Citat:
Ursprungligen postat av
Qandil
Soria, du som bott i Syrien, och antagligen känner folk som bor kvar där nere, hur har kriget påverkat städerna vid kusten?
Kan svara på den frågan då jag kommer från latakia,har släkt vänner samt vart där nere i somras samt februari.
Dyrt med mat
Tomater kostar ca 18kr KG
Bensin/Diesel har tredubblats
Från latakia som hade 700 tusen invånare innan kriget finns nu cirka 3.5-5 miljoner invånare
Allt har blivit jättedyrt
Elektricitet finns cirka 60 procent av dagen
Många flyktingar samt gratis mat osv utdelas till folket dag för dag.
Ingen pratar om sin religion längre,folk är rädda för varandra.
Men livet går vidare, folk lever,festar,gifter sig.
men som sagt folket är trötta på kriget.
Att Syriska liran har gått ifrån 5-6 lira per krona "före kriget" till 23-27 lira Nuvarande valuta har gjort så att folket som tjänar cirka 15-25 tusen lira inte klarar sig utan måste ta lån.
Vilket den SYRISKA STATEN GER UT!
Jag fattar verkligen inte hur syrien klarar att hålla i kriget och låna ut pengar till behövande.
Finns en rik man från damaskus som bosatt sig i en villa i syrien och har cirka 2500kvm TOMT där dom byggt FINA tält samt småhus, han ger värme,mat,och skydd åt cirka 2000 flyktingar.
Vill tillägga en sak till alla kurder/syrianer/sunnimuslimer/shiamuslimer/syriska kristna samt druzer
En syrier gör allt för att inte skada en annan,
alla hjälper varandra i vått och torrt.
samt tro mig,alla som pratar så mycket skit om alawiterna "är själv inte alawit" Ni borde åka ner till latakia/tartous OCH se hur dom tar hand om "terroristernas" fruar i olika Camping palats samt refugee camps.
Det man ser i media ser man inte på det riktiga syrien. jag hoppas att ni alla kan vara mer neutrala i denna sidan av konflikten för det sista vi alla behöver är mer blod.
Bekämpa detta kriget! TÄND INTE ELD PÅ DET,varken på ett forum eller i verkliga debatter,
Vårt land är förstört..varför? för att du inte har samma religion som mig?,samma hudfärg? eller har mer makt än mig?.
Jag blir verkligen så jävla ledsen när man ser att olika folkgrupper,religioner samt personer vill tända eld på kriget i syrien
Kurder
kristna
sunni
shia
alawiter
druzer
Vi är inte varandras fiender.
NI VET VEM DEN RIKTIGA FIENDEN ÄR,vi är bara brickor i spelet,LÅT ER ALdrig luras