2014-10-18, 17:25
Medlem
Hela grejen är ju pinsam! Vi kan inte göra någonting åt att ryssen är här och snokar, dom skrattar åt oss och våra rostiga gamla jagare som nu är ute fånar sig i östersjön. Lägg ner försvaret och välkomna Putin med öppna armar är mitt förslag!
Citera
2014-10-18, 17:26
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Vad är meningen med att leta nu? Ubåten är väl borta för längesen?
Kan ju vara så att man har omringat en eventuell ubåt eller tror sig ha omringat en. Antar att det är lite av en katt och råtta-lek.

Kanske väntar man även på en diplomatisk lösning? Är ju inte så kul att sänka en rysk ubåt även om det är på svenskt territorium.
Citera
2014-10-18, 17:26
Medlem
jardins avatar
Kommer att tanka pa den har:
http://www.lajkat.se/johan-glans-pratar-om-det-svenska-forsvaret/
Citera
2014-10-18, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insdel
Hela grejen är ju pinsam! Vi kan inte göra någonting åt att ryssen är här och snokar, dom skrattar åt oss och våra rostiga gamla jagare som nu är ute fånar sig i östersjön. Lägg ner försvaret och välkomna Putin med öppna armar är mitt förslag!
Du är ju blåst. Är väl på tiden att vi markerar ordentligt.

Detta öppnar förhoppningsvis upp ögonen gör politiker att trycka till mer pengar för att öka försvaret.
Citera
2014-10-18, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snake.Plissken
Hinta lite till oss i alla fall. Säg lite mer än presskonferensen. (om du inte trollar så klart. Kanske rätt troligt)
Eh.. (1) man byter äldre utrustning från kalla kriget? Jag vet iaf. att det inte handlar om att skrämmas denna gången, det finns en militär orsak.. förövrigt, varför vägrar man tala i Pressträffen om vilka länder man har kontaktat? "har ni en ubåt hos oss?, **** , okej.. får vi köra false flag? , **** , kan ubåten komma tillbaka?"
Resten kan du lista ut..
Citera
2014-10-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Någon som är kunnig inom det militära och haven, om det är undervattensaktivitet men inte en ubåtsjakt, vad kan det då handla om?

Eller är det så att det har varit en eventuell ubåt där och nu söker de av området efter bevis ifall en ubåt har befunnit sig på plats men de jagar inte själva ubåten?
Jag är inte inne på sånt här men om dom inte är SÄKRA på att det är en ubåt så kanske dom inte vill gå ut med det på presskonferensen. Och även om dom är säkra på att det finns en inringad så kan det vara bra att kalla det något annat för att inte skrämma upp folk. Hela pkonferensen var ju rätt hemlig och vi fick inga direkta svar så att han skulle säga "Japp, det är en ubåtsjakt för tillfället" är rätt osannolikt. Mina två cent.
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Eh.. (1) man byter äldre utrustning från kalla kriget? Jag vet iaf. att det inte handlar om att skrämmas denna gången, det finns en militär orsak.. förövrigt, varför vägrar man tala i Pressträffen om vilka länder man har kontaktat? "har ni en ubåt hos oss?, **** , okej.. får vi köra false flag? , **** , kan ubåten komma tillbaka?"
Resten kan du lista ut..
Tror du hade kunnat få en kopp kaffe för det där med kalla kriget och att byta utrustning, för det har redan stått om det i tidningen.
Citera
2014-10-18, 17:30
Medlem
tlcswes avatar
Ingen i stockholm som har en mindre drönare som kan flyga den över området och ge oss lite bilder?
Eller man kanske måste ha tillåtelse för att flyga upp dem?
Citera
2014-10-18, 17:30
Medlem
HejsanHoppsan007s avatar
Och politikerna ville lägga ner marinen förr, vem det nu va som sa det.
Själv suger det att detta händer och man själv inte gör något, för det är inte ens uppgift....
Citera
2014-10-18, 17:31
Medlem
Detta kan vara intressant i sammanhanget: http://www.oppetarkiv.se/video/2166591/reportrarna
Citera
2014-10-18, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Någon som är kunnig inom det militära och haven, om det är undervattensaktivitet men inte en ubåtsjakt, vad kan det då handla om?

Eller är det så att det har varit en eventuell ubåt där och nu söker de av området efter bevis ifall en ubåt har befunnit sig på plats men de jagar inte själva ubåten?
Läs mitt senaste inlägg.. om ubåten har stuckit, så letar man efter rester som du säger.. varför vägrade man tala om vilka andra fartyg deltar i operationen? förutom Visby.. Hört talas om ubåtar?
Senast redigerad av Dr.Kryuchkov 2014-10-18 kl. 17:41.
Citera
2014-10-18, 17:32
Medlem
motarbetars avatar
det måste väl ändå vara något större när dom lägger så här mycket resurser? tvivlar ju på att försvarsmakten dra igång detta själva för att höja budgeten.

känns som att de har hittat något och därför fortsätter spaningen.

om de lyckas hitta en ubåt där nere, tror ni de kommer ta till våld?
Citera
2014-10-18, 17:34
Medlem
Hmh såg på aftonbladets bilder av stretan att de släpat upp en 12,7:a i lavetten. Hade de inte tagit det på allvar hade den nog lätt rundats av till en 58:a som vanligt. Basseman verkar dock inte prioritera hjälmen, men basseman är juh alltid basseman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in