2014-10-21, 13:57
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Ytterligare en islamkritiker som har ett och annat att säga om islam är Bill Warner/Bill French, som menar att islam utgörs till 91% av våld, och till 9% av fred...samt att Koranen utgörs av två olika böcker...en religiös Meccakoran och en politisk Medinakoran... vilka har fyra grundläggande inre motsättningar...= Koranen är dualistisk. och saknar en etisk "gyllene regel". Islam förespråkar däremot en etisk "helig vilseledning", "taqqiyya"
http://www.youtube.com/watch?v=t_Qpy0mXg8Y
http://www.youtube.com/watch?v=YjBDDC4wVxk

O.T. IS symboliserar IMO den politiska Medinakoranen och de våldsamma 97 procenten av islam...
Bill Warner och andra islamkritiker och även IS verkar inte ha förstått begreppet "kafir" i koranen. Vad är din tolkning av begreppet "kafir" och vem är "kafir"? Är du tex en "kafir"?
Citera
2014-10-21, 15:08
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Bill Warner och andra islamkritiker och även IS verkar inte ha förstått begreppet "kafir" i koranen. Vad är din tolkning av begreppet "kafir" och vem är "kafir"? Är du tex en "kafir"?
Bill Warners tolkning av ordet ger han uttryck för i detta youtubeklippet...på vilket sätt menar du att han misstolkat det?
Själv instämmer jag i mycket med vad Bill Warner ger uttryck för, och de flesta människorna i min släkt och bekantskapskrets platsar med största sannolikhet som Kafirer enligt en muslimsk uppfattning... själv är jag nog ändå inte en "Kafir" enligt egen uppfattning, men ur ett muslimskt perspektiv är jag nog mest troligt ansedd som det, eftersom enl. sura 40:35
Citat:
Those who dispute concerning the signs of Allah without an authority having come to them - great is hatred [of them] in the sight of Allah and in the sight of those who have believed. Thus does Allah seal over every heart [belonging to] an arrogant tyrant.
Anledningen till att jag inte själv anser mig som en Kafir, är alltså att jag IMO kritiserar Koranen med vetenskaplig auktoritet, men eftersom de flesta muslimer inte begriper vad jag (eller någon annan islamkritiker med vetenskapliga argument) pratar om, eller vågar/har möjlighet att tänka i samma tankebanor som jag, så betraktas jag troligen utifrån som en Kafir, ja...att du själv är en övertygad troende muslim utgår jag ifrån baserad på ditt resonemang här i tråden.

O.T. IS är 100% islamiskt, medan islam är 91% våld och 9% fred.
Senast redigerad av studentroland 2014-10-21 kl. 15:15.
Citera
2014-10-21, 18:25
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Bill Warners tolkning av ordet ger han uttryck för i detta youtubeklippet...på vilket sätt menar du att han misstolkat det?
Själv instämmer jag i mycket med vad Bill Warner ger uttryck för, och de flesta människorna i min släkt och bekantskapskrets platsar med största sannolikhet som Kafirer enligt en muslimsk uppfattning... själv är jag nog ändå inte en "Kafir" enligt egen uppfattning, men ur ett muslimskt perspektiv är jag nog mest troligt ansedd som det, eftersom enl. sura 40:35

Anledningen till att jag inte själv anser mig som en Kafir, är alltså att jag IMO kritiserar Koranen med vetenskaplig auktoritet, men eftersom de flesta muslimer inte begriper vad jag (eller någon annan islamkritiker med vetenskapliga argument) pratar om, eller vågar/har möjlighet att tänka i samma tankebanor som jag, så betraktas jag troligen utifrån som en Kafir, ja...att du själv är en övertygad troende muslim utgår jag ifrån baserad på ditt resonemang här i tråden.

O.T. IS är 100% islamiskt, medan islam är 91% våld och 9% fred.
Bill Warner säger i youtubeklippet att om du vill förstå Islam så bör du förstå vad kafir betyder, vilket jag håller absolut med om. Det jag inte håller med om är när han påstår ”kuffar” betyder icke-muslimer. Det finns nämligen inget stöd för denna definition i Koranen.

Ordet ”kafir” (betyder som du kanske vet) - ”den som döljer sanningen”. Ordet har sin rot i ordet k-f-r som betyder täcka eller dölja. För att dölja sanningen måste man först veta sanningen och erkänna den, man kan inte dölja något man inte känner till. Koranen säger t.ex. att de judiska ledarna visste att Muhammed var den sanna profeten men de valde av någon anledning att dölja sanningen, därför kallades de för kuffar. Observera att inte alla judar är Kuffar, det är endast de som valt att dölja sanningen. Koranen säger att Judar och kristna, som har varit rättfärdiga, har en plats i himmelriket.

Skulle en muslim dölja sanningen så skulle denne även kallas för kafir. Det fanns nämligen en grupp muslimer under Muhammeds tid som kallade sig själva för muslimer men som i själva verket inte var det. Läs t.ex. versen [63:1].

Sen säger vers [4:94] att man inte har rätt att kalla någon för ”kafir" om man inte själv är säker på det. Det är alltså endast Gud som vet vem som är kafir och vem som inte är det. Att IS kallar andra för ”Kuffar” är således ett brott mot Koranen. Hur vet de vilka som döljer sanningen och vilka som inte gör det?

Sen kan jag även försäkra dig om att du eller andra icke-muslimer inte är någon kafirs, eftersom du döljer inte sanningen.
Senast redigerad av Ismail 2014-10-21 kl. 18:29.
Citera
2014-10-21, 19:58
Det vore intressant att veta ifall tråden har lett till någon form av konsensus.

Är Islamiska Staten islamisk?
Citera
2014-10-21, 21:00
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Bill Warner säger i youtubeklippet att om du vill förstå Islam så bör du förstå vad kafir betyder, vilket jag håller absolut med om. Det jag inte håller med om är när han påstår ”kuffar” betyder icke-muslimer. Det finns nämligen inget stöd för denna definition i Koranen.---
Han nämner inte ens det ny"svenska" slangordet "kuffar"...han pratar om Kafirer....
Citat:
The Qur'an uses the word kafir to signify various negative qualities of a person, all of which assist in the precise defining of kufr. Kafir, kuf and words with the K-F-R root designate disbelievers and infidels, and an important Qur'anic concept for distinguishing believers and non-believers of Islam.
Ang. ordet "kufr" säger han att det ordet innebär "the thoughts and philosophies of Kafirs", d.v.s. Kafirernas tankar och filosofiska funderingar, och wikipedia säger ang. ordet "kufr":
Citat:
In the structure of Islamic thought, kufr represents all things unacceptable and offensive to God (Allāh).[7] In its most fundamental sense in the Qur'an, kufr means "ingratitude," however the Qur'an contains numerous verses in which more detailed definitions are provided
Angående "sanningen" så är den endast en egenskap hos ett påstående, och att påstå att "endast Gud vet vem som är Kafir", vilket du själv gör, är som jag tidigare påpekat en antropomorfisering av Gudsbegreppet, vilken frånsäger dig själv personligt ansvarstagande för att din egen övertygelse om Koranens förträfflighet har något gemensamt med IS tolkningar av samma bok...vilken den ju naturligvis har, eftersom alla självbekännande muslimer vidmakthåller tron och ingår i "Umman", vilket Kafirer (kristna, judar, buddhister, hinduer, ateister etc., etc.) inte gör...
"Sanning" har inget som helst att göra med vem som är eller betraktas som Kafir, utan begreppet "Kafir" ingår IMO i en politisk ideologi (islam) där vem som helst med referens till Koranen kan avgöra vem som skall betraktas som Kafir och behandlas därefter...om övertygelsen/villfarelsen finns...
Citera
2014-10-21, 21:01
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det vore intressant att veta ifall tråden har lett till någon form av konsensus.

Är Islamiska Staten islamisk?
Finns det någon möjlighet på forumet att ha en "poll" eller någon slags röstning, kanske?
Citera
2014-10-21, 21:09
Citat:
Finns det någon möjlighet på forumet att ha en "poll" eller någon slags röstning, kanske?

Bra fråga, men jag tror att det finns för få muslimer här för att man ska kunna nå ett bra resultat.
Citera
2014-10-21, 22:11
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Bra fråga, men jag tror att det finns för få muslimer här för att man ska kunna nå ett bra resultat.

Det tror jag också, plus att det förmodligen kommer att läggas okynnesröster för att förstöra för de muslimer som röstar nej.

Vi kan ju inte verifiera att den som röstar är muslim eller ej.
Citera
2014-10-21, 23:05
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Han nämner inte ens det ny"svenska" slangordet "kuffar"...han pratar om Kafirer....

Ang. ordet "kufr" säger han att det ordet innebär "the thoughts and philosophies of Kafirs", d.v.s. Kafirernas tankar och filosofiska funderingar, och wikipedia säger ang. ordet "kufr":

Angående "sanningen" så är den endast en egenskap hos ett påstående, och att påstå att "endast Gud vet vem som är Kafir", vilket du själv gör, är som jag tidigare påpekat en antropomorfisering av Gudsbegreppet, vilken frånsäger dig själv personligt ansvarstagande för att din egen övertygelse om Koranens förträfflighet har något gemensamt med IS tolkningar av samma bok...vilken den ju naturligvis har, eftersom alla självbekännande muslimer vidmakthåller tron och ingår i "Umman", vilket Kafirer (kristna, judar, buddhister, hinduer, ateister etc., etc.) inte gör...
"Sanning" har inget som helst att göra med vem som är eller betraktas som Kafir, utan begreppet "Kafir" ingår IMO i en politisk ideologi (islam) där vem som helst med referens till Koranen kan avgöra vem som skall betraktas som Kafir och behandlas därefter...om övertygelsen/villfarelsen finns...
Som sagt, vad har du för belägg för att kafir refererar till icke-muslimer (kristna, judar, buddhister, hinduer, ateister)?

Koranen definierar vem som är kafir:
Those who disbelieved among the People of the Scripture and the polytheists were not to be parted [from misbelief] until there came to them clear evidence - [98:6]

Versen ovan säger att när någon vet sanningen och beslutar sig för att inte tro efter att tydliga bevis presenterats, då är man en kafir.
And when a messenger from Allah came to them confirming that which was with them, a party of those who had been given the Scripture threw the Scripture of Allah behind their backs as if they did not know 2:101

Versen ovan säger att en kafir kan också vara en person som har en skrift, vare sig man är en muslim kristen eller jude, om de inte tror när det finns klara bevis, då är man en kafir.

Slutsats: En kafir kan vara vem som helst som döljer sanningen efter att klara bevis lagts fram. Det är således felaktigt att kalla en hindu, buddist eller ateist som inte har någon sanning att dölja för kafir.
Senast redigerad av Ismail 2014-10-21 kl. 23:08.
Citera
2014-10-21, 23:22
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Hmmm... vid närmare eftertanke så innebär ju ett konsensusbeslut oftast kompromisser, och de 1400 års erfarenhet av islam som Bill Warner beskriver i sina youtubeklipp visar ju att troende muslimer inte kompromissar, så ett konsensusbeslut av både Kafirer, humanister en enda troende muslim lär nog inte gå att uppnå, nej...vad en fortgående diskussion i frågan, i skuggan av IS framfart dock kan åstadkomma IMO är en fördjupad och mer detaljerad belysning av "vanlig" islams i Sverige relation till "normalt" västerländskt tänkande ö.h.t., men knappast konsensus, eftersom de flesta människor här på jorden oavsett religion eller trosuppfattning IMO instinktivt söker avstånd från medvetet avskurna halsar och massmord etc... konsensus kan dock uppnås (har redan uppnåtts) mellan vetenskapligt förankrade människor ifråga om människans förhållande till kopplingen mellan allmänmänsklig biologi, psykologi, brutalt våld (typ IS, militärjuntor, kannibalism etc.) och Gudsbegreppet (oavsett benämning), men den frågeställningen blir ju såklart en annan än frågan om hur pass islamisk den islamiska staten är...

O.T. islamiska staten är 100% islamisk.
Senast redigerad av studentroland 2014-10-21 kl. 23:28.
Citera
2014-10-21, 23:44
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Som sagt, vad har du för belägg för att kafir refererar till icke-muslimer (kristna, judar, buddhister, hinduer, ateister)?

Koranen definierar vem som är kafir:
Those who disbelieved among the People of the Scripture and the polytheists were not to be parted [from misbelief] until there came to them clear evidence - [98:6]

Versen ovan säger att när någon vet sanningen och beslutar sig för att inte tro efter att tydliga bevis presenterats, då är man en kafir.
And when a messenger from Allah came to them confirming that which was with them, a party of those who had been given the Scripture threw the Scripture of Allah behind their backs as if they did not know 2:101

Versen ovan säger att en kafir kan också vara en person som har en skrift, vare sig man är en muslim kristen eller jude, om de inte tror när det finns klara bevis, då är man en kafir.

Slutsats: En kafir kan vara vem som helst som döljer sanningen efter att klara bevis lagts fram. Det är således felaktigt att kalla en hindu, buddist eller ateist som inte har någon sanning att dölja för kafir.
Jag börjar nästan tro att du är på väg att börja förstå något nytt... ...med den begränsningen att de "klara bevis" du pratar om inte finns i böcker/skrifter, utan på stjärnhimlen...och att Kafirer endast existerar i förhållande till islams böcker/skrifter...

För övrigt...angående belägg...de menar förutom de som anges i länken till wikipedia jag bifogade ovan?
Senast redigerad av studentroland 2014-10-21 kl. 23:55.
Citera
2014-10-22, 00:35
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Efter att ha läst den här boken, är jag övertygad om att islam bör hanteras enligt smittskyddslagen som ett högriskvirus http://www.d-intl.com/wp-content/upl...Hedegaard3.pdf
Huvva...en ruskig bok...den lär ta ett tag att smälta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in