Citat:
Ursprungligen postat av
Ismail
Bill Warner säger i youtubeklippet att om du vill förstå Islam så bör du förstå vad kafir betyder, vilket jag håller absolut med om. Det jag inte håller med om är när han påstår ”kuffar” betyder icke-muslimer. Det finns nämligen inget stöd för denna definition i Koranen.---
Han nämner inte ens det ny"svenska" slangordet "kuffar"...han pratar om Kafirer....
Citat:
The Qur'an uses the word kafir to signify various negative qualities of a person, all of which assist in the precise defining of kufr. Kafir, kuf and words with the K-F-R root designate disbelievers and infidels, and an important Qur'anic concept for distinguishing believers and non-believers of Islam.
Ang. ordet "kufr" säger han att det ordet innebär "the thoughts and philosophies of Kafirs", d.v.s. Kafirernas tankar och filosofiska funderingar, och
wikipedia säger ang. ordet "kufr":
Citat:
In the structure of Islamic thought, kufr represents all things unacceptable and offensive to God (Allāh).[7] In its most fundamental sense in the Qur'an, kufr means "ingratitude," however the Qur'an contains numerous verses in which more detailed definitions are provided
Angående "sanningen" så är den endast en
egenskap hos ett påstående, och att påstå att "
endast Gud vet vem som är Kafir", vilket du själv gör, är som jag tidigare påpekat en
antropomorfisering av Gudsbegreppet, vilken frånsäger dig själv personligt ansvarstagande för att din egen övertygelse om Koranens förträfflighet har något gemensamt med IS tolkningar av samma bok...vilken den ju naturligvis har, eftersom alla självbekännande muslimer vidmakthåller tron och ingår i "Umman", vilket Kafirer (kristna, judar, buddhister, hinduer, ateister etc., etc.) inte gör...
"Sanning" har inget som helst att göra med vem som är eller betraktas som Kafir, utan begreppet "Kafir" ingår IMO i en politisk ideologi (islam) där vem som helst med referens till Koranen kan avgöra vem som skall betraktas som Kafir och behandlas därefter...om övertygelsen/villfarelsen finns...