska invigas. Och angående Rita Ora, jag är inte helt säker, det är antingen i Pristina eller Tirana hon kommer sjunga.

Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
det här 100 års firandet har ju inneburit att folket delades upp för just 100 år sedan och är det verkligen något att vara glad över för albaner? vet man om vilka som var drivande bakom uppdelningen? är de idag vänner/ovänner?

Albaner ser det som sin egen nationaldag oavsett var i balkan de är i från. Många av de ledande hjältar som kämpade för en albansk stat var från t ex Kosovo som Isa Boletini, Bajram Curri, Hasan Pristina. Albaner från samtliga albanska "vilayets" inom ottomanska riket var för en albansk stat, men det gick inte stormakterna med på som istället styckade landet så att ca 50% av albanernas områden samt ca 50% av albanska folket hamnade utanför den nybildade albanska staten. Egentligen var det tänkt att man skulle stycka mer av Albanien, men b.la USA gick in och sa stopp och så uppstod Albanien.

Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Det här skulle förstås vara en ganska dålig idé. Ett sådant scenario skulle förmodligen markant försämra stabiliteten på balkan.

Först, så skulle serberna betrakta det som en de facto- ockupation och -annektering av serbiskt territorium från albanskt håll. Belgrad skulle förstås bli vansinniga och det är inte ens uteslutet att krigsförklaring i sådana situationer regleras i grundlagen.

Sen är det väl helt självklart att Makedonien skulle ha synpunkter på att Albanien verkar eller har avsikt att verka för att Makedonien ska förlora typ hälften av sitt territorium. Ni kan ju tro att de militära anslagen hade ökat. Samma sak gäller förstås alla andra länder som skulle drabbas av albanska anspråk.

Därtill hade en sådan ambition polariserat relationen mellan albaner och andra folk på balkan. Fullt tänkbart att sådant kan generera och förstärka etniska motsättningar och i förlängningen etniskt våld. Och sådant har vi väl ändå fått nog av i åtminstone detta området.

Det kommer inte bli en unifcation med alla de områden som förlorades 1912, men jag tror att Kosovo kommer att ansluta sig till Albanien någon gång i framtiden. Nästan hälften av världens länder har erkänt Kosovo som en stat, om 10 år tror jag att en förkrossande majoritet har erkänt Kosovo. Om de sen väljer att ansluta sig (inte troligt men ponera att det blir så) med Albanien, vad ska FN göra, kicka Albanien från FN? Lär knappast hända när en stor majoritet av FN:s medlemstater har erkänt Kosovo, och sannolikheten att Kosovo blir medlem i FN tills dess är stor och då finns det inga hinder för en förening mellan länderna. Albanien är dessutom medlem i Nato, så Serbien skulle ju kunna hota med krig så mycket de vill.

Partiet Vetevendosje i Kosovo chockade de etablerade partier när de blev Kosovos tredje största parti vid senaste valet, och det var första gången de ställde upp. De stödjer en unifciation med Albanien helt öppet och de lär få fler röster vid nästa val. De är populärast bland unga, och Kosovo har Europas yngsta befolkning - genomsnittsåldern är 25 år. Jag tror definitivt att moder och son kommer återförenas i framtiden även om vägen är lång.

Makedonien kommer troligen få problem i framtiden. Västra Makedonien domineras av albaner. Ingen frågade de om de ville bli en del av Makedonien istället för Albanien när gränserna ritades om 1912. Idag utgör de 25% av befolkningen. Allt hänger på hur Makedonien spelar sina kort, och hittills har de visat en imponerande inkompetens genom att jävlas med en så stor minoritet. Makedonien har en ytterst tveksam framtid. Själv tycker jag att de borde ge västra delen till Albanien och sen ansluta sig till Bulgarien, det är ju samma folk, men istället vill de tro att de är direkta ättlingar till Alexander den store.
Citera
12-11-20, 17:28
Medlem
Fickpluntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Det kommer inte bli en unifcation med alla de områden som förlorades 1912, men jag tror att Kosovo kommer att ansluta sig till Albanien någon gång i framtiden. Nästan hälften av världens länder har erkänt Kosovo som en stat, om 10 år tror jag att en förkrossande majoritet har erkänt Kosovo. Om de sen väljer att ansluta sig (inte troligt men ponera att det blir så) med Albanien, vad ska FN göra, kicka Albanien från FN? Lär knappast hända när en stor majoritet av FN:s medlemstater har erkänt Kosovo, och sannolikheten att Kosovo blir medlem i FN tills dess är stor och då finns det inga hinder för en förening mellan länderna. Albanien är dessutom medlem i Nato, så Serbien skulle ju kunna hota med krig så mycket de vill.

Partiet Vetevendosje i Kosovo chockade de etablerade partier när de blev Kosovos tredje största parti vid senaste valet, och det var första gången de ställde upp. De stödjer en unifciation med Albanien helt öppet och de lär få fler röster vid nästa val. De är populärast bland unga, och Kosovo har Europas yngsta befolkning - genomsnittsåldern är 25 år. Jag tror definitivt att moder och son kommer återförenas i framtiden även om vägen är lång.

Makedonien kommer troligen få problem i framtiden. Västra Makedonien domineras av albaner. Ingen frågade de om de ville bli en del av Makedonien istället för Albanien när gränserna ritades om 1912. Idag utgör de 25% av befolkningen. Allt hänger på hur Makedonien spelar sina kort, och hittills har de visat en imponerande inkompetens genom att jävlas med en så stor minoritet. Makedonien har en ytterst tveksam framtid. Själv tycker jag att de borde ge västra delen till Albanien och sen ansluta sig till Bulgarien, det är ju samma folk, men istället vill de tro att de är direkta ättlingar till Alexander den store.

A precis det är av de skäl du anför ovan som jag hävdar att stabiliteten skulle minska och freden hotas om Albanien eller de albanska minoriteterna reste sådana krav eller började verka för dem. Det skulle ju förstärka dessa processer kraftigt.
Därtill skulle det öka fientligheten mellan albaner och andra.
Citera
12-11-21, 16:33
Medlem
trust-mes avatar
Angående topic.

låter najs... om albaner behöver förstklassig hårdvara finns det inom räckhåll.

http://www.youtube.com/watch?v=ZVwv8RQ7CLs&feature=related
Citera
12-11-21, 16:50
Medlem
Quid pro quos avatar
Det finns inga etniska albaner så "deras" land tillhör alla.
Citera
12-11-21, 18:02
Medlem
Igår hedrades President Woodrow Wilson i Albanien genom en staty av honom. Den amerikanske ambassadören och Albaniens premiärminister var med under cermonin. Wilson var den president som bidrog till att Albanien uppstod för 100 år sedan, hans tanke var att inkorporera alla de albanska områdena i en enda stat till skillnad från de övriga stormakterna på den tiden som ville stycka upp hela landet.

Senast redigerad av Ominus 12-11-21 kl. 18:09.
Citera
12-11-21, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Det finns inga etniska albaner så "deras" land tillhör alla.

Vad menar du med att de inte finns etniska albaner din tomte?
Citera
12-11-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swap
Ska inte albaner klaga tycker du ? Grejen är att det bor 800.000 albaner i makedonien ca 40% av befolkningen.
Det bor ca 1 miljon i grekland just i den delen som är taget av grekland.
Montenegro också där bor det en stor del av befolkningen albanskt.

På vilket sätt är det skillnad på ditt resonemang om Storalbanien och Milosevic's resonemang om Storserbien, och att Krajina borde vara storserbien bara för att serber råkar bo där? Med andra ord, om ni anser att ni har rätt till territorium som är Makedonien idag, då legitimerar ni även vad Serbien gör, och då kan ni inte gnälla på att de trakasserade er.

Men jag vet att ni är tribal folk, och inte benägna att ponera större moraliska, filosofiska och politiska koncept. Makt gör rätt, eller hur? Så som Genghis gjorde en gång i tiden.
Citera
12-11-21, 23:38
Medlem
DoubleWoods avatar
"Stor-albanien". "Stor-serbien". "Stor-tyskland" osv.
Fan kommer allt stohetsvansinne ifrån?

Balkan är en geggig grop.
Albanien har lite fin kust, men ... visst.

Skapa en större geggpöl av en mindre.
Blev världen bättre av det eller?
Citera
12-11-21, 23:43
Medlem
baller08s avatar
Albanien är en fejk stat, det räcker att kolla när, hur och varför den skapades.

Sedan har vi den eviga frågan om albanerna i Serbien, Grekland, Makedonien och Montenegro.
Är skattebetalarna i EU verkligen intresserade av att ta med dem i gemenskapen?
I don't think so.
Så småningom kommer de även att tröttna på deras "rättigheter" ska ni se.

Ett större Albanien?
Möjligen för att kunna slippa kostnader för protektoratet Kosovo..
men det kommer i slutändan inte att gå pga Serbien.

Albanerna har tjänat sitt syfte som den lilla brickan på spelbrädet och kan nog inte förvänta sig något mer.
Saker och ting på Balkan är idag.. precis så som de stora spelarna vill ha det.
Albanerna ska nog inte inbilla sig att de själva är en faktor.
Citera
12-11-21, 23:51
Medlem
baller08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapporius
Milosevic's resonemang om Storserbien
Visa mig en enda källa där Milosevic "resonerar" om ett större Serbien din zigenare.
Citera
12-11-22, 00:01
Medlem
Alexander857s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus

Ja Makedonien lär få problem i framtiden. Man satsar mycket på turismen och i Skopje så bygger man om stora delar av centrum för att göra det mer attraktivt och det arbetet beräknas vara klart 2014. Men fina byggnader hjälper inte så mycket när man har en liten andel zigenare och en större andel albaner som totalt förfular statsbilden.

Man ser verkligen här var definition på vitheten ligger, de flesta Makedonier skulle jag räkna som vita, albaner dock är väldigt skilda från oss européer i både utseende och beteende.

Det meningslösa "hängandet" på offentliga platser som negrer mest står för i Sverige sköts av albanerna i Makedonien, tråkigt att se. För att kunna locka turister som man så mycket satsar på så är det nog nödvändigt för Makedonien att genomföra en etnisk rensning, annars så kommer alla försök att vara fruktlösa.
Citera
12-11-22, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baller08
Visa mig en enda källa där Milosevic "resonerar" om ett större Serbien din zigenare.

Jebo ti cigan mater runjavu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in