Citat:
Ursprungligen postat av
brigade
Som neutral så tycker jag helt klart att väst borde trycka på som fan för att kurderna ska få ett eget land. Man har visat vilka tappra krigare man är samtidigt som dem verkar mer västliga än araberna och iranierna. Det är ett folk som är många så man kan ej bara kolla bort när det gäller kurdfrågan.
Ber om ursäkt om inlägget är offtopic men tycker frågan vad som händer med kurderna efter kriget och hela denna nya synen på kurder i väst har koppling till mitt inlägg.
Ja det är mycket man kan anse som neutral och okunnig i frågan. Var skall kurderna få detta land? Ska dom ges landet från marken i Syrien där det bor kurder? Kanske Turkiet kan tänka sig att ge bort en del av sitt land som sedan kan kallas Kurdistan? Eller skall Irak göra det? Varför inte Iran när vi ändå är igång? Sen får vi inte glömma att det bor Kurder i Libanon, ska vi istället köra på att Libanon ger bort en del av sitt land? Eller när vi ändå är igång så kan vi väl ta en bit från alla dessa länder och skapa ett stor-Kurdistan mitt i smeten? Kurderna är inte en entitet, det finns flera fraktioner inom kurderna, fraktioner som har olika intressen och sammarbetspartners. Vad händer om Kurderna i Syrien får ett land? Hur tror du läget blir i andra länder med kurder när kurderna i Syrien får ett land? Vad ska alla araber, kristna, syrianer och en handfull andra minoriteter ta vägen? Skall dessa byta identitet och nation tycker du? Eller skall vi köra en etnisk rensning där folk får tvångflyggas till andra platser trots att man bott på samma plats i decennier? Mellanöstern som är ett inferno utan att ett nytt land ploppar upp från ingenstans, hur skall det bli efter en utnämning av ett stor-Kurdistan då?