2014-10-22, 06:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du menar att du efter sex inlägg på FB har förmågan att bedöma om någon skribent som varit verksam I flera år I trådarna besitter dåligt omdöme.

Pastakrydda är en av de mest objektiva och trovärdigaste skribenter som finns just nu I denna tråd. Det är Q:s sanslösa korståg mot MB och AN som gjort att han nu även I sin iver att få dessa att se skyldiga ut även svärtat ned Pastakryddas goda renome på FB.
Jag svärtar inte ner någons renommé genom att ifrågasätta en obelagd uppgift. Jag tror fortfarande inte att Pastakrydda avsiktligt sprider desinformation i tråden, men hon kan i god tro vidarebefordra en osann uppgift. Telefonsamtalet saknas i polisens utredning.
Citera
2014-10-22, 08:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Var går gränsen då? Jag vet inte - vet du? Advokat Olsson slängde fram en uppgift om ett samtal på någon minut eller två mellan Berg och William L som ägt rum 3 dagar före mordet. Advokaten kan yrka förhör eller utredning med vem som helst eller om vad som helst som hen anser relevant. Såvitt jag kan se är det i första hand RB 35:7 som styr vad en part har rätt att åberopa vid domstolen:

Det är inte direkt uppenbart att förhör med någon i syfte att visa på att det finns omständigheter som kan tala för att alternativ GM inte kan uteslutas skulle kunna avvisas av rätten utan vidare. Jag gissar att den exakta gränsdragningen är svår och rättegången får naturligtvis inte vridas om till att bli anklagelser mot någon annan, ej åtalad person. Men nog tror jag att Olsson om han så velat haft hyggliga chanser att få upp åtminstone MB i vittnesbåset igen och ställa mer intrikata frågor denna gång. Han hade också kunnat ta upp förhöret med AN, något han såvitt jag vet inte gjorde.

Du försöker slingra dig av kroken, men det går inget vidare. Givet den logik du bygger nästan hela ditt försvar av KJ på i tråden borde adv Olsson åtminstone ha försökt få mer strålkastarljus på "den alternative gärningsmannen". Ändå aktade sig advokaten noga för att göra något annat än att komma med klassiska paralipsis-argument. Vad det betyder har du redan fått lära dig!
Ett vittne avlägger ed. Då är det klart olämpligt att ställa frågor som om hen är åtalad. Försvaret snuddade vid skuldfrågan ett par gånger i förhöret med MB, med frågor om tejp under karateutövning och MB:s knivsamling, men gjorde rätt bedömning som inte gick in närmare på frågor som kan göra honom misstänkt när han var edsvuren.
Citera
2014-10-22, 09:31
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ett vittne avlägger ed. Då är det klart olämpligt att ställa frågor som om hen är åtalad. Försvaret snuddade vid skuldfrågan ett par gånger i förhöret med MB, med frågor om tejp under karateutövning och MB:s knivsamling, men gjorde rätt bedömning som inte gick in närmare på frågor som kan göra honom misstänkt när han var edsvuren.

Nivån sjunker vidare, det hade varit ett ypperligt tillfälle av advokaten att pressa MB. MB kunde välja att ljuga alternativt berätta sanningen. Lögnerna kunde försvaret ha använt för att så tvivel mot KJ.

Men, just det, det fanns ju inget att pressa honom på, Inga indicier, ingen besvärande information och inget misstänkt I hans förehavanden.
Citera
2014-10-22, 10:19
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Nivån sjunker vidare, det hade varit ett ypperligt tillfälle av advokaten att pressa MB. MB kunde välja att ljuga alternativt berätta sanningen. Lögnerna kunde försvaret ha använt för att så tvivel mot KJ.

Men, just det, det fanns ju inget att pressa honom på, Inga indicier, ingen besvärande information och inget misstänkt I hans förehavanden.

Nej ska man hålla på på den nivån så kan man påpeka att i FB konversationen så framgår det att då VB och KJ tidigare var tillsammans så behandlade han henne väldigt illa. Det framgår och han erkänner det. Att han ber om ursäkt betyder ingenting för så gör män som beter sig illa. Så blir dom förlåtna och så fortsätter det i samma visa.

Jag kan ju även kasta misstankar mot KJś far och mor då, eftersom rykten säger att KJś mor tyckt att VB lika gärna kan dö, om hon var gravid med KJś fars barn. Elaka rykten kanske orsakade VBś död. Kanske kan gå så långt som att kalla det dödshot?

Jag tycker även att det känns illa att en vän kommer hem till KJ för KJ behövde dricka alkohol för han mår dåligt och visar vännen en artikel om mordet. Om han mådde så dåligt över att hans fd flickvän varit försvunnen, varför ringde han inte ett enda samtal till henne? Eller varför skrev han inget på Facebook? På hennes Facebook?

Det känns bra att MB är hörd och det känns bra att AN är hörd. Det visar att dom arbetade ur många synvinklar. Det visade även att man kunde bortse från dom som misstänkta och varför vet polisen. Allt står som sagt inte i FUP. MB är som sagt inte den som stod åtalad. Det var KJ. KJ fälldes.
Citera
2014-10-22, 10:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Det finns en särskild bestämmelse i Rättegångsbalken som ger vittnen rätt att vägra svara på frågor med hänvisning till att svaret skulle kunna avslöja brott begångna av personen själv eller en närstående. Rätten omfattar även klandervärt beteende i största allmänhet. Alltså samma princip som i den amerikanska konstitutionen följer av det femte tillägget (5th amendment) och som man ibland i filmer ser karaktärer åberopa. Varför inte för försvarets del överlåta till domstolen att avgöra vilka frågor som ev. inte kan tolereras?

Allt detta hade varit befogat och på intet vis stuckit ut mot Olssons stil i övrigt vid rättegången som var förvånansvärt teatralisk och nästan "amerikansk". Det är åtminstone hur jag uppfattade saken. Men visst: Jag hade heller inte kallat MB i Olssons kläder. Jag hade nämligen haft god anledning att förmoda att i bästa fall hade det varken gagnat eller skadat försvaret och i sämsta fall hade fler fakta som gjorde honom än mer osannolik som GM kommit fram. Vad hade Olsson t ex gjort om MB på fråga om de raderade SMS:en börjat gråta i rättssalen och sagt att det stod "Han är knäpp" eller "Svara snälla - jag är i hans lägenhet och han är jättekonstig" men att han ändå gett fan i att göra något och sen dragit halvlögner av rädsla för att framstå som mannen som lät sin fd älskarinna dö i händerna på en våldsam galning.

Hade detta hänt hade Olsson i praktiken kunnat lägga ner resten av sin plädering
Citera
2014-10-22, 10:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det finns en särskild bestämmelse i Rättegångsbalken som ger vittnen rätt att vägra svara på frågor med hänvisning till att svaret skulle kunna avslöja brott begångna av personen själv eller en närstående. Rätten omfattar även klandervärt beteende i största allmänhet. Alltså samma princip som i den amerikanska konstitutionen följer av det femte tillägget (5th amendment) och som man ibland i filmer ser karaktärer åberopa. Varför inte för försvarets del överlåta till domstolen att avgöra vilka frågor som ev. inte kan tolereras?

Allt detta hade varit befogat och på intet vis stuckit ut mot Olssons stil i övrigt vid rättegången som var förvånansvärt teatralisk och nästan "amerikansk". Det är åtminstone hur jag uppfattade saken. Men visst: Jag hade heller inte kallat MB i Olssons kläder. Jag hade nämligen haft god anledning att förmoda att i bästa fall hade det varken gagnat eller skadat försvaret och i sämsta fall hade fler fakta som gjorde honom än mer osannolik som GM kommit fram. Vad hade Olsson t ex gjort om MB på fråga om de raderade SMS:en börjat gråta i rättssalen och sagt att det stod "Han är knäpp" eller "Svara snälla - jag är i hans lägenhet och han är jättekonstig" men att han ändå gett fan i att göra något och sen dragit halvlögner av rädsla för att framstå som mannen som lät sin fd älskarinna dö i händerna på en våldsam galning.

Hade detta hänt hade Olsson i praktiken kunnat lägga ner resten av sin plädering
Skulle MB ha svarat typ: "Jag vill inte svara på den frågan, för då erkänner jag mordet"?
Citera
2014-10-22, 10:45
Medlem
Citat:
Vad har försvaret av KJ för intresse av att inte misstänkligöra en alternativ GM?
Citera
2014-10-22, 10:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Vad har försvaret av KJ för intresse av att inte misstänkligöra en alternativ GM?
Det framgår av diskussionen. Det är olämpligt att ställa frågor till ett edsvuret vittne som till en åtalad. Det framgår tydligt av försvarets förhör med MB att det balanserade på gränsen.
Citera
2014-10-22, 10:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det framgår av diskussionen. Det är olämpligt att ställa frågor till ett edsvuret vittne som till en åtalad. Det framgår tydligt av försvarets förhör med MB att det balanserade på gränsen.

men varför skulle det vara advokatens uppgift istället för domstolens att frivilligt ställa sig en bra bit bortom gränsen till men för sin klient?

Dina argument håller inte här heller, det är inte svårare än så.
Citera
2014-10-22, 11:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
men varför skulle det vara advokatens uppgift istället för domstolens att frivilligt ställa sig en bra bit bortom gränsen till men för sin klient?

Dina argument håller inte här heller, det är inte svårare än så.
Vad menar du?
Citera
2014-10-22, 11:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Det fanns en hel del att pressa honom på. Varför det tidiga uppbrottet från middagen? Varför var han så angelägen i varje förhör att framhålla att VB var glad 2 maj när hon skjutsades hem, och samtidigt förteg att hon var skitarg 15 minuter senare på fejjan? Men det hade inget med åtalet att göra, så det var off topic.
Citera
2014-10-22, 11:38
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det fanns en hel del att pressa honom på. Varför det tidiga uppbrottet från middagen? Varför var han så angelägen i varje förhör att framhålla att VB var glad 2 maj när hon skjutsades hem, och samtidigt förteg att hon var skitarg 15 minuter senare på fejjan? Men det hade inget med åtalet att göra, så det var off topic.

Nu skojar du väl ändå, vad skulle frågor kring det leda till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in