2014-10-21, 09:14
  #8773
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Denna krympandets radikalisering som vi ser är mycket riktigt till stor del en slags jobbsökarverksamhet. Detta febriga Twittrande, där man försöker bjuda över varandra i att vara mest postmodern & mest kulturellt självhatande.

...

Det enda som är bra med krympandets radikalisering, är att den även torde skynda på gammelmedias död.
Citera
2014-10-21, 09:18
  #8774
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
Det enda som är bra med krympandets radikalisering, är att den även torde skynda på gammelmedias död.
Så är det absolut. För en utomstående "civil" betraktare så blir debatten & skriverierna allt mer bisarra & obegripliga, något man inte vill betala för att ta del av.
Citera
2014-10-21, 09:31
  #8775
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så är det absolut. För en utomstående "civil" betraktare så blir debatten & skriverierna allt mer bisarra & obegripliga, något man inte vill betala för att ta del av.

Ja, man undrar ju egentligen hur kvällspressens mest trogna läsare - man/kvinna 60+ - reagerar på alla artiklar om HBTQ, radikalfeminism, rasifiering och massinvandringskrameri. Eller nja, det accelererande upplageraset kanske talar för sig själv.
Citera
2014-10-21, 10:14
  #8776
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
30/9: DN höjer prenumerationspriset med upp till 18 %. I Stockholm med 13 % till 4 048 kr/år. I bl.a. Malmö & Lidköping kommer DN nu kosta 6 957 kr/år.


Bra sammanställning, måste bara säga att uppåt 600 kr i månaden i Malmö och Lidköping för DN är ett stort skämt. Undrar hur många som betalar det.

Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Otroligt imponerande sammanställning U-fig

Det är alltså 1100 färre propagandiater som makten inte längre haft nytta av sedan april?! Utöver dessa borde det ju rimligen också finnas uppsägningar som inte tagits med i tråden. Så det verkliga antalet är säkerligen än högre.

Det fåtal nyrekryteringar som gjorts ska räknas av, men de lär vara så få att det inte påverkar nämnvärt.

Är det någon som har koll på antalet arbetslösa propagandiater i förhållande till antalet tjänster? Är nog ingen upplyftande statistik. Som dessutom förvärras varje år när landets högskolor pumpar ut tusentals nya.

Samtidigt som detta är karma för alla numer arbetslösa propagandister, som dumpas på sophögen när herrarna de tjänat inte längre behöver dem, så är det något som kommer göra svensk media än mer extrem.

Betänk vilka som har råd att ta detta yrke? Inte är det arbetarklass-killar utan rika föräldrar som måste veta att deras studielån ger en tryggad framtid. Inte är det de som planerar familj att försörja.

Journalist blir ett allt mindre lockande alternativ för det så kallade "verklighetens folk" utan enbart en klubb för mestadels vita tjejer från övre medelklassen som alltid kan falla tillbaka på sin rika pappa ifall framtida anställningar uteblir. Som levt sina liv i skyddade verkstäder där den enda kunskapen att analysera omvärlden bygger på marxistiska teorier från universiteten.

Betänk också vilka av dessa tjejer som får jobb i en branch där det går 300 sökande per tjänst. De allra lydigaste, fegaste, mest inställsamma.

Hur ska dessa tjejer kunna sticka ut bland alla andra likadana. Genom att vara mer extremt lydig. "Kontroversiella" inom de godkända ramarna.

Kontentan av mediekrisen blir alltså att media kommer bli allt mer extrem och antivit på väg mot sin egen död.

Glöm inte bort alla journalister som har anställning men som trängs i en allt mer sinande damm av möjligheter och för att överleva rättar in sig så gott det går i ledet och skriver självhat, hbtq, genus, normkritik, allt för att inte riskera att sparkas ut i verkligheten. Ett exempel är krönikören Lars Lindström i Expressen som i sitt senaste alster ”Jag är inte rädd för feminismen – Jag är skräckslagen för mansrörelsen” hoppas bygga på sitt godhetskapital och därmed klara sig undan yxan vid nästa omgång på tidningen.
Citera
2014-10-21, 10:29
  #8777
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Bra sammanställning, måste bara säga att uppåt 600 kr i månaden i Malmö och Lidköping för DN är ett stort skämt. Undrar hur många som betalar det.

Det är ju ett enormt svaghetstecken för DN att samma tidning ska kosta 3000 kr mer i Malmö gentemot Stockholm. Det är ju trots allt inte ute på vischan någonstans, utan det här är ju för guds skull Sveriges tredje största stad. Går det inte att få ekonomi i distributionen där, då är det illa.
Citera
2014-10-21, 10:36
  #8778
Medlem
Separatistens avatar
Nog är detta relaterat trots allt?

Det är inte bara tidningsverksamheten som går dåligt.

DN verkar även ha varumärkesproblem, när inte ens Sveriges största friidrottsevenemang går runt.

http://www.dn.se/sport/dn-galan-har-ekonomiska-problem/


"- Om jag säger så här: jag var ordförande i 16 år. När jag avgick hade vi 13 eller 14 år när vi gått plus. Med över sju miljoner på kontot, säger han till Expressen.

Redan förra året gick den traditionella friidrottsgalan med tre miljoner back och enligt sportexpressen.se hotas DN-galan av konkurs.

Sandström tycker att ledningen för DN-galan har satsat utan att ha pengar.

- Det är bevisat att de har gasat utan att veta om de hade pengar för att gasa. Det kan man ha synpunkter på. Man kan inte göra av med pengar man inte har."
Citera
2014-10-21, 10:41
  #8779
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Glöm inte bort alla journalister som har anställning men som trängs i en allt mer sinande damm av möjligheter och för att överleva rättar in sig så gott det går i ledet och skriver självhat, hbtq, genus, normkritik, allt för att inte riskera att sparkas ut i verkligheten. Ett exempel är krönikören Lars Lindström i Expressen som i sitt senaste alster ”Jag är inte rädd för feminismen – Jag är skräckslagen för mansrörelsen” hoppas bygga på sitt godhetskapital och därmed klara sig undan yxan vid nästa omgång på tidningen.

Frågan är vem som beställt detta?

Är det verkligen ägarna? Ägarna ska ju trots allt vara något frikopplade från de "fria" journalisternas tankar och ord (i teorin), som numera endast verkar gå ut på att fylla tidningarna med tyckande vänstersmörja.

Det är ju ironiskt att kunderna knappast bett om det, och därmed lämnar tidningen vilket ägarna knappast lär uppskatta

Så står journalisten där utan jobb, eller med ett frilans på halva beloppet.
Citera
2014-10-21, 11:06
  #8780
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Nog är detta relaterat trots allt?

Det är inte bara tidningsverksamheten som går dåligt.

DN verkar även ha varumärkesproblem, när inte ens Sveriges största friidrottsevenemang går runt.

http://www.dn.se/sport/dn-galan-har-ekonomiska-problem/


"- Om jag säger så här: jag var ordförande i 16 år. När jag avgick hade vi 13 eller 14 år när vi gått plus. Med över sju miljoner på kontot, säger han till Expressen.

Redan förra året gick den traditionella friidrottsgalan med tre miljoner back och enligt sportexpressen.se hotas DN-galan av konkurs.

Sandström tycker att ledningen för DN-galan har satsat utan att ha pengar.

- Det är bevisat att de har gasat utan att veta om de hade pengar för att gasa. Det kan man ha synpunkter på. Man kan inte göra av med pengar man inte har."

Absolut relaterat. Visar på dålig verklighetskoll, något som genomsyrar hela ljugmedia!
Citera
2014-10-21, 11:17
  #8781
Medlem
KnullMarodorens avatar
Bara jag som tycker det är roligt att judarna på Bonnier gasar på utav helvete utan gas i tanken? (Man var för snåla för att betala för gasen).

Ironi at it's best!

Citera
2014-10-21, 11:31
  #8782
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Just twitterstormarna upplever jag som ett marknadsförande av sig själv i en allt mer krympande bransch. Här marknadsför man sig just som "allra lydigaste, fegaste, mest inställsamma" när man kastar sig in i ett twitterhetsande mot fel åsikter.
Det handlar nog också om att stigmatisera de som inte rättar in sig i ledet. En form av straff. Om man skriver någonting som går utanför de tillåtna ramarna så avrättas man inför sina vänner och kollegor på Twitter och blir istället en paria. Dessa vänner och kollegor måste då ta avstånd från den utsatte för att inte själva bli utfrysta och mobbade. En form av kamratuppfostran med lattekladdiga Iphones på Söder.

De som ställer in och marknadsför sig gör det då för att visa att de är just lydiga och "pålitliga".
Citera
2014-10-21, 11:59
  #8783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullMarodoren
Bara jag som tycker det är roligt att judarna på Bonnier gasar på utav helvete utan gas i tanken? (Man var för snåla för att betala för gasen).

Ironi at it's best!

Nu är det ju inte DN som arrangerar galan utan Stadionklubbarna så det där stämmer ju inte någonstans.
Citera
2014-10-21, 12:04
  #8784
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det handlar nog också om att stigmatisera de som inte rättar in sig i ledet. En form av straff. Om man skriver någonting som går utanför de tillåtna ramarna så avrättas man inför sina vänner och kollegor på Twitter och blir istället en paria. Dessa vänner och kollegor måste då ta avstånd från den utsatte för att inte själva bli utfrysta och mobbade. En form av kamratuppfostran med lattekladdiga Iphones på Söder.

De som ställer in och marknadsför sig gör det då för att visa att de är just lydiga och "pålitliga".

Det viktigaste är nog att hålla stimmet eller skocken samlad. Om man tillåter att några avviker kommer det på sikt att leda till att resten blir hopplöst efter. De första att lämna stimmet utan att bli karaktärsmördade kommer att vara de som tillgodoser efterfrågan på riktig journalistik.


Problemet är att risken är extremt hög med att vara först, samtidigt som belöningen, åtminstone på kort sikt är närmast obefintlig. För den enskilde inkompetente journalisten är det därför mest fördelaktigt att hålla sig till flocken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in