2014-10-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nu skojar du väl ändå, vad skulle frågor kring det leda till?

Till ett eventuellt erkännande om han nu är skyldig... nä skojja . Erkänna skulle snubben nog aldrig göra. Teknisk bevisning krävs. Teknisk undersökning krävs för att utesluta hans inblandning eller bevisa den.

Vad stod det i de där raderade smsen?

Varför påstod han att VB var ovanligt glad den 2 maj när så inte var fallet?

Varför sålde han bilar?

Vad gjorde han den 6 maj?
Citera
2014-10-22, 12:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad menar du?

Jag menar att du försöker argumentera utifrån att advokaten avstått från att försöka få fram mer information som skulle kunna styrka "alternativ GM-hypotesen" pga avvägningar för att det inte var lämpligt. Men denna lämplighetsbedömning är inte självklar och ligger i första hand inte på advokaten, utan på domstolen att göra. Så vad fanns det egentligen för skäl för Olsson att inte försöka och se hur långt det bar?

Du blir mer och mer luddig och motsägelsefull i din argumentation här. Nu säger du att ett antal saker som du och andra tjatat om i tråden hur länge som helst inte var något som lämpade sig att ta upp vid rättegången. Men om de inte har någon rättslig relevans, varför öht diskutera dem? Hela din argumentation går ju ut på att en korrekt juridisk bedömning av fallet borde ha givit en friande dom gentemot KJ och så påstår du att den faktiska skuldfrågan inte är relevant för ditt resonemang. Ändå diskuterar du saker som du själv påstår ligger utanför den juridiska dimensionen av fallet. Varför?
Citera
2014-10-22, 12:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Till ett eventuellt erkännande om han nu är skyldig... nä skojja . Erkänna skulle snubben nog aldrig göra. Teknisk bevisning krävs. Teknisk undersökning krävs för att utesluta hans inblandning eller bevisa den.

Vad stod det i de där raderade smsen?

Varför påstod han att VB var ovanligt glad den 2 maj när så inte var fallet?

Varför sålde han bilar?

Vad gjorde han den 6 maj?

Samma fråga som till Q: Om nu dessa saker är så relevanta för fallet - varför kallade inte advokat Olsson MB till ett nytt förhör och ställde dessa frågor till honom?
Citera
2014-10-22, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Samma fråga som till Q: Om nu dessa saker är så relevanta för fallet - varför kallade inte advokat Olsson MB till ett nytt förhör och ställde dessa frågor till honom?

Det är en jävligt bra och relevant fråga Mr Fold.

Vet någon varför?
Citera
2014-10-22, 14:34
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
GM kan ju vara aktiv i tråden. Du har ju själv varit med länge i tråden och har ägnat denna tråd osedvanligt stort intresse. I ditt tredje inlägg skriver du första gången i tråden:

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Du känner tydligen väl till gatorna i Boden sen din tid som parkeringsvakt.
Ugglor i mossen och sten i glashus.

Detsamma gäller dig. Som jag oftast ser bland IT trådar. Men som plötsligt är här inne och protesterar lite mot att KJ är dömd. Jag är inte nyreggad och ingen parkeringsvakt. Klart jag lagt ner större intresse, då jag själv känner till MB. Och enstaka från Kjs lilla soft air gun gäng. Du kanske inte tycker det är konstigt, att nyreggade kommer in och försvarar KJ. I en tråd som nu är över 1 år gammal. I en utdöende tråd. Det säger mig ett och annat om dig
Citera
2014-10-22, 16:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag menar att du försöker argumentera utifrån att advokaten avstått från att försöka få fram mer information som skulle kunna styrka "alternativ GM-hypotesen" pga avvägningar för att det inte var lämpligt. Men denna lämplighetsbedömning är inte självklar och ligger i första hand inte på advokaten, utan på domstolen att göra. Så vad fanns det egentligen för skäl för Olsson att inte försöka och se hur långt det bar?

Du blir mer och mer luddig och motsägelsefull i din argumentation här. Nu säger du att ett antal saker som du och andra tjatat om i tråden hur länge som helst inte var något som lämpade sig att ta upp vid rättegången. Men om de inte har någon rättslig relevans, varför öht diskutera dem? Hela din argumentation går ju ut på att en korrekt juridisk bedömning av fallet borde ha givit en friande dom gentemot KJ och så påstår du att den faktiska skuldfrågan inte är relevant för ditt resonemang. Ändå diskuterar du saker som du själv påstår ligger utanför den juridiska dimensionen av fallet. Varför?
Därför att advokaterna vill slippa få smäll på fingrarna av ordföranden.

Förundersökningen skulle ha skötts bättre. Bevis som inte var bevis skulle inte ha tagits upp.
Citat:
Därför att MB stod inte inför rätta.
Citera
2014-10-22, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det fanns en hel del att pressa honom på. Varför det tidiga uppbrottet från middagen? Varför var han så angelägen i varje förhör att framhålla att VB var glad 2 maj när hon skjutsades hem, och samtidigt förteg att hon var skitarg 15 minuter senare på fejjan? Men det hade inget med åtalet att göra, så det var off topic.
Menar du på fullt allvar att dessa imbecilla frågor är relevanta att ställa till MB? Vi diskuterar ett mord som dessutom är lagt till handlingarna med lagakraft vunna domar i två instanser.

Har man den minsta susning om hur en utredning som i det här fallet drivs så ställer man inte frågor av den här kalibern. Håller fullständigt med Lalajlaj, "The bottom is nådd" alla kategorier.
Senast redigerad av Zambora 2014-10-22 kl. 16:35. Anledning: txt
Citera
2014-10-22, 16:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Menar du på fullt allvar att dessa imbecilla frågor är relevanta att ställa till MB? Vi diskuterar ett mord som dessutom är lagt till handlingarna med lagakraft vunna domar i två instanser.

Har man den minsta susning om hur en utredning som i det här fallet drivs så ställer man inte frågor av den här kalibern. Håller fullständigt med Lalajlaj, "The bottom is nådd" alla kategorier.
Nej, de var inte relevanta att ställa till MB, eftersom han inte var åtalad. De ställdes inte heller.
Citera
2014-10-22, 16:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det är en jävligt bra och relevant fråga Mr Fold.

Vet någon varför?

Nej zemixon, vi kan bara gissa. Jag har redan föreslagit den mest sannolika förklaringen: Advokaten bedömde att han inte hade något att vinna på det, därför att det enda som kunde komma fram var fakta som visade ännu tydligare att varken MB eller hans fru har något med detta mord att göra. Det var mycket bättre då att stå och prata om MB som tänkbar alternativ GM utan att någon egentligen kunde säga emot.

Samma skäl som att advokaten aldrig påstått att blodet i Kristoffers bil skulle vara resultatet av att MB planterat det där. Det är helt enkelt en för osannolik rövarhistoria för att det ska gå att lägga fram den i en domstol utan att ta udden av andra och mer seriösa argument man har.
Citera
2014-10-22, 16:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Detsamma gäller dig. Som jag oftast ser bland IT trådar. Men som plötsligt är här inne och protesterar lite mot att KJ är dömd. Jag är inte nyreggad och ingen parkeringsvakt. Klart jag lagt ner större intresse, då jag själv känner till MB. Och enstaka från Kjs lilla soft air gun gäng. Du kanske inte tycker det är konstigt, att nyreggade kommer in och försvarar KJ. I en tråd som nu är över 1 år gammal. I en utdöende tråd. Det säger mig ett och annat om dig

I sanningens namn har PeterNoster faktiskt skrivit mycket i denna tråd. Hans främsta intresse har väl gällt vad som egentligen kan ha varit mordvapnet och han har bidragit med mycket spekulationer i den delen. I och för sig intressant men av nära nog noll intresse rättsligt eftersom något mordvapen inte är hittat och ingen misstänkt knappast kan bevisas vare sig ha haft eller inte haft tillgång till en viss sorts vapen eller annat eggvasst föremål.
Citera
2014-10-22, 17:33
Bannlyst
Citat:
I sanningens namn har PeterNoster faktiskt skrivit mycket i denna tråd. Hans främsta intresse har väl gällt vad som egentligen kan ha varit mordvapnet och han har bidragit med mycket spekulationer i den delen. I och för sig intressant men av nära nog noll intresse rättsligt eftersom något mordvapen inte är hittat och ingen misstänkt knappast kan bevisas vare sig ha haft eller inte haft tillgång till en viss sorts vapen eller annat eggvasst föremål.

Om/när mordvapnet hittas så har det ett enormt rättsligt intresse.

Den här "locket-på" attityden är så typiskt för ovidgat medvetande och det fria tänkandet.
Jag måste tillstå att om det finns något ointressant i tråden så är det närvaron av för mycket text utan innehåll.

//Fnurran
Citera
2014-10-22, 18:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Varför skrev MB till VB "hahhaha Vem dissar vem nu ha det bra och plugga hårt" på måndagen den 6 maj.
Han hade sms:at VB 5 maj men ej fått något svar.
Citat:
Var hade KJ lagt VBs döda kropp under besöket hos brodern och polarna i föräldrahemmet?
Det kan nog oraklet i Delfi ge ett bättre svar på, men en gissning är att han kan ha passerat en plats där VB:s mobil byter nät från 3G till 2G.
Citat:
Borde inte KJ vara helt blodig och i chock när han var med polarna och brodern om han nyss huggit ihjäl någon?
"Polarna" kom in långt senare, och vad betr. "brodern" finns en öppning för att en annan bror än KJ gjort ett kvällsbesök. - Annars går det snabbt att byta kläder; det tar inte så många timmar. – En knivhuggning behöver inte försätta en förövare i chock; då är det betydligt större risk för att offret drabbas av en sådan.
Citat:
Uppstod VB sedan igen från de döda när hennes skepnad begav sig ut på en promenad på Lejonbacksvägen vid 21-22 tiden?
Du menar på samma sätt som airsoftaren KJ i ett förhör plötsligt återuppstod som MP-sökare av gulhuset? - Nej, jag tror inte på en sådan återuppståndelse; det är bara ljug.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in