2014-10-20, 18:12
Medlem
Nu är det bekräftat från flera håll att KRG trupper ska få ta sig in till Kobane via Turkiet.
Frågan är, vad fick turkarna att ändra sig? Kan det vara internationella påtryckningar eller har man gjort någon deal med KRG?

Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Hahahaha, att hoppas på ett land för att ISIS erkänner en kurdisk stat, herregud, det där var ett lågvattenmärke även för er.
Vad menar du med "er"?
Citera
2014-10-20, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Hehe du är alltså en av de som tror att FN är neutral
Du är en envis människa som alltid har "rätt"

Citat:
Precis det jag menade, de skriver kurdiskdihadist när det gällde attacker på YPG men skrev kurdisk krigare när det gällde attacken på Baathpartiet .... det är hyckleri och du vet det.
Du vet att ordet krigare låter mer positiv än jihadist/terrorist.
Fast de använder ordet "fighter" för daesh också, och som sagt det är en underground press.

Citat:
Du få tolka de som du vill men det betyder inte att det är rätt, Stalingrad handlade om miljoner soldater .... inte några tusen, det är lika löjligt som att jämföra fyrverkerier med kärnvapen.
Du pratar om storleken på slaget, men jag pratade om vikten av slaget; det är skillnad.

Citat:
Så du menar att de flesta sunni araber har gått in i IS det finns 16miljoner sunni i Syrien , hur många anslut sig till IS? Ju8 mer du skriver desto mer ser jag hur du hjärntvättas av kurdisk propaganda .
Nej, jag menade att daesh har det lättare att få fästen i sunni områden

Citat:
Kurdistan är nytt påhitt, fanns inget område med det namnet,och att tvinga fram ett nytt etniskstat är som att hälla bensin på elden, det kommer skapa mer krig och elände i flera generationer, det är därför sionistmaffian stödjer detta, de vill att muslimerna dödar varandra medan de tittar på och njuter med popcorn och dricka .
Hur nytt är denna "påhitt" enligt dig?

Citat:
Länken stämmer inte, 90% araber är bara lögn, var är alla kurder,assyrier, turkmaner, arameir, armenier, turkmaner?
Vet inte hur CIA tänker men gissar att de ser 10% som kurder och resten som araber men det är fel .
Det står att 10% består av kurder armenier och andra.

Citat:
Finns inga kristna araber, det fanns 4 stammar i söder som var kristna med dessa var snabba att konvertera till islam så fort islamsikaarmen kom till Syrien.
Det som folk brukar kalla för kristna araber är arameir.
Klart att det finns kristna araber. Kristendomen överlevde alltså överlevde kristna araber också, många kyrkor är multietniska som t ex Grekisk-ortodoxa kyrkan i Antiocha.

Citat:
Alla som bor i den sk arabiska världen är inte araber, egyptier är inte araber, libyer är inte araber, inte heller tunisier, marockaner, sudaneser, osv, det bor lite araber i dessa länder som kom med islamiska invasionen men original befolkning är inte araber, arabisktalande är mer rätt.... men jag kan knappt förstå arabiska dialekten från tex Sudan eller Marocko.
Endast egyptier är inte araber men de andra länderna som du räknar är majoriteten av befolkningen araber.
Citera
2014-10-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ju det spelar mycket roll, det är skillnaden mellan lögner och sanning, antar att du är uppväxt i Sverige och gått i skola i Sverige ,med den utbildning du har bör du kunna tänka logisk, kan du det?
Om ett folk har levet i tusen år i ett området då bör dessa människor lämna något spår efter sig, eller vad tycker du?

Jag antar att kurder är lika smarta som alla andra folkslag och då bör de kunna bygga civilisation som alla andra folkslag men finns ju knappt några spår av dessa tusentals år i området.
Flera universitet och organisationer har grävt i området det senaste 100-150åren, bla franska, tyska,engelska och italienska och allt de hittat är rester av arameiska, assyriska, inget om kurder, vad beror det på?

1- kurder har inte bott i området så länge som ni hävdar.
2- kurder är inte lika smarta som andra människor och klarar inte något så enkelt och simpelt som alla världen folkslag klarat..... nämligen bygga en civilisation utan har bott som vilda djur i området ....fan även djur lämnar spår efter sig
Du låter så rasistisk! Det finns kurdiska efterlämningar om du letar efter det - Krak des Chevaliers är skapad av kurder, Ayyubiderna har byggt Nimrod Fortress och det mesta av Aleppos citadell är byggd av Ayyubiderna mm...

Jag tycker att folkslag som hatar varandra inte ska kommentera varandra - det låter så rasistisk och pinsamt, man skäms som människa. Hur ska någon ur din folkgrupp respektera dig om du låter som du gör Soria? Jag vet inte hur gammal du är Soria men jag börjar tappa respekten för dig.

Berätta istället hur Assads regim ser på kurderna, varför lämnade regimens soldater Hasaka och andra områden som kontrolleras av kurder nu?
Citera
2014-10-20, 20:08
Medlem
freudianslips avatar
Herregud vad Turkiet blivit bortgjorda på den internationella arenan. De fick inte platsen i FNs säkerhetsråd sedan bitchslappar USA totalt Erdogan i ansiktet genom att flyga in förnödenheter till kurderna i Kobane trots att Turkiet dagar innan sagt att de "förbjudit" det. Nu försöker de såklart undvika att se totalt bortgjorda ut och ändrar sin agenda gentemot kurderna i Kobane.

Kobane har blivit en symbol för kurderna och lyft fram kurdernas kamp för ett eget land bland "vanliga" människor i väst på ett helt nytt sätt. Respekten för kurder har vuxit enormt medans Turkiets anseende i väst sjunkit oerhört. Kurderna har sålt bilden av sig själva som progressiva, demokratiska och västvänliga på ett mycket bra sätt.

ISIS har också målat in sig i ett hörn där det är omöjligt för dem att backa ur en offensiv, de är nog kapabla att ta oerhörda förluster för att undvika att tappa ansiktet som "tappra" krigare. Undrar hur många artilleripjäser och stridsvagnar de förlorat hittills. En verklig möjlighet för Väst och kurderna att åderlåta dem rejält.
Citera
2014-10-20, 20:33
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Nej man behöver inte hjälpa till men då ska man inte heller kräva hjälp från andra, har man valt att stå utanför så får man ta konsekvensen av det.... alternativet är hjälpa landet mot islamisterna, finns inga kurder i SAA, kanske några enstaka men de flesta deserterade i början av konflikten, syns på bilder/begravningar av SAA martyrer vilken religion/etnicitet de tillhörde.
Fast nu har vi ju facit i hand, varken FSA eller SAA kan klara av IS, så vad spelar det för roll om kurderna från början hade valt sida bland dessa två? Just nu är IS väldigt fördelaktig för Assad, snart har dem stängt av tillförselvägarna norr om Aleppo samtidigt som SAA håller på att omsluta hela staden. IS är mer värdefullare än YPG för regimen, det kan man inte förneka vid det här laget.

Citat:
Och det där med militärkupp är gammalt, Bashar fick inte till makten genom en militärkupp.
Så du menar att det är bättre att han ärvt den absoluta makten över Syrien?

Citat:
Vi sikuterar Syrien inte MÖ, och i Syrien hade befolkningen sin frihet förutom politiskfrihet där hade Baathpartiet monopol.... livet var normal så länge man inte jobbade mot partiet.
Ja och Syrien tillhör MÖ och de avviker inte från regeln. Han är en diktator/envåldshärskare.

Citat:
Kan bero på överdrivet hat och lögner från kurderna i tråden, för det mesta (det mesta av 2013 iaf) har de flesta skribenter hejat på YPG men med den ökade framgång av YGP har kurderna i tråden blivit kaxiga och hotfulla mot alla.
Vad kom först hönan eller ägget? Från ditt perspektiv så kan saker och ting te sig så, men antagligen så har kurderna samma åsikt om andra. Det ligger inte i människans natur att lägga skulden på sig själv.
Citera
2014-10-20, 21:00
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Hjäääälp jag är blind har läst artikeln tusen gånger( jaja jag överdriver) och lyckas inte hitta ett skit om PYD , kan vara snäll och peka var det står det du säger ?

PS: jag visste att du skulle länka till denna text, jag vet vilka krav det finns på partier i den nya konstitutionen men ville att du själv ska posta det och vill passa på att tacka dig för att du bevisar att kurder i Syrien inte är diskriminerade
De vet hur man ska formulera sig och faktum kvarstår att kurderna i praktiken blir diskriminerade i landets politiska makt.
Citat:
Ju det spelar mycket roll, det är skillnaden mellan lögner och sanning, antar att du är uppväxt i Sverige och gått i skola i Sverige ,med den utbildning du har bör du kunna tänka logisk, kan du det?
Om ett folk har levet i tusen år i ett området då bör dessa människor lämna något spår efter sig, eller vad tycker du?

Jag antar att kurder är lika smarta som alla andra folkslag och då bör de kunna bygga civilisation som alla andra folkslag men finns ju knappt några spår av dessa tusentals år i området.
Flera universitet och organisationer har grävt i området det senaste 100-150åren, bla franska, tyska,engelska och italienska och allt de hittat är rester av arameiska, assyriska, inget om kurder, vad beror det på?

1- kurder har inte bott i området så länge som ni hävdar.
2- kurder är inte lika smarta som andra människor och klarar inte något så enkelt och simpelt som alla världen folkslag klarat..... nämligen bygga en civilisation utan har bott som vilda djur i området ....fan även djur lämnar spår efter sig

Så tänk på saken och svara vilket alternativ är det mest logiska, 1a ? eller 2a?
Kurderna har under syriska historian gjort avtryck, Salladin och den där kända borgen kommer jag på nu. Men notera dock att Damaskus alltid sett på minoriteter med misstänksamma ögon. Deras existens utgör ett hot mot deras makt. Det ligger inte i deras intresse att starta påkostade arkeologiska projekt där resultatet på något sätt skulle stärka dessa grupper. Dem har ju infört arabisering i syfte att förstöra deras existens och förändra regionens prägel.

sen 1900-talets början har man har man inte bedrivit arkeologisk verksamhet i någon del av Kurdistan. I KRG har man gjort det under ett decenium och man har upptäckt en hel del. Det är intressen som bestämmer över såna här saker.

Men hursomhelst så spelar inget av detta någon roll idag. Ingen bryr sig om en kurd eller arab byggde Kobane och både FSA och IS har försökt att ta över staden samt hela kantonen och Regimen ser inte det autonoma styret som legitimt. Ingen bryr sig om detta förutom du och några andra på ett forum och vad har ni för inflyttande i vem som tar över vad där nere?
Citat:
Sorry skulle skriva Hur kom de på denna siffra, du har länkat till en wikisida som som andra kurder har länkat till femtioelva gånger, sidan är ingen källa för det står inget om var siffran kom från, ingen statistik och inga siffror på hur många bodde i området av varje etnicitet, vem som helst kan regga sig på wikipedia och skriva artiklar och för att det ska vara en godkänd källa bör man backa upp sina det man skriver med andra källor.

Med tanke på hur ni kurder ljuger och manipulerar texter och annat i er propaganda (som tex artikeln du länkat till och ljög om att PYD var förbjudet enligt konstitutionen ) så vill ha källor på denna påhittade siffra.
Det står vist var källan kommer ifrån, det är en bok. Om du trycker på fotnoten så har du alla uppgifter som du behöver för att hitta boken. Att PYD inte är förenligt med konstitutionen är inte propaganda utan ren fakta. Jag förstår inte ens varför vi diskuterar dessa saker, förstår du?
Citera
2014-10-20, 21:02
Medlem
Yaskos avatar
Finns det nån part i konflikten nu som inte fått vapen från amerikanerna?
Citera
2014-10-20, 21:14
Medlem
Yaskos avatar
Turkiska Ulke TV rapportern som var i Ayn-Al Arab/Kobani igår rapporterar att ISIS är 50 meter från gränsposteringen och nära att falla. Han säger vidare att all information från området kommer från PYD och att informationen är ganska vinklad. Tydligen hade ca 500 FSA trupper nått staden för en vecka sen. Han har inte sett några Peshmerge trupper alls och han hävdar att ISIS forftarande rycker fram. USAs bomningar är intensiva men stoppar inte ISIS på nåt sätt enligt rapportern.
Citera
2014-10-20, 21:24
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Nu hittade jag officiella syriska siffror för befolkningen i Jazira-provinsen i Syrien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Jazira_province

Din källa påstod att 25.000 kurder flydde till Syrien under 1920-talet, och att dessa var endast 10% av den totala kurdiska populationen i området, detta betyder att din källa menar att det fanns runt 250.000 kurder sammanlagt i Jazira. Nu kan vi se att detta är en lögn och att det påståendet ser direkt löjligt ut i detta sammanhang.

1943 var den totala befolkningen i Jazira-provinsen endast 146.001 individer. Notera att detta är hela befolkningen, inte bara kurder. Detta betyder att din källa påstår att det fanns hela 100.000 kurder mer än hela populationen vad som sägs vid folkräkningen! Folkräkningen visar att av dessa 146.001 individer så var runt 99.000 sunnimuslimer, det vill säga araber och kurder. Detta betyder att vi kan dra av ett betydande antal av dessa 99.000 sunnimuslimer som araber, varav resterande är kurder. Nu kan vi se att den kurdiska populationen bör ha legat runt endast 40-60.000 kurder. Det vill säga ganskaaa långt ifrån din källa, som vid det här laget ser ut som rena rama fantasisiffrorna.

1953 kan vi se hur hur den sunnimuslimska befolkningen ökar med hela 70.000 individer! Detta stämmer väl överens med vad jag har sagt att kurder började invandra främst till Syrien runt 50-60 år sedan. Dessa kurder har inte en särskilt lång historia i Syrien och majoriteten kom från Turkiet. 1953 var inte ens den totala befolkningen 250.000, utan 232.104 individer. Så vad hände med dessa påstådda mytomspunna 250.000 kurder som ska ha bott i Jazira-provinsen redan i 1920-talet?

Ifall kurder skulle ha haft en historisk betydande befolkning i Syrien så bör nog en del städer vid området ha varit byggda av just kurderna? Nu har jag ingen stenkoll på vem som byggde vad förutom att jag vet att varken Qamishli eller Hasakah byggdes av kurder. Soria påstår att kurder har inte byggt någonting alls i provinsen, och har utmanat er kurder att nämna ett område byggd av kurder, varav ni inte har kunnat svara. Hur väl stämmer er svarslöshet in i att kurder skulle vara en sån historisk betydande befolkning vid Jazira?
Vad fick du ifrån att det är officiella siffror? Jag hittade inte första källan, men den andra och den var tyvärr på franska och ganska lång. Det är möjligt att min källa är felaktig eller din. I vilket fall, enligt din källa så var majoritetsbefolkningen sunnimuslimer och under en tio års period så ökade dem från 68% till 73%. Det står där att araber och kurder var ungfär lika många, men att döma av hur politker betraktade området så kan inte detta stämma. De har ju gjort en arabisering senare och trots detta så är kurderna än idag majortetsbefolkningen i övre Jazira.[/quote]

Citat:
Vissa har heder.
Hitta först en äldre kurd som intvervjuats där hans heder kommer till uttryck.

Citat:
Allt du skriver i tråden är att försöka hetsa mot de övriga folkgrupperna och förhöja din egen folkgrupp. Det är ganska uppenbart till att du bidrar med att skapa en "vi mot dem"-känsla i tråden när du ser att folk har svårt att ta dig på allvar med dina hetsningsförsök och propaganda.
Va konkret. Jag skriver om aktuella händelser med beröring på Kobane. Du skriver om att kurder inte har rätt till landet som de nu försöker skydda mot fundamentalistiska globala jihadister.
Citera
2014-10-20, 21:37
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Turkiska Ulke TV rapportern som var i Ayn-Al Arab/Kobani igår rapporterar att ISIS är 50 meter från gränsposteringen och nära att falla. Han säger vidare att all information från området kommer från PYD och att informationen är ganska vinklad. Tydligen hade ca 500 FSA trupper nått staden för en vecka sen. Han har inte sett några Peshmerge trupper alls och han hävdar att ISIS forftarande rycker fram. USAs bomningar är intensiva men stoppar inte ISIS på nåt sätt enligt rapportern.
Det står här att de fortfarande håller sin front.
Citat:
@jenanmoussa · för 2 timmar sedan

The 2 ISIS suicide bombs blew up close to border crossing with Turkey, which was allegedly the target. YPG able to hold lines. #kobane

Menar du YPG peshmerga eller KRG peshmerga nu?

Hur har dessa 500 FSA nått staden för en vecka sen? Finns det ens 500 FSA?

På vilket sätt menar han att YPGs utallanden är vinklade?
Citera
2014-10-20, 21:42
Medlem
Expressens Kassem Hamadé:

Citat:
@kassemhamade · 2 tim för 2 timmar sedan
Cirkulerar uppgifter bland 1 rad IS-jihadister om att terrorgruppen förlorade över 1000 krigare - flertalet utlänningar i slaget om #Kobane

Citat:
Kassem Hamadé
‏@kassemhamade
Samma IS-kretsar uppger att IS ska inom kort dra sig tillbaka från #Kobane efter de svåra förlusterna
https://twitter.com/kassemhamade/status/524256911676293120

YPG:s uppskattade förluster:
Citat:
Kassem Hamadé @kassemhamade · 1 tim för 1 timme sedan
@BergstromJonas för en vecka sedan träffade jag en fältledare från YPG. Han sa att man begravde minst 150 krigare - andra källor säger 260
Citera
2014-10-20, 22:08
Medlem
milanista22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Finns det nån part i konflikten nu som inte fått vapen från amerikanerna?
YPG fick vapen från KRG, USA bara levererade dessa vapen via C130..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in