Jag tror inte att detta är aktivitet från en NATO-nation. Detta kommer från lång erfarenhet av undervattensuppdrag i Östersjön. Naturligtvis finns det NATO-länder med Östersjökust. Men troligen är de drivande krafterna i NATO mer intresserade av krigföring i de större haven.
Vad gäller NATO och ubåtsjakt. Ex USA skulle inte klara av att jaga ubåt i en miljö som Östersjön. Förhållandena är rent ut sagt för jävliga. Temperaturskillnader, differenser i salthalt och en botten som på ett väldigt litet område maxar dryga 400 meter, är inte bra alls. All deras kunskap om hur man gömmer sig i vattenlager, hydrofon och sonar osv räcker inte. Upptäckt blir nästan omöjlig. Har för mig att en amerikansk officer uttryckte sig ungefär så här "På grunt vatten är det inte någon idé att jaga efter ubåtar, man får vänta tills de röjer sig." Med grunda vatten menade han djup på 500 meter eller "grundare".
EDIT: Vet man hur man skall leta, vet man även hur man skall gömma sig.
Senast redigerad av Saaatan 2014-10-19 kl. 21:58.
Läste i aftonbladet att det är möjligt att besättningen i mini ubåten redan gått i land och lyckats komma åt civila kläder från stugor i området, kan det stämma? Och i sådana fall, tror ni dem spränger ubåten eller låter den ligga kvar på botten bara?
Både "NS Concord" och "Professorn" ligger alltså vid almaregrundet utanför Sandhamn.
Coincidence? I dont think so.
Foliehattarna som tror att NATO ligger bakom (nyktra till nu, det är snart måndag) får gärna försöka förklara vad dessa ryska skepp gör där.
Dom försöker förmodligen hjälpa/bärga den förlista miniubåten eller dess manskap. Kanske genom att skicka in fler miniubåtar.
Då är det inte omöjligt ändå att den där stora bjässen har problem eftersom det ryska hjälpfartyget lagt sig där, och den ryska tankern har hållit till i närheten. Att även Nederländerna har stridsbåtar på plats är intressant som fan.
Nu säger jag inte att det är den ubåten som varit inne i skärgården dock.
Senast redigerad av stros 2014-10-19 kl. 21:56.
Är ju roligt att ni på söndagskvällen får lite att spekulera i.
Men tror att alla vet innerst inne att detta bara är gadmojajjja,skit,bajs,dynga.
Och personen som tog bilden sa att objektet ''ubåten'' w/e sakta åkte ner under vatten, hur då kan det bli så stora vågor runt omkring i den hastigheten den färdas i? Det enda man ser är att det är någonting svart som sticker upp ifrån vattenytan.
Eftersom jag tror inte att man målar en ubåt vit, och jag tror då fan inte någon stor jävla val till ubåt har sjunkit så pass nära kusten.
Så polsk media rapporterar alltså vad en okänd twittrare skriver. Än så länge har vi bara en källa på att denna bjässe skulle sjunka någonstans längs med vår kust.
Inte helt omöjligt, men då ligger den givetvis inte inne i skärgårn vilket folk förhoppningsvis nu kan sluta påpeka
Fan om ryssarna lämnar kvar sitt skräp i vår skärgård. De får städa upp och betala oss för att få vistas i skärgården medans de städar