2014-11-05, 15:49
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Det var antagligen Erdogans krav för att låta Pershmerga passera genom Turkiet. Dumdristigt drag av kurderna.

Ja turken får alltid som han vill när det gäller kurden, tyvärr. Rätt så jävla korkat att trotsa Assad som lägger enorma resurser på att frigöra Aleppo. Knappast så att Assad kommer ge upp Aleppo-projektet nu, YPG har med andra ord deklarerat krig mot SAA i och med detta. Fritt fram för Assad att göra det som krävs nu.
Citera
2014-11-05, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Tack. Men vad är det som tar tid för Assad? Han har väl flygvapen och hela köret?

Antar att det tar såpass lång tid pågrund av att SAA/NDF inte har tillräckligt med folk. Strider även på massor av olika fronter samtidigt. Kommer nog inte dröja så lång tid innan SAA har erövrat hela East Ghouta vid Damaskus, ryktas om att en tredjedel av alla SAAs soldater finns där just nu. När den fronten är borta kommer alla dessa soldater kunna fördelas till andra fronter, då kommer det antagligen gå mycket snabbare. Plus att rebellerna inte klarar av att hålla sams någonstans utan i syd just nu, detta kommer underlätta för SAA i framtiden.
Citera
2014-11-05, 15:59
Medlem
ZuparNs avatar
Om det stämmer att FSA får använda Sheikh Maqsood som försörjningslinje är risken stor att ett krig mellan SAA och kurderna i Aleppo startar. Vi vet sedan tidigare att SAA satsar enormt mycket resurser på Aleppo.

Samtidigt måste SAA fundera på sina ställningar i al-Hassake och Qamishli. Jag tror inte kurderna vill kasta ut regeringen därifrån med tanke på hotet IS för tillfället utgör. Jag kan tycka att beslutet, om det stämmer, är farligt för kurderna i både Aleppo och nordöstra Syrien.
Citera
2014-11-05, 15:59
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Antar att det tar såpass lång tid pågrund av att SAA/NDF inte har tillräckligt med folk. Strider även på massor av olika fronter samtidigt. Kommer nog inte dröja så lång tid innan SAA har erövrat hela East Ghouta vid Damaskus, ryktas om att en tredjedel av alla SAAs soldater finns där just nu. När den fronten är borta kommer alla dessa soldater kunna fördelas till andra fronter, då kommer det antagligen gå mycket snabbare. Plus att rebellerna inte klarar av att hålla sams någonstans utan i syd just nu, detta kommer underlätta för SAA i framtiden.

Helt rätt, vi väntar helt enkelt på ketchup effekten. Förr eller senare så kommer terroristmotståndet rasa ihop i ett mycket högre tempo. Det går framåt sakta men säkert, det gäller för SAA att fortsätta på den inslagna vägen då man lärt sig kriga mot dessa terrorister. När väl den förlösande händelsen kommer så kommer det gå nedför snabbt för terroristerna, när detta sker vet ingen, vi kan endast spekulera.
Citera
2014-11-05, 16:01
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:

Det stämmer, iaf enligt av vad jag har läst... Och så har det varit i princip under hela kriget hittils. Lägg då till att dem har dem tyngsta förbanden med den modernaste utrustningen där.

Det verkar dock som om ISIS och JAN börjar lugna ner sig och samarbeta, eller är det bara rykten? Om så är fallet, så är det en helt annan nöt att knäcka för SAA, då FSA/SRF's sista chans är att hjälpa YPG och på så vis få mer "leverage" i framtiden då YPG onekligen har omvärldens välsignelse. Dem verkar ha vänt från Assad till att slå band med FSA om dem senaste ryktena stämmer. Skulle YPG sedan hamna i bråk med Assad kommer vi se fler krigsrubriker mot Assad i media antar jag.

Det verkar mest som om man utifrån sett vill hålla igång konflikten så länge som möjligt bara...
Senast redigerad av flygandemalvakt 2014-11-05 kl. 16:08.
Citera
2014-11-05, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Ja turken får alltid som han vill när det gäller kurden, tyvärr. Rätt så jävla korkat att trotsa Assad som lägger enorma resurser på att frigöra Aleppo. Knappast så att Assad kommer ge upp Aleppo-projektet nu, YPG har med andra ord deklarerat krig mot SAA i och med detta. Fritt fram för Assad att göra det som krävs nu.
Eller så är det YPGs sätt att säga "tack" för deras insatser i Kobane? Allt behöver inte handla om Turkiet.
Citera
2014-11-05, 16:16
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Tigern. Det finns inte ens någon anledning att ta hänsyn till dessa användares inlägg, syftar på flygandemalvakt, dodri och Marlo.Stanfield. Samtliga inlägg innehåller "du är dålig vi är bättre", men ingen saklig kritik eller någon referens till källa som är motstridig till din. Det framgår tydligt i dessa inlägg att de är partiska i konflikten och det är främst av denna anledning som de går till angrepp mot dig. Hade du likt Soria dagarna till ända postat källor som är förenligt med regimens propaganda så hade det blivit ett jävla tempo på ryggdunkandet.

Ja givetvis tycker jag hellre att Assad vinner kriget än utlandsstödda kriminella fundamentala islamistiska jihadister. Jag stödjer även kurdernas kamp emot ISIS och en eventuell kurdisk autonomi eller stat, vad som nu fungerar bäst. Jag tror på alla folks rätt till självbestämmelse och på demokrati. Det betyder dock inte att det i dagsläget finns några självklara alternativ till Assad.

Detta betyder dock inte att jag vill se en så objektiv och sanningsenlig bild som möjligt. Det ligger inte i mitt intresse i att "se det jag vill se" från varken Assad-sidan eller YPG-sidan.
Att besvara användares naiva inlägg taget direkt från div. uppenbara propagandakanaler är inget som har med att någon är bättre än någon annan. Om du uppfattar det så är det väl för att du tar åt dig av kritiken..
Senast redigerad av flygandemalvakt 2014-11-05 kl. 16:19.
Citera
2014-11-05, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Eller så är det YPGs sätt att säga "tack" för deras insatser i Kobane? Allt behöver inte handla om Turkiet.

Men det är alldeles för sent för att detta skall göra någon stor skillnad. SAA har avancerat kraftigt norr om Aleppo, rebellerna i de östra delarna är snart helt omringade. Nu kommer även Sheikh Masoud bli omringat, och det kommer endast leda till att kurderna där kommer få en sjukt tuff vinter.
Citera
2014-11-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Nej du har fel.

Det är väldigt uppenbart att det är USA som ligger bakom detta. USA satsar väldigt mycket på att hjälpa YPG i Kobane, och i gengäld vill man att YPG bl.a låter FSA använda Shex Maqsod i Aleppo.

Sen kan man ställa sig frågan, vad gör YPG i Aleppo?! Vi vet att vinnaren i Aleppo är vinnaren av hela inbördeskriget. Vill PYD, dvs YPG sitta i förhandlingsbordet med vinnaren i Aleppo?
Citera
2014-11-05, 17:25
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Men oj! Hur kan PYD (YPG) gå emot sin samarbetspartner Assad? Kul o se vad användaren Soria har att säga, han påstår ju att SAA och YPG samarbetar.
Har inte mycket tid idag, har sökt snabbt utan att hitta någon video/källa till Salih Muslim uttalande förutom någon twitt, posta om ni har, mycket intressant att läsa exakt vad han sagt....och om han sagt det.

Gissar utan att ha set någon video/officiellt uttalande från Salih Muslim/hans parti att YPG kommer öka deras tidigare samarbete med FSA, tidigare hade de bildat en gemensam front mot IS och nu lägger till al-Nusra.
Striderna i Idlib mellan SRF och al-Nusra har spridit sig till Aleppo och YPG väljer hjälpa FSA (som mkontrollerar en del av Shiek Maqsood sen ca 1,5år sen) mot al-Nusra, det är logisk isf för YPG vill inte att al-Nusra flyttar in istället för SRF.

Men det stämmer vad andra skrivit ang Turkiet, det var turkarna krav på Salih Muslim för att släppa in hjälp till Ayn al-Arab, det har han själv sagt efter hans senaste besök i Turkiet, han exakta ord(om jag minns rätt) var att kurderna kommer inte agera turkens soldater igen .
Citera
2014-11-05, 17:27
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Inte kan man vara moderata om man utför massgravar på kvinnor och barn.
YPG har väl rekrytering från 18? Ja, tvång.
Den nyheten körde dom ut tidigare i år när allt helvete blev värre och värre.
Japp det är tvång, varje familj måste ha minst en av deras killar/män i YPG/Asayish, och de kör hårt nu i Ras al-Ain där skylten kommer från.
Citera
2014-11-05, 17:33
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Alltså har gubben sanning i det han säger även om han överdriver ibland, eller?
Nej, finns lite sanning naturligtvis men det mesta han rapporterar om är skit.

Citat:
Men al manar har mer spridning i MÖ än SHOR. Al manar tevekanalen är en av de största i MÖ.
Nopp, al-Manar tittare finns i huvudsak i grannländerna, SOHR citeras och används som källa i 100tals länder, en enda gubbe.

Citat:
Jag tyckte att du antyde när du sa al manar har hundra anställda bla bla... Man kan säga att gubben bakom SOHR har tusentals anställda eftersom han är i kontakt med rebellerna. .
Du verkar inte veta skillnaden mellan anställda och tipsare och jag har inte tid att lära dig vad skillnaden är.

Citat:
Al manar sprider hat på ett professionellt sätt. Men du har rätt - det är en korkad diskussion för du har tagit al manars parti.
Jag väljer alla dagar någon som professionell än någon som är inte det, vore korkat annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in