2014-10-19, 19:46
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee-Clayton
Han från Försvaret som höll i presskonferensen såg ju ganska pressad ut. Tecken på orutin från denne man eller att detta är ett allvarligt läge?
Hur ofta hamna Sverige i den här sortens situation? Jag skulle lägga mina pengar på orutin.
Citera
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimmer
Bilden är 831 x 623. om det är original är det en märklig storlek?

Nja, så ovanlig är den kanske inte:
https://www.google.dk/search?q=%22831+x+623%22&biw=1680&bih=965&source=l nms&tbm=isch&sa=X&ei=nvhDVK-4FMKGywO2poCwBg&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=%22831+ x+623%22

Flera bilder där passar med formatet.
Citera
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkabonka
Alla som någonsin varit i Sthms skärgård vet att det är fruktansvärt många små öar, skär och holmar överallt. Bottentopografin är inte heller att leka med. Vill du leka kurragömma och placera en miniubåt i sonarskugga någonstans så är det inga som helst problem.

Om miniubåten hade varit oskadad så hade det inte ens varit någon "ubåtsjakt", för då hade ingen sett den. Troligtvis är den skadad och måste gå upp till ytan av någon anledning och då har den blivit observerad. Annars skulle aldrig en ubåt gå i ytläge under dagtid på främmande vatten, inte en chans!
Låter vettigt, då har alltså två mycket osannolika händelser inträffat samtidigt för att vi skulle "upptäcka" ubåten, dels att den går upp till ytan under dagtid SAMTIDIGT som en förbipasserande privatperson tittar i samma riktning där den finns OCH har sinnesnärvaro att ta en bild!

Man kan således lätt dra den slutsatsen att detta har förekommit konsekvent allt medan våra fantastiska politiker har bedrivit massiv flyktingmottagande med våra surt förvärvade skattepengar istället för att skydda landets gränser mot fienden.
Citera
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Ser man det med en bra satellit?
Borde gå att få låna bilder från Nato/USA is så fall

Nja.

"Hej NATO, vill vill ha högupplösta satellitbilder över Stockholms skärgård"

"Hello, of course, just hang on a... Hmmm. No. We don't have any eeeh... satellite pics..of eeeh your area".
Citera
Medlem
Fan vilken gammal härk den där professor logachev verkar vara.
Citera
2014-10-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babakula55
Laddade ner bilden och tittade lite. Den är till 99 % säkerhet tagen från en film.
Möjligt. Om det inte är en film har vittnet med största sannolikhet knäppt en bildserie och vi får se en del utav den.
Citera
Medlem
pungluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KerhoffizH
varför är botten typ randig?

hade du förväntat dej att den skulle vara rutig??
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Det verkar vara en diesel-elektrisk ubåt som är uppe och snorklar efter syre, för besättningen ska få syre. Trasig AIP kan vara en orsak till det.
Senast redigerad av Hegamon 2014-10-19 kl. 19:53.
Citera
2014-10-19, 19:48
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Har tittat på bilden en del och egentligen, vad är det som säger att det där verkligen är en ubåt? Med tanke på hur dålig kvalitén är, så tycker jag att man lika gärna kan föreställa sig att det är en förvirrad späckhuggare eller något? Verkar ju oerhört irrationellt att stiga till ytan fram och tillbaka mitt under dessa pågående underättelseaktioner, för nog klarar sig en ubåt längre än 24H under vattenytan?

Sen känns det spontant också som att hela presskonferensen gick ut på att vrida och vända begrepp för att kunna förneka uppgifter man har. Som nödlarmet man förnekar, men krypterade sändningar man säger sig "inte ha vetskap om".

Ska bli intressant att se hur det hela fortsätter att utveckla sig, samt var Logachev dyker upp nästa gång.

Läste om den där bilden på Fria Tider.
Först rubriken:

Citat:
Försvarsmakten har fotografi på misstänkt ubåt

http://www.friatider.se/f-rsvarsmakten-har-fotografi-p-misst-nkt-ub-t

När jag gick in för att läsa artikeln så bekräftades mina misstankar:

Citat:
Myndigheten uppger dock att bilden är "för grynig" för att man med säkerhet ska kunna säga att det är en ubåt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
FM har tillgång till och använder släpsonarer (sidescan) samt andra både skrovfasta sonarer och undervattensfarkoster med samma/likartad kapacitet.
Är verkligen folk så trångsynta och tror att FM inte har hört talas om sonarer?

En ubåt syns väldigt tydligt med dagens teknik, problemet är att det tar ett par dagar att söka igenom ett område, även om området är begränsat till en (väldigt stor yta operationsmässigt) i era ögon liten yta.

tydligen är släpsonar från fartyg betydligt lättare att hålla sig undan ifrån eftersom ubåten har koll på var fartygen befinner sig. däremot kan de betydligt enklare överaskas av sonar plötsligt nedsänkt från helikopter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Instämmer.
Tror det med att den är filmad med någon HD kamera, så har de stannat bildrutan och förstorat upp (ökat pixlarna snarare) den till dess nuvarande storlek. Därför är den så "grynig" på ett ovanligt sätt när man zoomar in.

http://i57.tinypic.com/2igdsar.jpg

Yes, och att de stannat en film förklarar också hur denna fotograf kunnat tagit ett så "lucky shot". Att ta en bild på ett objekt som rör sig mitt mellan träden på det där sättet är osannolik.

En bra film får mig mer att förstå insatsen, en bild på det där sättet skulle väl ändå aldrig dra igång detta.
Citera
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Nja.

"Hej NATO, vill vill ha högupplösta satellitbilder över Stockholms skärgård"

"Hello, of course, just hang on a... Hmmm. No. We don't have any eeeh... satellite pics..of eeeh your area".

Nä chansen att det finns någon som är riktad åt vårt håll är nog minimal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in