2014-10-21, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Vad är det för incident med gammal polisbil ?
Skedde detta i samma område som där det bedrivs spaning efter undervattensverksamhet ?

Det hände i Stockholm, och varför skulle ryssarna ha gammla polisuniformer och vifta runt med vapen? Du har hamnat fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasker
Kan vi utesluta att han inte gjorde det då?
FM kanske helt enkelt valt att enbart visa en skärmpdump.
Nej, det var inte så jag menade.
Man kan inte utesluta det men att det då borde finnas fler bilder.

En annan fråga; för er som vet..
Har ni hobbybygge för mindre ubåtar i Sverige?
Citera
Medlem
SveasVitasteBlattes avatar
Det verkar vara jävligt dött gällande RT:s samt övrig rysk medias rapporteringar senaste dagen gällande denna händelse, kan det vara något jag missat?
Citera
2014-10-21, 21:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
"Det finns ingen garanti för att sökandet hade sett annorlunda ut om Sverige hade varit med i Nato, menar Sverker Göransson i SVT."

I call bullshit, då hade vi haft helt andra möjligheter att jaga u-båtar. Helikoptrar och andra marina enheter från tex Norge, Danmark och Italien.

Jasså, Danmark har ingen förmåga över huvud taget att jaga ubåtar djupare än 10 meter ty de har enbart en kikare att titta ner i vattnet med, allt enligt dansk officers uttalande med anledning av den aktuella händelsen.

Med tanke på att du inte kände till detta så bör du styrka vad du påstår avseende Norge och Italien.
Citera
2014-10-21, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmerd
Det hände i Stockholm, och varför skulle ryssarna ha gammla polisuniformer och vifta runt med vapen? Du har hamnat fel.

Återigen, det hände i Finnerödja cirka 40-50 minuter söder om Örebro. Inte i Stockholm.

http://na.se/nyheter/laxa/1.2687055-falska-poliser-hotade-med-automatvapen
Citera
2014-10-21, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveasVitasteBlatte
Det verkar vara jävligt dött gällande RT:s samt övrig rysk medias rapporteringar senaste dagen gällande denna händelse, kan det vara något jag missat?
Tidigare rapporterade RIA om att Sverige hade avslutat operationen och gått hem fruktlösa.
Citera
2014-10-21, 21:27
Medlem
HemanAfSupermans avatar
Jag har fått bekräftat att "något av nationellt intresse" är hittat lokaliserat och bärgat... Vad detta betyder närmare har jag ingen aning om och verkar inte få svar på det heller... Just nu är allt å då menar jag ALLT väldigt hemlighetsstämplat....
Citera
2014-10-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det är rätt intressant. Det finns fem korvetter av Visby-klass men bara HMS Visby har synts till i den största militära händelsen i Sverige på flera decennier. Alla de andra fyra kan ju inte ligga på varv.

Samma med ubåtarna som inte synts till alls, samt HMS Belos som är vårt ubåtsbärgningsfartyg och därför borde vara ypperligt till att leta ubåtar.

Vi får inte veta allt som händer.

Men det är väl ingen vits om de hittar något? Då kan ju försvarsministern och regeringen säga att flottan har de resurser de behöver och det är väl knappast meningen med det här löjeväckande spelet man sysslar med

Edit: Spektaklet är väl kanske bättre ord
Senast redigerad av micks 2014-10-21 kl. 21:30.
Citera
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
"Det finns ingen garanti för att sökandet hade sett annorlunda ut om Sverige hade varit med i Nato, menar Sverker Göransson i SVT."

I call bullshit, då hade vi haft helt andra möjligheter att jaga u-båtar. Helikoptrar och andra marina enheter från tex Norge, Danmark och Italien.

Det här är verkligen genomkorkade uttalanden. Det är som att säga att "det finns ingen garanti för att cancern hade botats om man satt in behandling" - nej, men chansen att lyckas är ta mig fan bra mycket högre!
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemanAfSuperman
Jag har fått bekräftat att "något av nationellt intresse" är hittat lokaliserat och bärgat... Vad detta betyder närmare har jag ingen aning om och verkar inte få svar på det heller... Just nu är allt å då menar jag ALLT väldigt hemlighetsstämplat....

Kan det varit detta som de där reportrarna var inne och försökte fota?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
samt HMS Belos som är vårt ubåtsbärgningsfartyg och därför borde vara ypperligt till att leta ubåtar.
Belos har inga som helst möjligheter att leta efter fientliga ubåtar.
Senast redigerad av tymme 2014-10-21 kl. 21:31.
Citera
2014-10-21, 21:30
Medlem
shponglads avatar
Mitt inlägg: samma sak som hårsfjärden incidenten, det är Nato lr "synkroniserade stater som övar" på allvar" men ändå inte då skjutförbud och minuppläggningar i linje får avfyrningsförbud.

Mina 2 cent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in