2014-10-18, 01:02
Medlem
Klosss avatar
Paradoxalt nog kommer detta att stärka SD. Det har nog inte undgått någon vilket tryck Åkesson har stått under en längre tid och oavsett politisk färg kan nog de allra flesta känna sympatier för honom som person samtidigt som drevmedia och anti-SD opinionsbildare kommer att få en rättmätig släng av sleven. Andra namn inom partiet kommer att kliva fram och axla ansvaret och visa på bredd och kompetens för en bredare allmänhet som fram tills nu bara inte haft någon större kännedom om övriga inom partiet utom Åkesson.

Jimmie har kört hårt med sig själv under lång tid och nu har han till slut nått en gräns. När han kommer tillbaka har han lärt sig var hans gräns går och kan efter det prioritera det som är viktigast i arbetet och låta andra axla det övriga. Vid utbrändhet är det viktigaste att man helt kopplar från sitt arbete och de vanliga rutinerna en tid. Hur länge? -Jo precis så länge det behövs. När man är redo igen märker man det själv genom att "suget" kommer tillbaka. Under tiden är det viktigt att man helt kopplar bort sitt arbete, i Jimmies fall koppla bort allt med politiken. Koppla bort tidningar, radio, TV och nyheter i allmänhet som mycket handlar om politik. Istället ska man ägna sig åt sin familj och sådant som är viktigt på ett personligt plan, gärna plocka upp några vilande intressen man har och som man inte riktigt har haft tid för tidigare. Ta vara på dig själv nu Jimmie och krya på dig!
Citera
2014-10-18, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Straxx
SD är det parti som verkligen skakat om och hotat etablissemangets makt på riktigt, klart de önskar att Åkesson helst vore död.

Ja, Åkesson och alla invandringsskeptiker är ett hot mot öppenheten som mitt parti Moderaterna gör allt för att försvara. Som moderat tycker jag det är otäckt att det 2014 i Sverige fortfarande finns människor som inte försvarar öppenheten, toleransen och den liberala invandringspolitiken.
Senast redigerad av relesvansen 2014-10-18 kl. 01:06.
Citera
2014-10-18, 01:05
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Så du hävdar att Mikael Jansson var en lika stark partiledare som Åkesson? Han hade lyckats putsa upp partiet till 13 % i riksdagsvalet?

Då är det nog du som drömmer.

SD hade med all sannolikhet fått över 12% med både Söder och Kasselstrand ocskå. Det handlar inte så mycket om partiledaren, även om det är det sista hoppet som PK-folket har. SD-väljarna är väldigt ideologiska, och processen att välja SD ett oerhört stort tabu i Sverige. Det är lite som om det bara fanns Moderaterna och Vänsterpartiet att välja på, hur många moderater tror du skulle byta parti även om man så fick Annie Lööf som partiledare? Så är det för Sverigedemokrater, de har en hel folkrörelse med sina alternativa nyhetssajter och sitt motstånd mot etablissemanget.

Åkessoneffekten tror jag är ganska liten ärligt talat. Det är ingen jättebra retoriker trots allt. Alla sjuklöverns politiker hade gjort sig långt bättre i SD i invandringsfrågan eftersom det är så oändligt mycket enklare att debattera när man har det så väl förspänt och i princip alla siffror talar för din sak. Den enda fördelen med Åkesson är egentligen att folk känner till honom. Hade SD däremot haft någon som Nigel Farage så hade SD förmodligen landat klart närmare 20% redan i valet. En skicklig retoriker som dessutom har nästan alla argument på sin sida gör ganska spektakulär slarvsylta av motståndet - vilket Farage gjort nu i flera år.
Citera
2014-10-18, 01:10
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Åkessoneffekten tror jag är ganska liten ärligt talat. Det är ingen jättebra retoriker trots allt.

Menar nog att hans betydelse är större inåt i partiet, där han låtit rensa upp ordentligt på allehanda tokiga rasister, än utåt, där han ofta framstår som relativt svag och väl ofta kammar hem sympatipoäng för att de andra partiledarna, och inte minst media, är taskiga mot honom.
Citera
2014-10-18, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av relesvansen
Ja, Åkesson och alla invandringsskeptiker är ett hot mot öppenheten som mitt parti Moderaterna gör allt för att försvara. Som moderat tycker jag det är otäckt att det 2014 i Sverige fortfarande finns människor som inte försvarar öppenheten, toleransen och den liberala invandringspolitiken.

Nej, du har helt fel. SD är definitivt inte emot öppenheten. Allt inflytande Islam får i Svensk politik är ett HOT mot öppenheten. Det är vad ni och MP/S/V/FP gör.
Citera
2014-10-18, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Några månaders sjukskrivning tror jag inte får så stora följder. MEN om Åkesson inte kommer tillbaka, om han väljer att lämna politiken, då tror jag det är förödande för SD. Sällan har en person betytt så mycket för ett parti som Åkesson gör för SD, och det finns ingen i SD-leden vad jag kunnat se som ens är i närheten av hans skills. Skulle gissa att 80-90% av SD-väljarna försvinner om Åkesson slutar...
Läs på. SD har 5-6 st som kan ta över med bravur.
Citera
2014-10-18, 01:21
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
SD kommer att öka oavsett om Åkesson är krasslig på det mentala planet. Man kan ersätta honom med en akvariefisk, SD ökar i alla fall. Det ser världens sämsta, mest kostsamma och sinnessjukt extrema invandringspolitik till.

Det vräks in tsunamivåg efter tsunamivåg med eritrianer, somalier, skäggbarn, araber och afghaner utan förutsättningar till framtida försörjning - skulle någon få för sig att plötsligt börja gilla detta vansinne bara för att Åkesson får lite problem med nerverna? Knappast.

Karlsson verkar bra. Korrekt, trevlig, påläst. Ser snygg och prydlig ut. Ett bra val. Men som sagt, en flaggstjärtsmal eller neontetra hade också funkat.
Citera
2014-10-18, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
SD kommer att öka oavsett om Åkesson är krasslig på det mentala planet. Man kan ersätta honom med en akvariefisk, SD ökar i alla fall. Det ser världens sämsta, mest kostsamma och sinnessjukt extrema invandringspolitik till.

Det vräks in tsunamivåg efter tsunamivåg med eritrianer, somalier, skäggbarn, araber och afghaner utan förutsättningar till framtida försörjning - skulle någon få för sig att plötsligt börja gilla detta vansinne bara för att Åkesson får lite problem med nerverna? Knappast.

Karlsson verkar bra. Korrekt, trevlig, påläst. Ser snygg och prydlig ut. Ett bra val. Men som sagt, en flaggstjärtsmal eller neontetra hade också funkat.

Du har helt rätt, dock bidrar Åkesson med debatter som ingen av sjuklövern klarar att slå. Utan Åkesson vore SD inte lika kraftfullt retoriskt.
Citera
2014-10-18, 01:38
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relesvansen

Snacka för dig själv.

Det finns en hel del moderater som tycker att nog är nog. Därav det stora tappet till SD.
Kan peka på en del i partitoppen som också tycker att det börjar räcka nu.

Vad sägs om Billströms uttalande för 1 ½ år sedan? Hade man lyssnat på Billström då så hade man troligen suttit kvar vid makten idag.

Nu hoppas jag att Batra tar över partiledarrollen och att hon inser att det stora tappet till SD beror helt enkelt på att vi har tagit in lite för många invandrare och att det ska diskuteras. Det har hon bara att vinna på.
Citera
2014-10-18, 01:39
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hur menar du att den bilden skall kunna förstärkas av att JÅ (uppenbarligen) drar sig tillbaka på obestämd tid?

De politiker som kommit tillbaka i triumf efter att ha dragit sig tillbaka godvilligt (så får vi nog se det) kan räknas på en hand, och inte så många fingrar. I modern tid vet jag ingen, och den enda nordiska politiker som exempel är möjligen Mannerheim. Men hur värdefull JÅ än varit för SD, så är han ingen Mannerheim.

Bilden av en mer mänsklig Åkesson är självklart en konsekvens att just det att han bränt ut sig? Eller vad menar du?
Citera
2014-10-18, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Jag är mest fascinerad över att JÅ är sjukskriven för utbrändhet - en diagnos som egentligen inte existerar och som är en ren välfärdsavart. JÅ som pratar om bidragstagare och människor som inte gör rätt för sig...
Otroligt okunnigt uttalande som visar att du vet inte vad du pratar om. Det finns klara kriterier för att kartlägga detta tillstånd biomedicinskt.

Jag har den största förståelse att människor som drabbas av dessa stressymtom eftersom jag träffat sådana patienter på min tidigare arbetsplats.
Citera
2014-10-18, 01:56
Medlem
Saltkatts avatar
Se, det var inte mycket führermaterial i den pågen när det kom till kritan. Inte fan skulle Hitler ha sjukskrivit sig... och han hade det ändå snäppet tuffare. Men visst, det är ingen tacksam uppgift att vara ständig syndabock för alla random tokstollar ute i partiet. Och dessutom antagligen ha permanent tokångest för att någon ska läcka någon gammal film eller bandupptagning där han själv gör olämpliga saker. Sånt håller väl inte Hägglund vaken om nätterna, antar jag.

Intressant att Ekeroth inte verkade ha en susning om Åkessons sjukskrivning när DN ringde och ville ha en kommentar. Förhoppningsvis betyder det att man försöker hålla den tokstollen på armslängds avstånd från de innersta kretsarna.
Senast redigerad av Saltkatt 2014-10-18 kl. 02:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in