2014-10-21, 21:46
Medlem
Hysteria.IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vadå en och en?

Ponera att besättningen har sänkt ubåten, evakuerat och sänkt ubåten på en bra plats men att den nu är hittad. Då bör de också efterlämna utrustning på land i en gömma, förflyttar sig nu civilt, typ.
Om de sänker något för och dölja har de ett riktig hål nere vid Landsort, välkänt av boende
I övrigt är det som du säger, nu är ju allas ögon riktade på oljetankern och den andra båten.
Titta bara på alla bulgariska transporter vi har som sällan kontrolleras som åker kors och tvärs i landet.
Citera
2014-10-21, 21:48
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
i Sverige är den helikoptern känd som HKP14.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/luft/helikopter-14/
Ja, fast Sverige har transportversionen. Inte den sjöoperativa som bl.a just Italien har.
Citera
2014-10-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Och rätta mig om jag har fel men visst är detta den helikoptermodell vi gjorde oss av med? Som vi sålde till ett amerikanskt företag?

Nej, det var HKP4.

även mer känd som Boeing Vertol 107 eller "Sea Knight".

Det går absolut inte att missta en Vertol för NH90.
Som jämföra A320 och Gripen..
Senast redigerad av pagamama 2014-10-21 kl. 21:54.
Citera
2014-10-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasker
Jo, men jag menar, eftersom att han inte kan bevisa att han har film på det i alla fall, eftersom att FM tog hans minneskort, har han ingen anledning att säga att: "Jag filmade det faktiskt!"
Särskilt om FM bett honom att tills vidare bara säga att han tog en bild.

Media är ju inte direkt känd för att bedriva källkritik, de spinner på allt, säljer allt. I synnerhet om det skulle framkomma att FM bett honom att bara säga att han tog en bild. Med eller utan bifogad film så ser jag redan löpsedlarna framför mig. Fattas bara att de kan trycka in "super" någonstans.
Citera
2014-10-21, 21:54
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Citat:
Och rätta mig om jag har fel men visst är detta den helikoptermodell vi gjorde oss av med? Som vi sålde till ett amerikanskt företag?

Du tänker nog på Hkp 4:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_Vertol_107

Marinen hade flera sådana som var anpassade för ubåtsjakt.
Citera
2014-10-21, 21:55
Medlem
En aning om OffTopic men jag måste ändå säga att Expressens livesändning är av hög kvalité för att vara från en svensk kvällstidning.

OnT: Att en krock med en rysk sändare ska ha startat operationen verkar inte vara helt osannolikt. När frågan ställdes till Allan Widman såg man nästan på honom att det var så.
Citera
2014-10-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Du tänker nog på Hkp 4:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_Vertol_107

Marinen hade flera sådana som var anpassade för ubåtsjakt.

Ok, då var jag fel ute! Men i princip samma sak, vi gjorde oss av med helikoptrar vi hade behövt både nu och förmodligen i somras vid den stora skogsbranden. Jag kan bara inte förstå det. Vem bär ansvaret för detta? Hur har man tänkt?

Hade vi haft tillgång till dessa helikoptrar nu kanske vi haft en lokaliserad och upptvingad rysk u-båt.
Citera
2014-10-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ok, då var jag fel ute! Men i princip samma sak, vi gjorde oss av med helikoptrar vi hade behövt både nu och förmodligen i somras vid den stora skogsbranden. Jag kan bara inte förstå det. Vem bär ansvaret för detta? Hur har man tänkt?

Hade vi haft tillgång till dessa helikoptrar nu kanske vi haft en lokaliserad och upptvingad rysk u-båt.

Nu går vi gravt offtopic här, men din tankebana är trams.
För det första är det du och jag som är skulden, inte någon annan. Vi gillar låg skatt och har röstat på sådana som dragit ner på resurser, hela tiden, oavsett partifärg. Det är enkla fakta.

Sen ska man inte likställa resurser med förmåga. Leta reda på Maginot-linjen på wikipedia så förstår du vad jag menar.
Citera
Medlem
failures avatar
En tidning i Kaliningrad påstås "driva" med svensk media och Vasilij Apanovitj besvarar lite frågor.
http://www.expressen.se/nyheter/ryssland-driver-med-svenska-ubatsjakten/
Citera
Medlem
Hysteria.IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Men det är väl ingen vits om de hittar något? Då kan ju försvarsministern och regeringen säga att flottan har de resurser de behöver och det är väl knappast meningen med det här löjeväckande spelet man sysslar med

Edit: Spektaklet är väl kanske bättre ord
Politikerna har byggt om vårt Försvar för mycket, till som inte kan fungera.
Se det som om Polisen inte fått ha bilar hundar eller annans hjälp, då hade de bara kunnat "spårsäkra" och det är precis vad Försvaret just nu gör. De jagar inte för de kan inte pga brist på folk och materiel, de enda de kan göra är att "spårsäkra" och efter att ha redovisat på MP & CO så kanske de får den materiel de behöver för att kunna utföra sitt arbete.
Att ta ifrån en yrkesgrupp deras arbetsredskap ger inget bra resultat, som att ta ifrån en riksdagsman hans statliga kreditkort, eller en frisör hans sax.
Så ge Försvaret resurser så löser de uppgiften, hur svårt kan det vara att förstå det?
Citera
2014-10-21, 22:04
Medlem
crachies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria.II
Politikerna har byggt om vårt Försvar för mycket, till som inte kan fungera.
Se det som om Polisen inte fått ha bilar hundar eller annans hjälp, då hade de bara kunnat "spårsäkra" och det är precis vad Försvaret just nu gör. De jagar inte för de kan inte pga brist på folk och materiel, de enda de kan göra är att "spårsäkra" och efter att ha redovisat på MP & CO så kanske de får den materiel de behöver för att kunna utföra sitt arbete.
Att ta ifrån en yrkesgrupp deras arbetsredskap ger inget bra resultat, som att ta ifrån en riksdagsman hans statliga kreditkort, eller en frisör hans sax.
Så ge Försvaret resurser så löser de uppgiften, hur svårt kan det vara att förstå det?

FM tog inga ubåtar under kalla kriget heller trots stora resurser..
Citera
2014-10-21, 22:04
Medlem
Zeunerts avatar
Det går inte att jaga ubåt med enbart båt, det är tydligen allmänheten som har kommit in med alla observationer.

Vi behöver för ändamålet utrustade helikoptrar eller om man tänker brett så skulle vi kunna köpa in Canadair Bombardier 415mp ://www.bombardier.com/en/aerospace/amphibious-aircraft.html

Brandbekämpning, kustpatrullering, räddning, allt i ett nötskal, det var så Italien tänkte men här tänker vi så satans grandiost, antingen ska vi ligga i klass med stormakterna eller så ingenting vilket är fallet idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in