Min gissning: Ett "slutprov" i form av insmygande med undervattensfarkost från främmande makt till ett tidigare år besökt område inom Sveriges territorialgräns går fel. En av flera dykare skadas. Nödlarm skickas och en rendez-vous plats med "forskningsfartyget" är bestämt. Undervattenfarkostens flykt söderut observeras. Nu kan vi observera fartyg som går utanför territorialgränsen i södra skärgården. Och fota från flyg eller båt när mötet sker.
När sådant här händer så kan jag bara inte låta bli att undra..
Från politiskt håll är det väldigt tyst, får då känslor liknande att "några" har via "tyst diplomati" kommit överens (jaja..) bakom allas våra ryggar och att en regisserad lösning kan handla om att ubåten ges fri lejd ut genom att FM medvetet lämnar bakdörrar öppna. Dvs det ser ut som, och det tror också alla beväringar och uppåt, att det kämpas som sjutton -och visst görs det, men med regisserade scenarior.
Behöver ju inte ens vara hot med i bilden, "ryssen" kan ju ha ringt FM och sagt att de köper järnmalm för 100 milj om de flyttar sig lite till vänster och "söker" där istället. Lite diplomatiskt kunde ju samme "ryss" hälsa att det blir win-win hur som helst, denna lilla excersis lär nog betyda en hel del för kommande försvarbudget.
btw... med tanke på våra skärgårdar -borde inte Sverige ha egna innovativa miniubåtar, dvs lite i klass med vår stridsbåt, men för undervattensbruk (försvarsinriktat med mycket spaning och lite, men effektiva, vapen). Själv måste jag säga att jag verkligen saknar "drönare" i vårt försvar, ungdomar har ingen lust att kriga, men spela dataspel går bra -dvs en bunt U-drönare som ger sig ut i skärgården och styrs av dreamhack-gänget hade nog skapat bättre resultat.
Skandinaviska medier har spekulerat i att sändningen av det ryska fartyget kan sättas i samband med driften av den svenska armén i Stockholms skärgård, där - inofficiellt - söker en skadad rysk ubåt. Den norska tidningen "Dagbladet" betonas att "Professor Logachev" som syftar från S: t Petersburg, är speciellt utformad för att studera havsbottnen.
Scandinavian media kan bekräfta information som visas på den ryska webbportaler. Enligt rusjev.net utanför Sveriges tonen TK-208 "Dmitrij Donskoj". Ombord på ryska ubåten kärndrivna - enligt rapporter - kan vara mer än hundra personer.
Skandinaviska medier har spekulerat i att sändningen av det ryska fartyget kan sättas i samband med driften av den svenska armén i Stockholms skärgård, där - inofficiellt - söker en skadad rysk ubåt. Den norska tidningen "Dagbladet" betonas att "Professor Logachev" som syftar från S: t Petersburg, är speciellt utformad för att studera havsbottnen.
Scandinavian media kan bekräfta information som visas på den ryska webbportaler. Enligt rusjev.net utanför Sveriges tonen TK-208 "Dmitrij Donskoj". Ombord på ryska ubåten kärndrivna - enligt rapporter - kan vara mer än hundra personer.
Där så började det bli ordentligt intressant igen!