Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-03, 15:14
  #1933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Frågan om hur det går med kurerandet av Åkessons utbrändhet lyftes i annan tråd, med anledning av att han har sett ut att vara i sämre form igen i september, och med anledning av de stundande landsdagarna.

Åkesson berättade i mars hos Skavlan att han skulle arbetsträna.

Tågordningen ser ut så här: Sjukskrivning -> Arbetsträning -> Fullt arbetsduglig.

Men det har aldrig deklarerats att Åkesson upphört med arbetsträning, aldrig deklarerats att han blivit fullt arbetsduglig. Vad säger läkarna? Hur går det med medicineringen, upp eller ner?

Historien om Åkessons sjukskrivning har alltså inte nått sin closure. Så vitt vi vet så håller han fortfarande på och arbetstränar. Håller han till 2018? Håller han ens till landsdagarna?

Vad betyder arbetsträning i detta sammanhang? Jobbar han som vanligt i Riksdagen med full lön och får full lön även från partiet? Jag förstår inte varför det i så fall skulle vara arbetsträning. När man arbetstränar inom andra yrken får man inte lön från arbetsgivaren.
Citera
2015-10-03, 16:55
  #1934
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktingkris
Ja helt uppenbart är det ju inte Åkesson som styr SD idag, och det har ju Karlsson och Jomshof utnyttjat för sina personliga agendor och makthunger.

Ja, det var precis det som vi diskuterade i den andra tråden, när man såg klippet med hur Jomshof och Åkesson presenterade det "nya SDU", hur kroppsspråket såg ut. Dels vilken dyster begravningsstämning det var, dels hur sliten Åkesson såg ut. Men också hur det var Jomshof som ledde och bestämde. Åkesson sneglade då och då sådär lite osäkert vädjande mot Jomshof, som nickar godkännande och gör förtydliganden av det Åkesson sagt, för att förklara hur det egentligen är.

Sen till skillnad från många kommentatorer på FB, så tror jag inte att Jomshof och Åkesson drivs av i första hand av personlig makt- och penninghunger, utan av ett genuint patos att "rädda Sverige" och en benhård övertygelse att deras väg är den "enda vägen" att frälsa Sverige, och att de själva är frälsarna... och makt korrumperar förstås, speciellt när man är orubblig i sin tro på sig själv som outbytlig, så då beter man sig som en makt- och penninghungrig politiker likt förbannat. Men det är som sagt inte deras ursprungliga och primära drivkraft, och därför är de också blinda själva för hur långt ner i underjorden som detta sluttande plan har tagit dem. Karlsson är en annan femma, han är en despot av naturen.
Citera
2015-10-03, 17:01
  #1935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Ja, det var precis det som vi diskuterade i den andra tråden, när man såg klippet med hur Jomshof och Åkesson presenterade det "nya SDU", hur kroppsspråket såg ut. Dels vilken dyster begravningsstämning det var, dels hur sliten Åkesson såg ut. Men också hur det var Jomshof som ledde och bestämde. Åkesson sneglade då och då sådär lite osäkert vädjande mot Jomshof, som nickar godkännande och gör förtydliganden av det Åkesson sagt, för att förklara hur det egentligen är.

Sen till skillnad från många kommentatorer på FB, så tror jag inte att Jomshof och Åkesson drivs av i första hand av personlig makt- och penninghunger, utan av ett genuint patos att "rädda Sverige" och en benhård övertygelse att deras väg är den "enda vägen" att frälsa Sverige, och att de själva är frälsarna... och makt korrumperar förstås, speciellt när man är orubblig i sin tro på sig själv som outbytlig, så då beter man sig som en makt- och penninghungrig politiker likt förbannat. Men det är som sagt inte deras ursprungliga och primära drivkraft, och därför är de också blinda själva för hur långt ner i underjorden som detta sluttande plan har tagit dem. Karlsson är en annan femma, han är en despot av naturen.

Åkesson har nog ett ärligt syfte, men Jomshof är en opportunist kanske mer än Karlsson. Efter att ha arbetat med alla tre under en period så är jag övertygad om detta. Sedan har ju Karlsson och Jomshof blivit mer och mer galna ju längre åren gått, så korrumperar makt och pengar.
Citera
2015-10-03, 17:23
  #1936
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vad betyder arbetsträning i detta sammanhang? Jobbar han som vanligt i Riksdagen med full lön och får full lön även från partiet? Jag förstår inte varför det i så fall skulle vara arbetsträning. När man arbetstränar inom andra yrken får man inte lön från arbetsgivaren.

För det första så kan ju riksdagsledamöter göra lite hur de vill. När man har ett jobb där det ställs noll och inga prestationskrav för att få ut sin lön, så blir det fullständigt godtyckligt om man väljer att sjukskriva sig eller fortsätta att låtsas arbeta, även om man så skulle vara fullständigt arbetsoförmögen (eller arbetsovillig).

Men nu är ju Åkesson, till skillnad från majoriteten av riksdagsledamöter och EU-parlamentariker, verkligen ingen latmask, utan precis tvärtom. Och häri ligger förstås också själva kärna till problemet vi diskuterar i denna tråd.

Så rent formellt/juridiskt så behöver inte politiker med uppdrag göra som vanliga dödliga, utan kan gå tillbaks till full lön precis när de känner för det. Men rent mänskligt är det precis samma åtgärder som krävs för dem efter en utbrändhet, och oftast är det en ganska lång väg tillbaka till normalt arbetande igen.

Arbetsträning efter en utbrändhet betyder att man successivt med försiktighet går tillbaka in i arbetslivet, genom att deltidsarbeta under övervakning. Man är inte friskförklarad utan fortsätter kontakten med läkare och psykologer som håller det hela under uppsikt med regelbundna kontroller, dels för att bevaka den psykiska hälsan, dels för att att hålla koll på att personen i fråga inte återfaller i de destruktiva beteenden som ledde till utbrändheten i första rummet. Arbtesträningsplaner ska skrivas och uppdateras efter löpande utvärderingar - har patienten lärt sig sin läxa eller fortsätter han i sitt självdestruktiva beteende?

Vi har alltså inte hört något om att Åkesson skulle ha lämnat denna fas av arbetsträning (och det vore f.ö. orimligt att tro av en nyligen utbränd skulle göra det så snabbt). SD-ledningen vill förstås att vi helst bara glömmer bort allt det här, men för oss väljare kan det vara viktigt att ha i åtanke när vi bedömer hur vägen framåt kan tänkas se ut för partiet och dess partiledare.
__________________
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2015-10-03 kl. 17:55.
Citera
2015-10-03, 17:49
  #1937
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktingkris
Åkesson har nog ett ärligt syfte, men Jomshof är en opportunist kanske mer än Karlsson. Efter att ha arbetat med alla tre under en period så är jag övertygad om detta. Sedan har ju Karlsson och Jomshof blivit mer och mer galna ju längre åren gått, så korrumperar makt och pengar.

Okej, vi tolkar Jomshof helt olika. Detta är min tolkning av honom:

Visserligen står han ständigt i TV-rutan och ljuger - mycket grova lögner som han också vet är lögner. Men i hans värld så är detta berättigat - normal etik får vika sig varje gång för det högre moraliska syftet. Han är uppfylld av ett i det närmaste religiöst patos om att deras väg är "enda vägen" till frälsningen av Sverige.

Man ser i Jomshof en man som länge varit fylld av oro, grubblerier och lidande p.g.a. sin genuina vilja att rädda Sverige, vilket han gjort till sin livsuppgift. I den tvärsäkre Karlsson finner han den känslomässiga stabilitet han så illa behöver, och har därför anpassat dig (ja underkastat sig) när Karlsson pekar med hela handen och visar vilken som är vägen framåt. Han ställer villigt upp som Karlssons ljugande megafon i alla tänkbara mediesammanhang (vilket ger ett intryck som vissa tolkar som opportunism).

Jomshof är alltså underställd Karlsson. Men som vi såg i klippet ovan så är Åkesson i sin tur underställd Jomshof. De borde inse att det inte är bra för dessa herrar att framträda samtidigt i TV-rutan, så att sånt framgår. Det är inte bra för partiet om väljarna inser att den arbetstränande Åkesson bara är nummer tre i partiet internt. Och med anledning av allt detta är det ju synnerligen självdestruktivt av partiledningen att torpedera återväxten i partiet genom att demolera relationen med SDU.
__________________
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2015-10-03 kl. 17:51.
Citera
2015-10-03, 18:14
  #1938
Medlem
flaess avatar
Jag är tveksam över om Jimmie Åkesson kommer orka vara partiledare så länge till. Han har börjat se allt mer sliten och håglös ut under den senaste tiden. All oreda inom partiet tillsammans med Sveriges snabba förfall påverkar uppenbarligen honom negativt. Jag tror faktiskt att han egentligen inte vill klippa banden med SDU eller att partiet genomgår en vänstervridning. Men eftersom det i praktiken är Jomshof och i ännu högre grad Karlsson som styr och ställer så kan han inte påverka vilken riktning partiet tar i någon större utsträckning.

Det här klippet anser jag är talande för hur Åkessons sinnesstämning är för stunden. Fäst särskilt vikt vid hur röstläget ändras när han pratar om SDU. Han tror inte på det han säger. https://www.youtube.com/watch?v=gK3oxoh2A_A

Men då är frågan vem som kommer efterträda honom? Den enda som jag känner förtroende för i det hänseendet är Oscar Sjöstedt. Men om Åkesson avgår så är det desto mer troligt att Karlsson eller Jomshof blir ny partiledare för SD, tyvärr.
__________________
Senast redigerad av flaes 2015-10-03 kl. 18:17.
Citera
2015-10-03, 18:18
  #1939
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Jag är tveksam över om Jimmie Åkesson kommer orka vara partiledare så länge till. Han har börjat se allt mer sliten och håglös ut under den senaste tiden. All oreda inom partiet tillsammans med Sveriges snabba förfall påverkar uppenbarligen honom negativt. Jag tror faktiskt att han egentligen inte vill klippa banden med SDU eller att partiet genomgår en vänstervridning. Men eftersom det i praktiken är Jomshof och i ännu högre grad Karlsson som styr och ställer så kan han inte påverka vilken riktning partiet tar i någon större utsträckning.

Det här klippet anser jag är talande för hur Åkessons sinnesstämning är för stunden. Fäst särskilt vikt vid hur röstläget ändras när han pratar om SDU. Han tror inte på det han säger. https://www.youtube.com/watch?v=gK3oxoh2A_A

Men då är frågan vem som kommer efterträda honom? Den enda som jag känner förtroende för i det hänseendet är Oscar Sjöstedt. Men om Åkesson avgår så är det desto mer troligt att Karlsson eller Jomshof blir ny partiledare för SD, tyvärr.

Karlsson förmodligen, vilket möjligen kan skapa en revolution i SD. Om han inte hinner utesluta alla medlemmar först. I sådana fall kan vi få se ett Nyd 2.0 till nästa val.

Hoppas det är värt det Mattias!
Citera
2015-11-20, 18:02
  #1940
Medlem
Pre 1914s avatar
Tydligen ska sd ha partistämma snart. Sitter åkesson säkert eller finns en fraktion som liksom jag anser att åkesson gjort sitt? Han var lysande under valåret men efter sjukskrivningen faller inget rätt för honom, det stretar emot på något vis. Inget ovanligt för politiker men heller inget ovanligt att vilja byta ut dem just för det.
Citera
2015-11-20, 18:10
  #1941
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Tydligen ska sd ha partistämma snart. Sitter åkesson säkert eller finns en fraktion som liksom jag anser att åkesson gjort sitt? Han var lysande under valåret men efter sjukskrivningen faller inget rätt för honom, det stretar emot på något vis. Inget ovanligt för politiker men heller inget ovanligt att vilja byta ut dem just för det.

Valbredningens förslag kommer att gå igenom utan justeringar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback