Citat:
Ursprungligen postat av
olovpalme
Vad säger sakkunskapen om detta?Finns möjlighet att ta fram DNA-profil på liten mängd sperma?
Är det bara 10 st spermier som hittats?Då syns det väl knappt i mikroskop eller?
Läste i wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spermakvalitet att en ynka milliliter innehöll 20-150 miljoner.Då kan det inte vara mycket kvar att analysera av.Är det en ml delat i 15 miljoner kvar?
För det första går det nuförtiden utmärkt att ta fram en DNA-profil från tio spermier i forensiska sammanhang. (Det gick det i forskningssammanhang då med - de hade kunnat fråga mig, till exempel.

) Men för det andra finns det inte bara tio spermier om det finns synliga mängder sperma. Som
olovpalme påpekar, innehåller en mikroliter sperma tusentals spermier, och en synlig spermafläck bara måste innehålla minimum en tjugondels mikroliter. Kan man konstatera sperma, finns det alltså, om inte killen har nåt fel på spermatogenesen, mer än tusen spermier i fläcken. I själva verket innehåller sperma så mycket DNA att man kunde utföra DNA-profileringar från spermafläckar redan innan PCR-tekniken anpassades för forensiskt bruk - den första forensiska DNA-profileringen skedde så tidigt som 1986. För att kommentera vad
Quoter skriver om DNA-kvalitet, är det dessutom så att DNA ligger väldigt skyddat inuti ett spermiehuvud, så DNA-kvaliteten från spermieprover är vanligen mycket god.
Men vad som gör mig mest bekymrad är att det
visst gick att göra DNA-profileringsanalyser i Sverige redan 1996, och att vi, när fallet preskriberades med gärningsman under 21 år, 2009, sedan mycket länge hade haft en alldeles utmärkt DNA-profileringsverksamhet vid SKL i Linköping. Om inte provet förstördes första gången på ren klantighet (man måste extrahera DNA från spermier i reducerande miljö, annars sabbar man allting, men det var välkänt
långt före 1996) så kan jag faktiskt inte alls förstå varför inte en DNA-analys gjordes innan fallet preskriberades.