2014-10-19, 21:51
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traske
Jag har redan svarat på det en gång. Häcken bidrar med 140 miljoner årligen i skatteintäkter enbart genom Gothia Cup. Häcken har genom åren betalat för en hel drös med nya arenor. Kommer Blåvitt ens"betala av" "sin" arena under dom närmaste 20 åren?

Samhällsnyttan/antalet personer som lockar till arenan i det långa loppet är således helt ointressant ser jag.

Nej, då är det väl bara Häcken i Sverige som kan motivera att ha en arena. Att de sedan inte ahr några som går på sina matcher är ju skitsamma. Gothia Cups inkomster motiverar ju existensen av arenan då det kanske går +/- noll på några år.

Således räcker det ju för arenorna att stå tomma om de kan betalas av någon extern intäkt.
Citera
2014-10-19, 22:00
Medlem
traskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Samhällsnyttan/antalet personer som lockar till arenan i det långa loppet är således helt ointressant ser jag.

Nej, då är det väl bara Häcken i Sverige som kan motivera att ha en arena. Att de sedan inte ahr några som går på sina matcher är ju skitsamma. Gothia Cups inkomster motiverar ju existensen av arenan då det kanske går +/- noll på några år.

Således räcker det ju för arenorna att stå tomma om de kan betalas av någon extern intäkt.

Tror du på fullaste allvar att Rambergsvallen kommer stå tom? Om vi nu haft 3000 i snitt i år på en ganska tråkig arena som dessutom ligger utanför klubbens upptagningsområde så kan man nog anta att detta snitt kommer öka ganska kraftigt nästa år. Det finns inte en chans att snittet blir under 5000 på den nya arenan som alltså har en kapacitet på 6500. Om detta räknas som tomt så undrar man ju direkt vad 10 000 åskådare på en arena för 17 000 räknas som? Öde?
Citera
2014-10-19, 22:06
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Tror du på fullaste allvar att Rambergsvallen kommer stå tom? Om vi nu haft 3000 i snitt i år på en ganska tråkig arena som dessutom ligger utanför klubbens upptagningsområde så kan man nog anta att detta snitt kommer öka ganska kraftigt nästa år. Det finns inte en chans att snittet blir under 5000 på den nya arenan som alltså har en kapacitet på 6500. Om detta räknas som tomt så undrar man ju direkt vad 10 000 åskådare på en arena för 17 000 räknas som? Öde?

Häcken har inte 3000 på sina hemmamatcher, det ljugs rätt rejält med siffrorna. 3000 är väl när Häcken har fullt ös och fantastiska siffror.

Vart skulle dessa 2000 dyka upp från för att gå på Häcken?
Du menar att Häcken kommer öka sitt publiksnitt med 40 % om de får en ny arena?
Herregud. Ja, det lär ju ske.

Sen har ju Häcken 2900 i snitt och IFK Göteborg 10600 i snitt. Du får ju gärna vara på det klara med dina siffror innan du slarvigt börjar avrunda det ena uppåt men tar bort 600 från den andra siffran.
Men jag förstår att det känns bättre för dig att säga 3000 kontra 10 000. Säg 5000 mot 8000 istället, ska man ljuga om siffrorna kan man väl göra det ordentligt.
Häckens hemmamatch mot IFK var väl på typ 11000 eller något, de räknar vi ju gladeligen med till Häckens härliga snitt!

Kul förövrigt att du bara "utgår" från att Häckens snitt på den nya arenan kommer vara 6500. Du kan väl för all rimlighet och reson bara ta ert nuvarande snitt och placera på den nya arenan. Det är ju mer troligt att Häcken har 3000 på sina hemmamatcher än 5000 vid ny arena. Så då är vi nere på 3000 av 6500, dvs en halvfull arena.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2014-10-19 kl. 22:13.
Citera
2014-10-19, 22:12
Medlem
traskes avatar
Citat:
Häcken har inte 3000 på sina hemmamatcher, det ljugs rätt rejält med siffrorna. 3000 är väl när Häcken har fullt ös och fantastiska siffror.

Vart skulle dessa 2000 dyka upp från för att gå på Häcken?
Du menar att Häcken kommer öka sitt publiksnitt med 40 % om de får en ny arena?
Herregud. Ja, det lär ju ske.

Jag har hört att Blåvitt trixar med sina siffror men jag har tyvärr inte heller någon källa. Tja, 2012 hade vi ändå ett snitt på 4300 trots att vi spelade på en röten arena, visst var vi bra sportsligt men det visar att det finns potential. För övrigt så ökade Kalmar sitt snitt med 40% när dom fick sin ny arena, varför skulle inte vi kunna göra det? Vi går även från en lägre nivå vilket gör den procentuella ökningen lättare.

edit. Ursäkta mig, det var slarvigt räknat. Helt plötsligt innebär det ju att Öis bara behöver ha ett snitt på 15600. Det är ju förmodligen snarare i underkant mot hur verkligeheten ser ut, nu känner jag mig dum.
Senast redigerad av traske 2014-10-19 kl. 22:16.
Citera
2014-10-19, 22:16
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Jag har hört att Blåvitt trixar med sina siffror men jag har tyvärr inte heller någon källa. Tja, 2012 hade vi ändå ett snitt på 4300 trots att vi spelade på en röten arena, visst var vi bra sportsligt men det visar att det finns potential. För övrigt så ökade Kalmar sitt snitt med 40% när dom fick sin ny arena, varför skulle inte vi kunna göra det? Vi går även från en lägre nivå vilket gör den procentuella ökningen lättare.

Orkar inte med mer av ditt trollande med siffror och konstiga antaganden.

Lev i villfarelsen att Häcken kommer ha 5000+ i snitt på en ny arena.

Varför kommenterade du inte förövrigt den delen där du medvetet ljuger med siffrorna här direkt i diskussionen? är det du som är publikräknare i Häcken eller applicerar du bara det ni alla verkar se som en rimlig metod?

Häckens publiksnitt genom åren är 2400. ter sig rimligt att nå 5000 med ny arena.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2014-10-19 kl. 22:20.
Citera
2014-10-19, 22:27
Medlem
traskes avatar
Citat:
Orkar inte med mer av ditt trollande med siffror och konstiga antaganden.

Lev i villfarelsen att Häcken kommer ha 5000+ i snitt på en ny arena.

Varför kommenterade du inte förövrigt den delen där du medvetet ljuger med siffrorna här direkt i diskussionen? är det du som är publikräknare i Häcken eller applicerar du bara det ni alla verkar se som en rimlig metod?

Vi får se, men jag tycker det är dumdristigt att inte räkna med någon ökning när förutsättningarna blir bättre än tidigare. Inför detta året var förutsättningarna sämre än förra året och då sjönk snittet. Ser du sambandet?

Med tanke på att du redigerade ditt inlägg medans jag svarade så var det lättast att svara så, även om det egentligen inte var värt att svara på överhuvudtaget.

edit. Snittet genom åren är totalt ointressant, det som är intressant är att titta på utvecklingen. I år har dock förutsättningarna ändrats kraftigt till det sämre och bör därför tas med en hel grävskopa salt.
Senast redigerad av traske 2014-10-19 kl. 22:32.
Citera
2014-10-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Vänta lite... Är du medveten om att det byggs en arena åt häcken, för 200 miljoner? När Gbg stad bygger EN arena åt GAIS, ÖIS och blåvitt ihop för samma summa? Detta åt ett lag som har ca 10% av publikintresse jämfört med de andra tre. Är detta sunt?

Sedan får vi se hur hyresavtalen ser ut när vi jämför Gamla ullevi och nya rambergsvallen. Om allt går som det brukar får Häcken utan problem Clean Court som blåvitt har bråkat om sedan G.U. byggdes.

För en som är oinsatt men lite nyfiken. Bygger alltså Göteborgs kommun två arenor för skattepengar, som de sedan ger bort till klubbarna? Kommer det då vara klubbarna som står för driften, eller tar Göteborgs stad den kostnaden också?
Det är väl Bajen som är Leksand?
Citera
2014-10-19, 22:32
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordonnee
För en som är oinsatt men lite nyfiken. Bygger alltså Göteborgs kommun två arenor för skattepengar, som de sedan ger bort till klubbarna? Kommer det då vara klubbarna som står för driften, eller tar Göteborgs stad den kostnaden också?
Det är väl Bajen som är Leksand?

Det är väl Higab som hyr ut till Göteborg, Gais och Öis, därmed står de 3 klubbarna samt Higab för kostnaderna.

Häckens kostnader får väl antingen Gothia Cup, Higab eller staden stå för.

Citat:
Vi får se, men jag tycker det är dumdristigt att inte räkna med någon ökning när förutsättningarna blir bättre än tidigare. Inför detta året var förutsättningarna sämre än förra året och då sjönk snittet. Ser du sambandet?

Med tanke på att du redigerade ditt inlägg medans jag svarade så var det lättast att svara så, även om det egentligen inte var värt att svara på överhuvudtaget.

edit. Snittet genom åren är totalt ointressant, det som är intressant är att titta på utvecklingen. I år har dock förutsättningarna ändras kraftigt till det sämre och bör därför tas med en hel grävskopa salt.

Så det är mer rimligt att tro på en ökning med 2000 än att ta in det faktum att Häckens totala snitt i allsvenskan är 2400.

Du agerar inte lite världsfrånvänd nu.

En ökning kan nog ske ja. Att den skulle vara på ungefär 2000 dvs 40 % är ju helt sinnessjukt om du tror på det.
Citera
2014-10-19, 22:33
Medlem
JohnnyGenzales avatar
dubbel, ta bort.
Citera
2014-10-19, 22:33
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Antingen har du legat i koma under 2013 eller så kan du omöjligt vara Blåvitt-supporter, då hade du vetat att vi blev trea i fjol,2013, och definitivt vart bästa Göteborgslag. Det där äckliga laget från Hisingen, som inte ens är mest populärt bland dem som bor på ön, blev bara 10:a en plats som motsvarar deras kapacitet och popularitet. Du hade också haft koll på att det var säsongen 2012/13 som Blåvitt vann Cupen, inte säsongen 13/14...

Well, jag korrigerade ju det där med Häckens placering direkt om du såg? Däremot kunde jag inte redigera inne i mitt inlägg av någon anledning så där står det oförändrat. Och NÄR skrev jag att Blåvitt vann cupen 2013/14-säsongen? Seriöst?? Jag skrev att vi vann cupen 2013 (alltså FINALEN).
Jättekonstigt att tala om för andra ifall de är supporters eller inte. Vad mäter ifall man är en supporter? Jag var på min första match (Blåvitt/ÖIS-derby) år 1987. Och med undantag av några år har jag gått på 90-95 procent av alla hemmamatcher och åkt iväg på ca 50 % av bortamatcherna (har tre barn, så det krävs en del pusslande), säsong efter säsong. Jag har skrivit för flera Blåvita sidor, jag har varit på cupfinaler (naturligtvis även förra året då vi tog cupvinsten), jag har åkt på Europamatcher flera år i rad, och var även i Slovakien förra året och Luxemburg i år, jag har varit på träningsmatcher, Triangelcupen, vänskapsmatcher och fan och hans faster .
Ja, det var jävligt klantigt att råka skriva 2013 istället för 2012 som året Häcken gjorde ett bättre resultat i Allsvenskan än vi, men det korrigerade jag ju för fan efter fem minuter.
Känns ju nödvändigt att supportrarna till Sveriges finaste lag ska pissa på varandra en sån här dag då vi tagit en jävligt viktig derbyseger och kommit närmare en säkrad Europaplats (jag lär åka igen)
Heja Blåvitt!
Citera
2014-10-19, 22:37
Medlem
traskes avatar
Citat:
Det är väl Higab som hyr ut till Göteborg, Gais och Öis, därmed står de 3 klubbarna samt Higab för kostnaderna.

Häckens kostnader får väl antingen Gothia Cup, Higab eller staden stå för.

Så det är mer rimligt att tro på en ökning med 2000 än att ta in det faktum att Häckens totala snitt i allsvenskan är 2400.

Du agerar inte lite världsfrånvänd nu.

En ökning kan nog ske ja. Att den skulle vara på ungefär 2000 dvs 40 % är ju helt sinnessjukt om du tror på det.

Men snälla du! Är det någon siffra du skall jämföra med så är det den från 2013 när vi hade ett snitt på 4100. Du kan inte ha årets snitt (när vi spelar alla matcher på bortaplan) som referens.
Citera
2014-10-19, 22:39
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Men snälla du! Är det någon siffra du skall jämföra med så är det den från 2013 när vi hade ett snitt på 4100. Du kan inte ha årets snitt (när vi spelar alla matcher på bortaplan) som referens.

Då antar ajg även att matcherna mot blåvitt som tekniskt sett är på bortaplan varje säsong ska räknas bort från ert snitt?

Det här får bli mitt sista inlägg i den här debatten.

Orkar inte mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in