2014-10-20, 20:53
  #8761
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Tycker att nedgången ser för liten ut produktionen av tidningspapper lär ha minskat med 42% de senaste 2 åren!

Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Antalet sålda tidningar har ju sjunkit från strax över fyra miljoner till strax över tre miljoner. En 25% minskning. Färre sidor och tunnare bilagor och kanske neddragen utgivningstakt för vissa tidningar gör kanske att pappersåtgången minskat med 42%.
Japp. Jag vet inte hur det ser ut för andra tidningar men GP har ju blivit två istället för tre delar. Ungefär 60 sidor istället för kring 100 sidor. Nästan exakt 42 %.
Citera
2014-10-20, 20:57
  #8762
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag tror inte riktigt man kan räkna så. Befolkningsökningen beror ju på invandring och dessa är ju inte potentiella läsare för svensk dagspress eftersom de inte kan svenska


Man förstår varför somliga tittar på att trycka nyheter på arabiska.

Skulle säkerligen ge bra med extra bidrag också.
Citera
2014-10-20, 21:08
  #8763
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Och samma gäller för Bonniers publikationer. Dina personuppgifter delges alla andra delar i koncernen och externa "samarbetspartners". Mao säljs till kreti och pleti. Det pågår en omfattande handel med personuppgifter öht. Senast har exemplet ticnet varit på tapeten. Rådet är att vara utomordentligt restriktiv med att lämna ut sina personuppgifter i alla sammanhang.
Absolut. Aldrig någonsin göra affärer med en Bonniers-site. Det slutar med att Researchgruppen, Expressen eller Aschberg står & ringer på dörren. Ha aldrig någonsin med dessa onda & usla människor att göra.
Citera
2014-10-20, 21:12
  #8764
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Tror verkligen idioterna på skiten de skriver ? http://www.resume.se/nyheter/tv/2014/10/20/linjar-tv-lever-har-ar-beviset/ .
Citera
2014-10-20, 21:42
  #8765
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
*Tolv journalister får gå på NWT*

Citat:
Hälften av de redaktionella tjänsterna inom redigering kommer att försvinna på socialkonservativa NWT-koncernen, som bland annat äger Nya Wermlands-tidningen, rapporterar branschtidningen Journalisten.

Bland de anställda är stämningen dyster.

http://www.friatider.se/tolv-journalister-f-r-g-p-nwt

Blir en extra kvälls-pilsner för att fira den goda nyheten.
Citera
2014-10-20, 22:28
  #8766
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Tycker att nedgången ser för liten ut produktionen av tidningspapper lär ha minskat med 42% de senaste 2 åren!

Den minskade produktion av tidningspapper i Sverige går inte helt hand i hand med svenska tidningars minskade upplagor. De svenska pappersbruken exporterar nämligen en avsevärd mängd papper ut i Europa och även översjö. Det stora tappet beror naturligtvis på att gammelmedia världen över brottas med samma problem som här i Sverige. Tidningsdöden är global.
__________________
Senast redigerad av Kid-Stardust 2014-10-20 kl. 23:10.
Citera
2014-10-20, 23:24
  #8767
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Och här kommer Sammanställning 2.0:
Fyra månader senare - jag har så gott det går försökt undvika dubbelräkning, och jag tror inte någon sådan har förekommit. Om det trots allt förekommer ber jag om ursäkt.

I tråden rapporterade avskedningar/nedskärningar/omorganisationer inom Sverige sedan 13 juni (sidan 571, efter min sammanställning, och framåt):


Sedan sammanställningen i juni har det rapporterats om drygt 500 tjänster som, i likhet med informationsprästernas konsekvensneutralitet, försvunnit. 487 + de 50-tal tjänster Skistar AB talar om.
Bra jobbat! 616+~500 = !1100 jobb sa langt 2014. Blir en 7-8% av journalistforbundet. Inte konstigt att de skall hoja medlemsavgifterna.
Citera
2014-10-20, 23:31
  #8768
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Bra jobbat! 616+~500 = !1100 jobb sa langt 2014. Blir en 7-8% av journalistforbundet. Inte konstigt att de skall hoja medlemsavgifterna.
Man tackar, man tackar. Det är faktiskt mer än så till och med, för den första sammanställningen inkluderar bara inlägg från slutet av april och framåt. Så kanske 1500 jobb till och med? Och visst är det förståeligt att de tvingas höja medlemsavgifterna. Stackars informationspräster.
Citera
2014-10-21, 00:03
  #8769
Medlem
Pungs avatar
Otroligt imponerande sammanställning U-fig

Det är alltså 1100 färre propagandiater som makten inte längre haft nytta av sedan april?! Utöver dessa borde det ju rimligen också finnas uppsägningar som inte tagits med i tråden. Så det verkliga antalet är säkerligen än högre.

Det fåtal nyrekryteringar som gjorts ska räknas av, men de lär vara så få att det inte påverkar nämnvärt.

Är det någon som har koll på antalet arbetslösa propagandiater i förhållande till antalet tjänster? Är nog ingen upplyftande statistik. Som dessutom förvärras varje år när landets högskolor pumpar ut tusentals nya.

Samtidigt som detta är karma för alla numer arbetslösa propagandister, som dumpas på sophögen när herrarna de tjänat inte längre behöver dem, så är det något som kommer göra svensk media än mer extrem.

Betänk vilka som har råd att ta detta yrke? Inte är det arbetarklass-killar utan rika föräldrar som måste veta att deras studielån ger en tryggad framtid. Inte är det de som planerar familj att försörja.

Journalist blir ett allt mindre lockande alternativ för det så kallade "verklighetens folk" utan enbart en klubb för mestadels vita tjejer från övre medelklassen som alltid kan falla tillbaka på sin rika pappa ifall framtida anställningar uteblir. Som levt sina liv i skyddade verkstäder där den enda kunskapen att analysera omvärlden bygger på marxistiska teorier från universiteten.

Betänk också vilka av dessa tjejer som får jobb i en branch där det går 300 sökande per tjänst. De allra lydigaste, fegaste, mest inställsamma.

Hur ska dessa tjejer kunna sticka ut bland alla andra likadana. Genom att vara mer extremt lydig. "Kontroversiella" inom de godkända ramarna.

Kontentan av mediekrisen blir alltså att media kommer bli allt mer extrem och antivit på väg mot sin egen död.
Citera
2014-10-21, 00:19
  #8770
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Otroligt imponerande sammanställning U-fig

Det är alltså 1100 färre propagandiater som makten inte längre haft nytta av sedan april?! Utöver dessa borde det ju rimligen också finnas uppsägningar som inte tagits med i tråden. Så det verkliga antalet är säkerligen än högre.
Minst. Det är sannerligen glädjande nyheter!

Citat:
Det fåtal nyrekryteringar som gjorts ska räknas av, men de lär vara så få att det inte påverkar nämnvärt.
I de fall jag kunnat har jag gjort det. T.ex. "19/9: 18 tjänster försvinner på TT Nyhetsbyrån". 20 tjänster försvann men 2 tillkom.

Citat:
Betänk också vilka av dessa tjejer som får jobb i en branch där det går 300 sökande per tjänst. De allra lydigaste, fegaste, mest inställsamma.
300 sökande per tjänst är förmodligen i underkant. Någon lokalblaska i Svealand lade ut en annons för en tjänst där någon sorts lönebidrag var ett krav. 1300 sökande. 1300!
Citera
2014-10-21, 08:55
  #8771
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Samtidigt som detta är karma för alla numer arbetslösa propagandister, som dumpas på sophögen när herrarna de tjänat inte längre behöver dem, så är det något som kommer göra svensk media än mer extrem.

Betänk vilka som har råd att ta detta yrke? Inte är det arbetarklass-killar utan rika föräldrar som måste veta att deras studielån ger en tryggad framtid. Inte är det de som planerar familj att försörja.

Journalist blir ett allt mindre lockande alternativ för det så kallade "verklighetens folk" utan enbart en klubb för mestadels vita tjejer från övre medelklassen som alltid kan falla tillbaka på sin rika pappa ifall framtida anställningar uteblir. Som levt sina liv i skyddade verkstäder där den enda kunskapen att analysera omvärlden bygger på marxistiska teorier från universiteten.

Betänk också vilka av dessa tjejer som får jobb i en branch där det går 300 sökande per tjänst. De allra lydigaste, fegaste, mest inställsamma.

Hur ska dessa tjejer kunna sticka ut bland alla andra likadana. Genom att vara mer extremt lydig. "Kontroversiella" inom de godkända ramarna.

Kontentan av mediekrisen blir alltså att media kommer bli allt mer extrem och antivit på väg mot sin egen död.
Denna krympandets radikalisering som vi ser är mycket riktigt till stor del en slags jobbsökarverksamhet. Detta febriga Twittrande, där man försöker bjuda över varandra i att vara mest postmodern & mest kulturellt självhatande.

Men även de allt vanligare rövarhistorierna om olika rasist-chocker i tunnelbanan & liknande, som aldrig har några andra vittnen. Allt detta är oftast en del i att en blivande eller nuvarande journalist försöker skapa sig ett kulturellt kapital för att slippa gå arbetslös.

Men på samma sätt som att det är allt färre som läser tidningar så är det även allt färre som intresserar sig för, eller ens känner till, dessa "Twitterstormar" eller rövarhistorier. Det blir allt mer en intern angelägenhet i en krympande vänstersektor.

Samtidigt är det inte svårt att förstå desperationen hos de inblandade. När man vet att alternativet som väntar, om man inte lyckas ta sig in på DN eller SVT, är att flytta tillbaka till Örebro igen, där man alltid kände sig så utanför. Att flytta tillbaka in i sitt gamla flickrum i föräldrahemmet & börja söka jobb inom långvården.

Klart att det känns bittert.
Citera
2014-10-21, 09:07
  #8772
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Just twitterstormarna upplever jag som ett marknadsförande av sig själv i en allt mer krympande bransch. Här marknadsför man sig just som "allra lydigaste, fegaste, mest inställsamma" när man kastar sig in i ett twitterhetsande mot fel åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in