2014-10-18, 19:39
Medlem
LeonVances avatar
Mördaren dumpar självklart kniven eftersom den inte är hans egen (kanske kan vara medhjälparens kniv) och eftersom mördaren har handskar på sig vet han att han inte lämnar något DNA efter sig.

Mördaren beter sig plötsligt helt rationellt.

Mörda Mohammed.
Mörda bästa vittnet.
Dumpa kniven.
Gå upp i rök själv.
Citera
2014-10-18, 19:44
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
En liten grej jag tänkte på nyss när jag gick och hämtade pizza. :-)

Dumpandet av kniven. Varför slängs den mitt på brottsplatsen och varför slängs den _när_ den slängs. GM slänger den uppenbarligen inte efter att ha huggt ner pojken utan väntar med att slänga den efter att han även huggt ner kvinnan. Detta borde säga en del om händelseförloppet.

Om vi säger att det är rationellt för GM att dumpa vapnet efter dådet så borde dådet mot pojken inte vara fullbordat innan han kommer på tanken att ge sig på kvinnan. Han tar alltså med sig kniven till henne, alternativt så är det inte rationellt för GM att slänga kniven på brottsplatsen utan tar med sig den i flykten när dådet mot pojken är klart för att därefter hugga ner kvinnan och DÅ av någon anledning dumpa kniven. Så om han hade med sig den när han flydde, varför kommer han på att slänga den på brottsplatsen efter andra dådet?

Kan det vara så att han slänger kniven efter första dådet, plockar upp den när han märker att kvinnan blivit vittne för att sedan slänga den igen?

Hur ser ni på detta?

Bra tänkt.
Med bara en GM blir det ganska logiskt att båda offren så att säga hängde ihop i samma attack och att han kastade kniven när den var avslutad. Det ologiska med en GM är att han först ger sig på A-L för att sedan behöva vända tillbaka för att avsluta ordentligt.

En möjlighet med två GM är att A-L bara är slagen till marken och inte är helt oskadliggjord, därför har mördaren kvar kniven i handen när han vänder tillbaka och kastar den först när hon också är tystad.

Fast det är väldigt hypotetiskt när så få har sett själva attacken.
Den som sägs slå ner A-L kan ju lika gärna huggit henne och mitt pusslande utgår mest från det man noterar före och efter.

Jag hade kanske behållit kniven ett tag om någon skulle försöka stoppa en under flykten. Fast han kanske mest ville bli av med den just då. Fingeravtryck, DNA eller att någon skulle känna igen den verkade han i alla fall inte fundera på.
Citera
2014-10-18, 19:53
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nej, det är 100% garanterat inte mördaren som ses sitta i trädgårdsföreningen.

Det är därför som jag har snöat in på två GM. Jag kan inte köpa att det är en slump att det sitter en förstörd människa och fryser på en parkbänk, utan jacka, när det hänt något fruktansvärt i samma område samma morgon. Dessutom verkar just en jacka gått upp i rök och en mössa hittas blodig mellan Åsgatan och bänken.
Drar man en rak linje från brottsplatsen till parkbänken så går den i princip genom tidningskorgen.
Citera
2014-10-18, 20:14
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Det är därför som jag har snöat in på två GM. Jag kan inte köpa att det är en slump att det sitter en förstörd människa och fryser på en parkbänk, utan jacka, när det hänt något fruktansvärt i samma område samma morgon. Dessutom verkar just en jacka gått upp i rök och en mössa hittas blodig mellan Åsgatan och bänken.
Drar man en rak linje från brottsplatsen till parkbänken så går den i princip genom tidningskorgen.

Ja.

Frågor:

* Hur kan GM anses ha god lokalkännedom trots att det tog honom den dubbla tiden att gå Åsgatan -> Korsningen Djurgårdsgatan/Lasarettsgatan?

* Stämmer det att det inte fanns blod från offren på mössan? Hur kan det komma sig?

* Varför måste det vara mördarens blod och hårstrån som har hittats?

Hoppas verkligen det är smarta nog med chatten att inte ta upp samma gamla vanliga oväsentliga frågor igen och igen och igen som ältats de senaste 10 åren.
Citera
2014-10-19, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Exakt.
Nu har jag hört det för många gånger för att ha kunnat tolka det fel. Det är enbart en persons blod på mössan. Hur bär sig en GM som har mördat två personer åt för att inte också sätta av deras blod på mössan? Det blir obegripligt.

För mig är det nog än mer obegripligt att det skulle vara två GM. Men angående ditt antagande att det är två GM utifrån att mössan endast hade blodspår från GM: båda offren hade ju ytterkläder, det blir nog inte så jätteblodigt eftersom kläderna täcker och sedan så blödde GM antagligen mycket från sin skada på handen. Blodet från handskadan "tvättar bort" de eventuella spår från offrens blod som GM kan ha fått på sig.

Kan GM ha tagit av sig jackan och använt den som ett bandage för att stoppa blodflödet? Kan han ha plockat upp en tidning från tidningsboxen vari hans mössa hittades för att torka av blodet?

Varför är förresten mannen i Trädgårdsföreningen ute ur bilden?
Citera
2014-10-19, 11:09
Medlem
JustZlatans avatar
Kan det vara samma gärningsman som 2013 slog ihjäl två i Ljungsbro?
Citera
2014-10-19, 11:20
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan det vara samma gärningsman som 2013 slog ihjäl två i Ljungsbro?

Nej.

DNA på Linköpingsmördaren visar på en ung gosse med ljust hår. I Ljungkile var det en stor svart man som påstått sig knarkat till sig en psykos. Läs på dina fakta.
Citera
2014-10-19, 11:24
Avstängd
karlinges avatar
Idag, 10 år senare beskrev en polisman denna utredning som den största i svensk historia sedan Palmeutredningen.

Han nämnde också i förbifarten att under tiden för mordet fanns högskolestudenter i staden som bodde i andra och tredje hand, vilka polisen haft svårt att kartlägga?! Först och främst, vad är det för uttalande, och för det andra, om det stämmer så finns ju mördaren där med största sannolikhet, eller? Borde väl läggas lika stora resurser på att kartlägga just temporära hyresgäster under detta år, som det lades resurser på att få fram lasermannens bil när man hade en bilmodell. Mördaren FINNS ju i omnejd till denna plats år 2004 och har lokalkännedom, det är ju ett faktum.

Egentligen borde det väl bara vara att fokusera på just närboende och intervjua varenda kotte och se vilka som har en avkomma som har samma hårfärg som DNA profilen?
Citera
2014-10-19, 11:26
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
För mig är det nog än mer obegripligt att det skulle vara två GM.

Var inte kvinnan kontaktbar och vaken och sa att det var En gärningsman innan hon avled?
Citera
2014-10-19, 11:35
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
För mig är det nog än mer obegripligt att det skulle vara två GM. Men angående ditt antagande att det är två GM utifrån att mössan endast hade blodspår från GM: båda offren hade ju ytterkläder, det blir nog inte så jätteblodigt eftersom kläderna täcker och sedan så blödde GM antagligen mycket från sin skada på handen. Blodet från handskadan "tvättar bort" de eventuella spår från offrens blod som GM kan ha fått på sig.

Kan GM ha tagit av sig jackan och använt den som ett bandage för att stoppa blodflödet? Kan han ha plockat upp en tidning från tidningsboxen vari hans mössa hittades för att torka av blodet?

Varför är det obegripligt? Ingen vet det naturligtvis, jag tycker bara att det är många små bitar som tyder på det. Har skrivit det mer utförligt tidigare.
Polisen säger sig "veta" att en man i mörk jacka är inblandad. Samtidigt letar polisen efter en beige jacka, fantombilden föreställer en man som inte kan ha varit han i svart jacka pga tiden han ses borta vid fotobutiken, det är väl en indikation på att man också tvivlar på en ensam GM. Han i svart visar sig förresten aldrig utan mössa. Han på bänken har ljusa byxor på sig, det måste vara omöjligt att massakrera ett barn som ligger på marken utan att fläcka ner dom. Jag skulle väl ändå inte sträcka mig till 100% säkert att det inte är GM.
Fast vill man ha in han i Trädgårdsföreningen på något sätt så får man två GM på köpet. Jag tror inte att man blir så traumatiserad av att se det som hände på avstånd.
Har du läst om skadorna dom fick? Mohammed fick 17 knivhugg bara i halsen och huvudet. Även Anna-Lena dödades med kraftigt övervåld.
Blodet från handskadan tvättar bort eventuella spår från offrens blod? Va? Han tros inte heller ha blött mycket alls utan från ett sår på lillfingret, det är i alla fall vad polisen tror. Baserat på det blod från honom som han lämnat efter sig kanske.

Att mördaren skulle vara densamma som i Ljungsbro vill jag inte ens kommentera.

Jag tror inte Anna-Lena hann se mycket alls, troligen inte Mohammed och då inte någon som hukar över honom. Hon ska ha sagt att GM var ung och att det var oprovocerat något annat är inte bekräftat.

God lokalkännedom kan man nog skaffa sig ganska snabbt, speciellt om man rekar före morden vilket kan ha varit fallet här. Det är ju inget jätteområde att få koll på.
Senast redigerad av Readyfreddie 2014-10-19 kl. 11:37.
Citera
2014-10-19, 11:37
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Nej.

DNA på Linköpingsmördaren visar på en ung gosse med ljust hår. I Ljungkile var det en stor svart man som påstått sig knarkat till sig en psykos. Läs på dina fakta.

Kan dom se hårfärgen på DNA?
Citera
2014-10-19, 11:40
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan dom se hårfärgen på DNA?

Jag tror dom ser hårfärgen på just hårfärgen. Annars så ser man att han har nordeuropeiskt ursprung genom DNAt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in