2014-10-21, 20:15
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Finns här några som helst bevis?

Det finns bilder som inte säger någonting. Det finns hörsägner om radiomeddelanden, ryska livbojar, observationer överallt och fan snart hittar de säkert en urdrucken Rushkinoff.

Jag är så jävla trött på att läsa om felaktigheter och konspirationsteorier. Kan MOD inte försöka sammanfatta det man faktiskt vet och sedan skapa en tråd i Konspirationsdelen där allt ovanstående kan avhandlas.

Man vet inget, zip, zero, nada.

Anledningen till att inget kan bekräftas är givetvis att det är en pågående operation. Ge dig till tåls, när operationen är avslutad går FM säkerligen ut med mer detaljerad information om hela förhändelseloppet.

Media spekulerar ju bara för att sälja lösnummer enligt devisen att det som inte avfärdats kan också vara sant. Ta inte så stor notis om vad kvällsblaskorna skriver med andra ord.

SVT, SR och FM själva är troligen de bästa (inhemska) informationskällorna i detta läge, ingen av dom har något att vinna på att gå ut med någon ny "sensation".
Citera
2014-10-21, 20:16
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konjac
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/familj-filmade-ubat-i-skargarden-under-helgen_4026049.svd

Har detta varit uppe?
Ni får ursäkta om jag inte skummat igenom alla sidor. Några snabba sökningar gav inga träffar dock.

Djurö ligger i nära anslutning till Kanholmsfjärden.

– Vi har daglig kontakt om vart vi ska åka och när vi ska åka. Så har det varit även innan den här incidenten, säger Lasse Schmidt-Westrén till SvD Näringsliv.

Försvaret vet var dom har varit och antagligen dragit slutsatsen att det inte är dom som dyker upp över hela skärgården.
Citera
2014-10-21, 20:16
Medlem
UndeadNinjas avatar
Jag såg i ett inlägg tidigare att insatsen börjat trappas ned, stämmer det? Jag hoppas att Politikerna lägger en anselig summa på att rusta upp försvaret, jag hade gärna sett att Sverige skaffar kärnvapen också. Jag grundar inte det här enbart på den här händelsen utan som FM sa redan i början så har de sett ett mönster de senaste åren och därför sätter ner foten extra nu och tar det på största allvar.

Oavsett bilden på ubåtens äkthet, ovsett om observationerna från allmänheten är äkta eller falska, oavsett om allt bara är ett stort spel för att få mer pengar, oavsett vad så ser vi hot runtom i världen. Ryssland blir allt aggressivare men även tex IS och andra terrornätverk, nazistgrupperingar samt vänsterorganisationer och annan skit som kan komma att starta stora upplopp och kaos inom landet osv så att ha ett kraftfullt försvar med mycket personal och materiell av kvalite i stora kvantiteter hade känts lite tryggare iaf.

F.ö tror jag tyvärr att även om FM har/kommer hitta något så kommer operationen att utåt avslutas utan något att redovisa och teorier om mörkande kommer florera i åratal likt 80-talet och Estonia.
Citera
2014-10-21, 20:17
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det har inte getts ett ordentligt svar.

Är det verkligen ingen annan som ser motsättningarna mellan "avancerad mini-ubåt", "Spetsnaz" och gå upp i övervattensläge under dagtid? Det är inga fulla ryssar man talar om utan elitförband som kan göra detta med förbundna ögon, sovandes.

Att man manövrerar fel med U-137 måhända, men inte med avancerad modern utrustning.

Om det inte är ett sett att styra var insatsen pågår att finna den mindre ubåten, istället för att leta i ett område där det finns annat?
Citera
2014-10-21, 20:20
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konjac
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/familj-filmade-ubat-i-skargarden-under-helgen_4026049.svd

Har detta varit uppe?
Ni får ursäkta om jag inte skummat igenom alla sidor. Några snabba sökningar gav inga träffar dock.

Djurö ligger i nära anslutning till Kanholmsfjärden.

I denna tråd följer vi händelseförloppet minut för minut. Så JA, denna händelse har redan tagits upp i tråden.
Citera
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Jag såg i ett inlägg tidigare att insatsen börjat trappas ned, stämmer det? .
Nej, den kommer pågå i ett par dagar till meddelade FM idag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/intrang-pa-skyddsobjekt/

"Tidigare i dag har reportrar från en dagstidning gjort intrång på skyddsobjekt vid Berga. Reportrarna blev upptäckta av vaktpersonal när de från sin båt fotograferade in på området."

Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Någon som vet vilken tidning det rör sig om?
Dagstidning står det visst. Är väl bara SvD och DN då?
Citera
Medlem
Citat:
Jag såg i ett inlägg tidigare att insatsen börjat trappas ned, stämmer det?
Enligt Konteramiralen kommer insatsen inte trappas ner.
Citera
Medlem
Syeks avatar
Får vi tag på dessa personer i ubåten så ställs dom till rätta eller? Någon krigslag?
Citera
2014-10-21, 20:21
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Jag såg i ett inlägg tidigare att insatsen börjat
trappas ned, stämmer det?

Nej det är felaktigt. Underrättelseoperationen kommer att fortgå ett tag till
enligt vad som sades på presskonferensen.

Det var mest Ryska media som hävdade att insatsen trappas ned.
Citera
2014-10-21, 20:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ok.
Men det är många faktorer som bestämmer hur man går tillväga. Du menar att en ubåt skadas och därefter bestämmer man att lämna ubåten för att stiga i land.

Då tolkar jag skadan som väldigt allvarligt. Då lämnar man inte ubåten en och en på det sättet eftersom man inte har tid.

Vadå en och en?

Ponera att besättningen har sänkt ubåten, evakuerat och sänkt ubåten på en bra plats men att den nu är hittad. Då bör de också efterlämna utrustning på land i en gömma, förflyttar sig nu civilt, typ.
Citera
2014-10-21, 20:23
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inthered
Stämmer. Förutom att det inte hittats någon boj.
Men något otvetydligtutländskt som placerats där olagligt bordede ha hittat eftersom de är så säkra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in