2014-10-21, 21:38
Medlem
brajzillas avatar
Enligt marinetraffic är concord påväg hem nu
Citera
2014-10-21, 21:39
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemanAfSuperman
Jag har fått bekräftat att "något av nationellt intresse" är hittat lokaliserat och bärgat... Vad detta betyder närmare har jag ingen aning om och verkar inte få svar på det heller... Just nu är allt å då menar jag ALLT väldigt hemlighetsstämplat....
Om du fått detta bekräftat så kan det tyckas att du även borde fått en mer detaljerad bild av vad för något det rör sig om, nu har du sagt A och vi väntar på ett B!!!
Citera
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Det är inte tveksamt överhuvudtaget. NATO-flyg gick upp och agerade svenskt försvar vid tex den här händelsen: http://www.dn.se/nyheter/sverige/nato-om-luftkrankningen-skulle-stoppa-ryska-militarflyg/.

När svensk beredskapspersonal drack nubbe och sjöng sånger tog NATO på sig att freda Sveriges gränser, utan att vi ens bett om det. Tror du verkligen inte att de skulle bistå med aktiv sökhjälp efter en i princip konstaterad rysk u-båt i svenska vatten?

I luften är en sak. I skärgården en helt annan. Säg något NATO-land med samma typ av skärgård som Sverige? NATO skulle inte ha en chans bland alla grynnor och skär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majbrasan
Ja, det tror jag absolut också. Att FM utelämnar information. Varför en civil skulle göra det är jag inte helt såld på; såvida personen inte är köpt eller hotad.. eller bara är snäll och bedyrar FMs önskan om att säga "en bild" istället för "film" om någon frågar eller undrar..

Det hade spelat roll för vår diskussion nu.

Jo, men jag menar, eftersom att han inte kan bevisa att han har film på det i alla fall, eftersom att FM tog hans minneskort, har han ingen anledning att säga att: "Jag filmade det faktiskt!"
Särskilt om FM bett honom att tills vidare bara säga att han tog en bild.
Citera
2014-10-21, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Men hur lång tid skulle det ta innan Italiens ubåtar kommer hit? Det finns inte direkt en inställning för överljudsfart på ubåtar.

Operationen har pågått i 5 dygn, säg att det skulle tagit 15-16 timmar för italiensk eller annan hjälp att vara på plats. Men det är inte aktuellt att diskutera vidare, nu är vi inte med i NATO och då får v i sköta detta så bra vi kan.

Man verkar inte ha gett upp helt än med tanke på att operationen fortgår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aronman
Det var mer än vi visste!
Rysk media har alltid mer koll än svensk.......
Citera
Medlem
motarbetars avatar
igår kväll va det likadant, och i söndagskväll med.

när ska folk lära sig att det kommer inte läcka ut någon information, kaaanske om ett tag när FM har gjort en sammanställning utav hela operationen.

FM har troligtvis stenkoll på vad som händer/hänt där ute! Varför ska dom gå ut med hemliga uppgifter som bara kommer trappa upp stämningen ännu mer.

Själv jobbar jag inte inom Marinen, men har många nära vänner som gör det.

I nyktert tillstånd så är allt hemligt, och ingen berättar ett knyst om någonting. Men när fyllan tar vid kommer sanningar fram brukar man säga, och ja så är det. Brukar bli ett jävla liv när man krökar och frågor ut någon, framförallt när man festar ihop med flera ifrån marinen. Och kan säga att Rysskräcken lever kvar. Det är mycket som sker ute till havs och ryssarna verkar bli värre och värre.

kommer ihåg en historia som en vän berättade för mig för ett tag sedan, Sverige och Danmark hade hittat en rysk ubåt någonstans, och stängt in den. Den låg och tryckte i flera dagar medans de höll koll på den. Jag vet inte riktigt hur det gick till när de spanade på ubåten MEN att den var instängd och hade inget val utan att kapitulera. Det hela slutar med att efter ett par dagar så fick de order om att släppa ut den.

detta är bara lite utav vad jag fått höra genom åren. Ska försöka luska lite i det här så fort jag får tillfälle.

så gott folk, vårt försvar har bättre koll på saker och ting än vad många här inne tror.
Senast redigerad av motarbetar 2014-10-21 kl. 21:43.
Citera
2014-10-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Härleda den till andra länder säger du. Vilka länder åsyftas? Alla utom Ryssland? Försvarsmakten har aldrig pekat ut Ryssland, det är det media som har gjort. De har inte uttalat sig om vilken nationalitet de tror att den främmande undervattenverksamheten har.

Jag syftar inte på något land alls. Min poäng var just att FM inte ville att det skulle skyllas på något land och därför valde att publicera just den bilden för att det inte framgick vad för typ av farkost det var, men samtidigt inte kunde avfärdas vara en farkost.

Om dem nu har film och/eller fler bilder på det vill säga.
Senast redigerad av Rasker 2014-10-21 kl. 21:47.
Citera
2014-10-21, 21:44
Medlem
Citat:
bland annat helikoptrar modell NHIndustries NH90 som väl hade varit ganska lägliga att ha tillgång till i detta läge.

"...Helicopter NH-90 is another part in the Anti-submarine warfare"

Jag är inte speciellt kunnig,.

i Sverige är den helikoptern känd som HKP14.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/luft/helikopter-14/
Citera
Medlem
HemanAfSupermans avatar
Till er alla som tror att ubåtsjakt är enkelt bör tänka lite innan man talar... Högupplösliga bilder mm... Seriöst? Prova att dyka i Östersjön kommer nu se att ni just inte gör detta... Ja se alltså... Det är beckmörkt mycket dy och bottenslam som rörs upp direkt... Att gömma en miniubåt i stockholms skärgård är inget svårt... Att hitta den är grönjävligt! Att skicka ner robotar och söka av botten är väldigt svårt då man letar på måfå... Som hitta en rörlig nål i en höstack... Sonarer i ära men ubåtar är även byggda för att INTE viljas upptäckas...

Besättningen leker med svenska försvaret just nu... Dom kommer upp i skydd av mörkret och vilar sig.., garanterat en "spion" uppe vid ytan hela tiden som berättar för övriga besättningen vart FM håller till vart dom sökt och vart dom kan förflytta sig säkert...

Detta är fullt allvar och ingen övning direkt... Dom är tränade för just denna dag,
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Operationen har pågått i 5 dygn, säg att det skulle tagit 15-16 timmar för italiensk eller annan hjälp att vara på plats. Men det är inte aktuellt att diskutera vidare, nu är vi inte med i NATO och då får v i sköta detta så bra vi kan.

Man verkar inte ha gett upp helt än med tanke på att operationen fortgår.

Italienska ubåtar hade inte ens varit aktuellt om vi varit med i NATO. Om vi köpt dem av dem rakt av.
Citera
2014-10-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
i Sverige är den helikoptern känd som HKP14.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/luft/helikopter-14/

Och rätta mig om jag har fel men visst är detta den helikoptermodell vi gjorde oss av med? Som vi sålde till ett amerikanskt företag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in