Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Generellt sett har Polisen väldigt få kontroller på 30- och 40-vägar eftersom man bedömer att de flesta kör inom marginalen. Jag är ytterst tveksam till att Polisen skulle ha satt i system att stoppa bilar som håller 30-40 på dessa vägar. Däremot kan jag tänka mig att man har span på vissa bilar och att de stoppas på dessa vägar.
Polisens hastighetskontroller har alltid varit mer fiskala än preventiva.
Det är väldigt uppenbart (jag kör väldigt mycket i Malmö) att polisen mycket ofta väljer att köra bakom och kontrollera bilar som kör under hastighetsgränsen, låt säga dom som kör i 35 km/h på 40-väg etc.
Samma sak gäller bilar som är tröga att komma iväg vid ljussignaler tex, detta beteende uppmärksammar poliserna ofta direkt och lägger sig bakom dom för att sen kontrollera bilen och ev. stoppa den.
Senast igår kväll hände detta i centrala Malmö(en av många liknande händelser): dubbelfilig gata i city, ljussignaler och vi håller för rött ljus, först i kön framför mig står en bil, jag bakom som nummer två och bakom mig en polisbil.
Det blir grönt, framförvarande kör inte, jag tutar och då vaknar föraren och kör i väg sakta men säkert, jag blinkar och gör filbyte och kör om sölkorven.
Polisen ligger kvar bakom den andra bilen och efter c.a 5-6 sekunder ser jag i backspeglen att dom stoppar bilen med blåljus.
Detta är som sagt bara ett exempel av väldigt många, men just detta beteende att bilförarna verkar osäkra, är långsamma av sig och kör sakta etc , verkar vara en grund för polisen nyfikenhet nuförtiden!