2014-10-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Frekvenser, morse, amatörer, osv. Ni som ältar det här, när har ni tänkt att presentera något som visar att ert bladder har med tråden att göra?

Jag har gjort de, kolla längre bak i tråden.
Citera
2014-10-19, 21:10
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borta_med_vinde
Vad är det som är så speciellt där? Samma ställe som på 80-talet.

Kan det vara det bästa stället att landsätta soldater?
Skulle tippa på att det kanske ligger npgon form av ryskt undervatten/signalsystem i dom trakterna? Det är ju en av teoriern varför ryssarna ska in här och joxa, för att reparera/byt ut förlegade spaningsystem som man placerade ut under kalla kriget.
Citera
2014-10-19, 21:11
Medlem
napalmenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Varför kränker de exakt samma plats som man gjorde under 80-talet ( där bilden på "ubåten" togs)?? vad finns i det området som är så intressant?

Bra fråga. Som jag skrev tidigare i tråden så sa en bekant till mig idag att det med stor sannolikhet finns fasta installationer på botten i skärgården, om ryssarna är där för att byta ut något vet vi inte. Men har sett andra inlägg om något liknande. Dock känns det otroligt ifall inte FM har dykt i området och kollat botten ordentligt efter sånt.
Citera
Medlem
Hur kommer det sig att man kan se bla HMS Visby på marinetraffic? Borde man inte vilja hålla det hemligt? Hur många corvetter av denna typ finns till förfogande idag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperChihuahua
Breaking:

Källa https://twitter.com/PavelShehtman

Osäker om hen är:

..eller:

http://www.youtube.com/watch?v=jdl1v9Y1hsk
Citera
Medlem
Zeunerts avatar
Jag vill här ge en eloge till konteramiral Anders Grenstad.

Det är på den nivån det skall ligga, det man vet och inget annat, och får vi fram fler ledande av den kalibern ja då kan vi börja luta oss tillbaka.
Citera
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Fan vilken gammal härk den där professor logachev verkar vara.

En ordfras du ska ha i tanke är, "inget är vad det ser ut att vara", med det menar jag att tänk på hur en trollkarl jobbar, allt är bara en "illusion".

Tänk på dom orden så kommer du tänka om när du ser nåt liknande i framtiden.

Annars är jag mäkta nyfiken var detta ska sluta.

Tänkte på bilden som FM släppte idag på pressträffen, om man zoomar bilden så ser det verkligen ut som att det kan vara nåt som sticker upp, typ en antenn, MEN å andra sidan som någon nämnde i tråden så kan man på nåt sätt få det att likna en radiostyrd helikopter (med lite fantasi...).

Verkar lite mesigt av FM att enbart gå på så dåliga bilder, men det är vad jag personligen tycker...
Citera
Medlem
trekkkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Om man nu tror att det är en liten ubåt. Varför åker man inte och lägger sig vid de sk. "moderskeppen" och väntar på att skiten dyker upp. Vad jag ser av "triton" så åker man inte direkt över östersjön med den.

Är det fastslagit i tids och observationsplats att ordningsföljden är 1.Kanholm, 2. Nämdö, 3.Jungfru, om så finns ju ett mönster. Varför åker man runt i kanholmsfjärden fortfarande.

Är det kanske så att tids och obseravationsplatser inte stämmer övernens och det finns ingen logik, samt det finns inget nödsamtal.
Vad menar du att det inte finns något nödsamtal? Enligt Svd kom informationen i från en pålitlig källa. Den mest logiska förklaringen till att den informationen "läckt ut" är väl att den medvetet blev distribuerad. I från försvarets sida så kan det inte skada dem i fall den informationen kommer ut, däremot kan de gynna då de påvisar ett hot och att det behövs mer pengar för framtida verksamheter. Precis som presstalesmannen för försmakten tydliggjorde i sitt pressmeddelande tidigare i kväll. "Vi har inte resurser för att bedriva ubåtsjakt."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops
Såg du det själv?

Nej, men såg det i antingen Aftonbladets sändning eller SVTs 15.55.
Citera
2014-10-19, 21:13
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
Kollade den "högupplösta" bilden. Verkar vara ett ubåtstorn med periskop och allt. Frågan är om det är Nato eller ryssen som leker i våra vatten.

Varför tror du att det är NATO?

NATO har nyligen haft en övning i skärgården tillsammans med marinen.
Sverige är inte neutralt längre, utan alliansfritt. Sverige har tränat militärt och delat underrättelser med NATO sedan 50-talet.

Motivera gärna NATO.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burtljung
Hur kommer det sig att man kan se bla HMS Visby på marinetraffic? Borde man inte vilja hålla det hemligt? Hur många corvetter av denna typ finns till förfogande idag?
Jag kan inte se HMS Visby på MT?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperChihuahua
Breaking:

Källa https://twitter.com/PavelShehtman

Osäker om hen är:

..eller:
En Typhoon. Världens största U-båt, 175m lång och 12 m djupgående. Kan ens ett sådant monster ta sig in i u-läge i de aktuella fjärdarna!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in