Citat:
Ursprungligen postat av
Herkulesbig
jag hinner inte gå in på så mycket mer i detta inlägg Molly!
Men det förstår jag de tycker det är ihopdikterad, och du blivit vilseled som vanligt. Eftersom det är allmänt känt av oss som är intresserad av förintelsen, att det finns andra storys. En av tidigaste är den svensken Arvid Fredborg, som i den svenska boken "bakom stålvallen" beskrev folkmorden i lägrerna i tyskland, boken
kom ut sept 1943. Hur är det möjligt?
PS det är samtidigt som Goebbels gnäller om engelsmännen och de allierade inbillar sig att tyskarna har fuffens för sig i lägrerna. De bara inbillar sig massa strunt.

Det dagboksinlägget har jag visat dig förr.
Hur är det möjligt?? om du nämner, att de första storyn om det kom ut 1944 först ??
Vilseledd? Jag ser alla förintelsetroende som vilseledda.
Jasså, du tvivlar på att WRB raporten var den första dokumentiella historien. Den som var bevis 022-L i Nürnbergrättegången och som innehöll 20 punkter, med bevis som är rena rama smörjan, gissningar, rykten och antaganden. Vad sedan ytterligare var bevis har vi redan talat om.
Förstås spreds det ju liknande berättelser muntligt ut av fångar som rymt, och speciellt då av de Judiska som hade kontakter utomlands och lät rykten gå osv, redan tidigare än raporten. Vad jag bara ville få fram är att "förintelseberättelserna" fick sin början med raporten just i och med att den användes som dokument. Enligt forskare så är WRB förintelsens första skriftliga dokument, det första som beskriver lägret, livet där, mördandet osv. uppdiktat av bla. Rudolf Vrba och andra som varit fångar i lägret Auschwitz mellan 1942 och våren 1944. Det Arvid Fredborg skrev var ifrån den falska ryktespridningen som uppkom av fångar in i lägret och som hade kontakt med moståndsmän ytterom lägret genom utsmugglade brev osv. Finns att läsa i boken Auschwiz - Nazi Death camp på sidorna 220 - 230. Om vad den västerländska pressen visste kan du läsa i samma bok på sidorna 255-260. Där kan du också läsa om raporten jag nämnde.
Folkmord hände i lägren, för man avrättade dödsdömda där, till och med Tyska soldater som deserterat fanns bland dem, så klart att det kom fram historier om sådant. Saken är bara den att de som spred dessa rykten inte höll sig till sanningen de överdrev och förvrängde. Avsikten med det var att låta dessa påhittade historier komma i de allierades öron.
Bombningarna av KL Auschwitz kan du läsa på sidorna 260 - 266. Dessa påbörjades av de allierade bara på grund av just raporten.
Boken jag talar om är utgiven av The Auschwitz - Birkenau State museum. Museum in Oswiecim, så den borde ju vara av det slag du tror på, eller hur? Där kan du läsa vad du tror att jag dillar om.