2014-10-06, 11:27
Medlem
Plzzz Alla kunniga kemister där ute!

Jag har två frågor som jag verkligen behöver hjälp att lösas.

Fråga 1: Ett prov med en vikt på 3.000 gram innehållandes en liten andel nickel löstes i 100ml vatten. Beräkna Nickel mängden i viktsprocent i provet när man med en nickel elektrod uppmättes en potential
på -0.510 V. Som referenselektrod användes en mättad Ag/AgCl-elektrod. Mätningen utfördes vid 25 grader.

Fråga 2: 3 gram av ett Talliumsalt löstet i 100ml avjonat vatten. En potential på 1024mV mäts upp mellan en Pt-elektrod och en mättad Ag/AgCl elektrod för lösningen innehållande Tallium joner.
Vilket koncentrationsförhållande är det mellan TI^3+ resp TI+ . Mätningen utfördes vid 25 grader och man kan anta att vätskepotentialen är försumbar.

Tack så mkt för er kunnighet ^^
2014-10-06, 12:23
Medlem
Ohhh vad kul, alla kunniga kemister samlad här ^^.

Jag behöver oxå lite hjälp.

Jag har två frågor som jag verkligen behöver hjälp att lösas.

Fråga 1: Ett prov med en vikt på 3.000 gram innehållandes en liten andel nickel löstes i 100ml vatten. Beräkna Nickel mängden i viktsprocent i provet när man med en nickel elektrod uppmättes en potential
på -0.510 V. Som referenselektrod användes en mättad Ag/AgCl-elektrod. Mätningen utfördes vid 25 grader.

Fråga 2: 3 gram av ett Talliumsalt löstet i 100ml avjonat vatten. En potential på 1024mV mäts upp mellan en Pt-elektrod och en mättad Ag/AgCl elektrod för lösningen innehållande Tallium joner.
Vilket koncentrationsförhållande är det mellan TI^3+ resp TI+ . Mätningen utfördes vid 25 grader och man kan anta att vätskepotentialen är försumbar.

Tack så mkt för er kunnighet ^^
2014-10-15, 17:32
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
Hej

Pluggar kemi på eftergymnasial nivå och har stött på problem. Jag förstår inte hur jag ska kunna mha enbart molekylnamnet ska kunna lista ut det faktiska (långa) namnet. De ämnen som använder sig av grekiska bokstäver är enkla att förstå (difosforpentaoxid = P205). Men sen är vissa helt ologiska typ att HNO3 är salpetersyra, SO3 är ammoniak osv. Måste man bara lära sig alla dessa ämnen utantill? eller finns det något enklare sätt? Det finns ju en hel del ämnen..

Sen undrar jag också kring tips vid reaktionsformler, när formeln i molekylform är är det enkelt att balansera, men det svåra är att komma dit. Till exempel:
Skriv reaktionsformeln för reaktion mellan bensen, C6H6, och syre.
Skriv reaktionsformeln för etans förbränning i syre.
Skriv reaktionsformel för fullständig förbränning av propan i syrgas.
(behöver inte hjälp att balansera, utan endast att lista ut produkter och reaktanter)
Hur vet jag reaktanter och produkter endast genom namnen? all hjälp uppskattas!
2014-10-15, 18:15
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyBoardSamurai
Hej

Pluggar kemi på eftergymnasial nivå och har stött på problem. Jag förstår inte hur jag ska kunna mha enbart molekylnamnet ska kunna lista ut det faktiska (långa) namnet. De ämnen som använder sig av grekiska bokstäver är enkla att förstå (difosforpentaoxid = P205). Men sen är vissa helt ologiska typ att HNO3 är salpetersyra, SO3 är ammoniak osv. Måste man bara lära sig alla dessa ämnen utantill? eller finns det något enklare sätt? Det finns ju en hel del ämnen..

Sen undrar jag också kring tips vid reaktionsformler, när formeln i molekylform är är det enkelt att balansera, men det svåra är att komma dit. Till exempel:
Skriv reaktionsformeln för reaktion mellan bensen, C6H6, och syre.
Skriv reaktionsformeln för etans förbränning i syre.
Skriv reaktionsformel för fullständig förbränning av propan i syrgas.
(behöver inte hjälp att balansera, utan endast att lista ut produkter och reaktanter)
Hur vet jag reaktanter och produkter endast genom namnen? all hjälp uppskattas!

Det finns väldigt mycket trivialnamn i kemin som det förutsätts att du kan, speciellt på högskolenivå. Det är råplugg som gäller helt enkelt. I många fall finns det dessutom olika namn för samma förening.

När kolväten förbränns dvs. reagerar med syre bildas koldioxid och vatten. Detta bör du kunna från gymnasiekemin. Detta sker alltså för samtliga reaktioner.
2014-10-16, 13:32
Medlem
Frågan är:

Manganoxid reagerar med aluminium enligt reaktionsformeln

3 MnO2 + 4 Al ---> 2 Al2O3 + 3 Mn

Beräkna massan Al man hade från början om man fick 100g Mn.
Reaktionens utbyte var 75%

Jag har fastnat på den, kan någon hjälpa mig och förklara den för mig? Har prov imorgon så behöver hjälp ASAP.

Tack i förhand
2014-10-16, 16:51
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamodiomran
Frågan är:

Manganoxid reagerar med aluminium enligt reaktionsformeln

3 MnO2 + 4 Al ---> 2 Al2O3 + 3 Mn

Beräkna massan Al man hade från början om man fick 100g Mn.
Reaktionens utbyte var 75%

Jag har fastnat på den, kan någon hjälpa mig och förklara den för mig? Har prov imorgon så behöver hjälp ASAP.

Tack i förhand
1. Räkna ut hur många mol Mn du fick.
2. Räkna ut hur många mol 100% blir, eftersom du bara fick 75% av den Mn du kunde fått.
3. Dela på 3 och multiplicera med 4 för att se hur många mol Al du hade.
4. Multiplicera med aluminiums atommassa för att få svaret i gram.
2014-10-16, 23:45
Medlem
Behöver lite hjälp med uträkningar till min labbrapport..
Vi ska bestämma massan av järn som finns i en vitamintablett med hjälp av titrering av pergmangatlösning.

2 MnO4 + 5 H2C2O4 + 6 H -> 2 Mn2 +10 CO2 + 8 H2O

C (KMnO4) = 0,019
V (KMnO4) = 2,55 ml
Sedan tänkte jag räkna ut substansmängden för KMnO4: n= 0,019*0,00255= 4,845*10^-5
Substansmängden för järn: 4,845*10^-5 * 5 = 2,422*10^-4
Sedan fick vi formeln: n(Fe)*M(Fe)*50 ml * 5/2 = 2,422*10^-4 * 55,85* 0,05 dm3 * 5 /2= 0,0017 mg
De 50 ml i formeln är för att vi spädde järnet i 50 ml svavelsyra.
Svaret ska bli runt 40 mg så mitt svar är helt fel. Någon som kan se var felet är någonstans?
2014-10-17, 13:20
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperRutan
Behöver lite hjälp med uträkningar till min labbrapport..
Vi ska bestämma massan av järn som finns i en vitamintablett med hjälp av titrering av pergmangatlösning.

2 MnO4 + 5 H2C2O4 + 6 H -> 2 Mn2 +10 CO2 + 8 H2O

C (KMnO4) = 0,019
V (KMnO4) = 2,55 ml
Sedan tänkte jag räkna ut substansmängden för KMnO4: n= 0,019*0,00255= 4,845*10^-5
Substansmängden för järn: 4,845*10^-5 * 5 = 2,422*10^-4
Sedan fick vi formeln: n(Fe)*M(Fe)*50 ml * 5/2 = 2,422*10^-4 * 55,85* 0,05 dm3 * 5 /2= 0,0017 mg
De 50 ml i formeln är för att vi spädde järnet i 50 ml svavelsyra.
Svaret ska bli runt 40 mg så mitt svar är helt fel. Någon som kan se var felet är någonstans?

Fel reaktionsformel. Det är ju järnmängd ni skall bestämma. Så skriv den rätta formeln, beräkna på det molförhållandet som blir 5mol Fe2+ <---->1 mol MnO4-. Spädning behöver ni inte räkna på. Det är ju samma substansmängd från början som efter upplösning.
2014-10-18, 15:13
Medlem
U-166s avatar
Oxidationstal och reaktionsformler:

Kalium reagerar med flor och kaliumflorid bildas, skriv reaktionsformel.

Jag kollade i formelsamlingar och såg att kalium var K^+, flor var F^-2.
Utifrån detta resonerade jag att kalium oxideras medan flor råkar ut för en reduktion i denna reaktion.

Svaret på totalreaktionen blev då:
2KF(s). (Jag anger inte 2or under F för att jag inte vet hur man gör)

Det var riktigt enligt facit, så nu till frågan:

Cu atomer reagerar med Ag och det bildas Cu-joner.

När jag kollar i tabellsamlingen återfinns det inte några negativa oxidationstal för varken Cu eller Ag.
Cu anges som: Cu^2+ och Ag anges som Ag^+.

Enligt frågeställningen är det "silverjoner som tar upp kopparatomer" så Ag tordes utsättas för en reduktion.
Hur skriver man totalformen här och hur vet man vilket ämne som oxideras respektive utsätts för en reduktion?
2014-10-18, 16:09
Bannlyst
Koppar reagerar bara i en redoxreaktion om silver förekommer som Ag+.

Oxidation: Cu --> Cu2+ + 2e-
Reduktion: 2Ag+ + 2e- ---> 2Ag

Detta sker eftersom silver är mer ädel, dvs. standard elektrodpotentialen är högre för Ag+ än för Cu. Cu oxideras.
2014-10-18, 18:59
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Koppar reagerar bara i en redoxreaktion om silver förekommer som Ag+.

Oxidation: Cu --> Cu2+ + 2e-
Reduktion: 2Ag+ + 2e- ---> 2Ag

Detta sker eftersom silver är mer ädel, dvs. standard elektrodpotentialen är högre för Ag+ än för Cu. Cu oxideras.

Tack, men jag förstår inte, måste inte Ag vara minusladdad för att ta mot elektronerna från Cu? Varför blir det 2Ag?
2014-10-19, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Tack, men jag förstår inte, måste inte Ag vara minusladdad för att ta mot elektronerna från Cu? Varför blir det 2Ag?

Metalljoner är alltid positivt laddade eftersom de enkelt släpper ifrån sig elektroner (oxideras).

En positiv metalljon i sin oxform kan ta emot elektroner och reduceras till metallatomer igen.

Det blir 2Ag eftersom det är två elektroner som överförs från Cu som blir Cu2+.

Hoppas att du hänger med. Bra pdf som visar hur det funkar. http://depts.washington.edu/chemcrs/bulkdisk/chem152B_win08/notes_Lecture11.pdf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in