2014-10-18, 00:34
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Var det en påtaglig apelsinsmak? Ska ju ha bryggts med apelsinskal
Jag uppfattade betydligt mer apelsin i dofften än i smaken, hade den smakat som den dofftade hade den varit helt otrolig. Jag gillar rejält beska öl skarpt så mig störde det inte, men de första sipparna var mest beska. Det tog liksom en stund för smaklökarna att aklimatiseras men effter det kom trevliga apelsintoner fram, kanske inte fullt så mycket som man skulle kunna tänka sig när man hör/läser om att den är bryggd med apelsinskal men så är det sällan enligt min (antagligen rätt ringa) erfarenhet. Men jag tyckte som sagt den var riktigt god och skulle definitivt dricka den igen!
Däremot är jag inte ledsen att jag inte är snubben som köpte en låda Hoptimum på ditt bolag. Visst var det en bra öl, inget snack om saken, men det märktes samtidigt att den tappat en del. Den var visserligen inte unken som humledrivna öl kan bli om de åldras illa, men några 100IBU (som utlovas på flaskan) var det inget tal om i mitt ex i alla fall. Även om den smakade riktigt bra ångrar jag inte att jag delade med mig av min flaska, en halv känndes rätt lagom.

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Bor i Tyskland och blev glad idag då jag besökte min lokala Getränkemarkt (dryckesaffär) och upptäckte att de börjat sälja Grimbergen. Både den blonda och den mörka (dubbel) har de inne och säljer för 5.99 EUR/sexpack. De har även Affligem Blonde som är något dyrare, 1.30 EUR/styck. Jag är medveten om att dessa knappast är de bästa belgoöler som tillverkas men att överhuvudtaget kunna köpa sådan öl i butik i Tyskland är en ovanlighet. Importerad öl utgör här en väldigt liten marknadsandel. De allra flesta dricker sin regionala pils eller veteöl och känner inte till någonting annat.

Missförstå mig inte. Jag tycker mycket om tysk öl men ibland är det skönt att kunna dricka en annan öltyp som omväxling. Ni i Sverige förstår inte vilket lyx systembolaget innebär med sitt oerhört breda sortiment. Priserna på bolaget kan man ju dock diskutera....

Förresten, någon mer än jag som tycker att Grimbergen Dubbel påminner om julmust i smaken?
Jag håller helt med dig här, det trista med att åka tillbaka till Tyskland är ölutbudet. Vill du ha en ale? Newcastle (om du har tur). Vill du ha en stout? Guinness (om du har tur). Nu gillar jag visserligen mer eller mindre alla tyska ölstilar jag testat så en begrännsad period igen skulle inte vara något problem, men att flytta tillbaka och förlora den faktiskt riktigt stora bredd (även om det retar mig mer och mer att det saknas geuze i standardsortimentet) som Systembolaget faktiskt erbjuder skulle inte vara lätt. Tyskland är på många sätt ett underbart land men ölutbudet på de flesta, även större orter, är helt katastrofalt.
Citera
2014-10-18, 04:16
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Däremot är jag inte ledsen att jag inte är snubben som köpte en låda Hoptimum på ditt bolag. Visst var det en bra öl, inget snack om saken, men det märktes samtidigt att den tappat en del. Den var visserligen inte unken som humledrivna öl kan bli om de åldras illa, men några 100IBU (som utlovas på flaskan) var det inget tal om i mitt ex i alla fall. Även om den smakade riktigt bra ångrar jag inte att jag delade med mig av min flaska, en halv känndes rätt lagom.

.

Datumet på mina flaskor är 26e Juni så dem är nästan 4 månader gamla trots allt
Citera
2014-10-18, 07:18
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
I Berlin kan man hitta hyfsat utbud i vissa butiker och barer i alla fall. Det går dessutom i rätt riktning.

Du råkar inte ha några tips på barer/kneipen?

Är på väg till Berlin om en vecka, och är inte en vän av lager. Visserligen gillar jag veteöl (& radler är ju en bra dricka), men ett ställe med större urval vore roligt.

Och jag skulle verkligen vilja hitta ett ställe som serverar en Berliner Weisse som INTE kommer ur en flaska* utan blandas färsk.
Drack också för någon månad sedan en Gose (minns inte vems, bryggd för en finsk firma, men antingen i Tyskland eller Holland), och den gillade jag verkligen, så det vore roligt att hitta en dylik (jo, jag vet, Gosen dog mer eller mindre ut under DDR-tiden, och Berlin är en bra bit från Leipzig).
Den Gose jag drack motsvarade perfekt vad jag förväntat mig: ungefär som en Hoegarden men med "större" smak och klara inslag av salt och surt i bra balans.

*Det som kommer ur flaskan från Kindl är ganska horribelt - urvattnat blask som påminner om smurflimonad. Förfärlig antiklimax om man förväntar sig något som är ett strå vassare än den öl+saft(-sirap) som är vardagsmat överallt i Polen.

Annars apropos att det går i rätt riktning i Tyskland, så snubblande vi förra vintern i Frankfurt a.M. över Kölsch på kran i en helt vanlig liten kneipe av det enklare slaget (alltså ett ställe som garanterat inte finns i några guideböcker, som serverar mättande tysk mat billigt, och där stammisarna läser dagens tidning).
Citera
2014-10-18, 21:05
Medlem
Quorthons avatar
Berliner Kindl är ganska trevlig om den dricks utan saft. Tyvärr är det inte så lätt att hitta andra Berliner Weisses i Berlin. Om du gillar belgisk öl kan jag rekommendera Herman, Prenzlauer Berg.
Citera
2014-10-19, 00:13
Medlem
Kvällens bira. Flera av dom har kommenterats tidigare, så vi behöver inte bli tjöta oss blåa om dom.
1. Oppigårds Indian Tribute är ju en riktig favvo-ale för min del.
2. Aecht Schlenkerla Rauchbier. Nån annan som har smakat den? Tja, den är ju....intressant. Toner av isterband i en nytjärad eka, typ.
3. Martha Krieger Spitzenpilsner. Jawohl! Nyhet på glasbanken. Verkar vara nån tysk donna som hoppat på en ekologisk bandwagon. Tycker den smakar friskt och syrligt. Lie citrus, lagom humlad, och ja den smakade gott till middagen! (Knäppkorv med stark senap och brysselkål).
4. Jämtlands Bärnsten. Bland dom godaste svenska bärsen på bolaget. Passar både som standalone bira, eller till mat eller ostmackan.
Citera
2014-10-19, 01:40
Medlem
WalterSullivans avatar
Amager Shadow Pictures var väldigt god, smakar stark tropisk frukt med lite honung och en tydlig beska som aldrig tar över för mycket. Ett fint exempel på vad en IPA ska vara tycker jag

Sierra Hoptimum var en ganska död smak, känner bara malt, alkohol och beska. Hade förväntat mig mycket mer fruktiga smaker så den måste vara för gammal helt enkelt
Senast redigerad av WalterSullivan 2014-10-19 kl. 02:29.
Citera
2014-10-19, 03:27
Medlem
WalterSullivans avatar
Amager Orange Crush tyckte jag smaka mycket apelsin ändå med stark beska efteråt, uppfriskande öl man kan dricka mycket av. God som fan

Brewfist Green Petrol är den första black IPA jag druckit, luktar som en porter men smakar som en ipa. Intressant och god men inget extraordinärt

Oppigårds Närke Ädelweiss var helt klart en god veteöl men jämför man med Schneider o Weihenstephaner så var den ganska intetsägande, inte dålig men tar hellre en redig tysk weiss över den.

Imperial Porter som släpptes nu var ganska tråkig, smakar bara kaffe och inget mer. en Yeti vinner hästlängder över den

Jag är full så skriver av mig som fan men får ner en ärlig åsikt iallafall
Senast redigerad av WalterSullivan 2014-10-19 kl. 03:31.
Citera
2014-10-19, 07:05
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Berliner Kindl är ganska trevlig om den dricks utan saft. Tyvärr är det inte så lätt att hitta andra Berliner Weisses i Berlin. Om du gillar belgisk öl kan jag rekommendera Herman, Prenzlauer Berg.

Men är inte Kindls standardöl en lager?
Jag talade alltså om det här som är färdigt blandat med saft i flaskan, mitt minne säger mig att det är svårt att ens uttyda vad för öl det är tänkt att vara i botten, brrr.

Jepp, brukar gilla belgiskt öl, så tack för rekommendationen!
Citera
2014-10-19, 13:09
Medlem
LuaLuas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Du råkar inte ha några tips på barer/kneipen?

Hopfenreich i Kreuzberg kan jag rekommendera. Ganska liten craftbeer-bar, men hade en del roliga grejer. Trevlig personal också.
Citera
2014-10-19, 17:39
Medlem
Geronimos avatar
Drack en Lost Abbey Carnevale och en Twisted Twin DIPA från Höganäs Bryggeriet igår.

Tyckte att Carnivalen var en helt okej ale med inslag av citrus och mandarin. Hade kanske lite väl höga förväntningar, tror att den skulle behövt några doser extra beska för att få den mer balanserad.

Twisted Twin DIPA däremot var riktigt bra! Först en maltig försmak med grapefrukt inslag, följt av en stor dos humlesmak och sen en besk eftersmak med toner av ananas och passionsfrukt. Gott!!
Citera
2014-10-21, 12:37
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Amager Orange Crush tyckte jag smaka mycket apelsin ändå med stark beska efteråt, uppfriskande öl man kan dricka mycket av. God som fan

Brewfist Green Petrol är den första black IPA jag druckit, luktar som en porter men smakar som en ipa. Intressant och god men inget extraordinärt

Oppigårds Närke Ädelweiss var helt klart en god veteöl men jämför man med Schneider o Weihenstephaner så var den ganska intetsägande, inte dålig men tar hellre en redig tysk weiss över den.

Imperial Porter som släpptes nu var ganska tråkig, smakar bara kaffe och inget mer. en Yeti vinner hästlängder över den

Jag är full så skriver av mig som fan men får ner en ärlig åsikt iallafall

Om du inte hittar fler smaker än kaffe i All In Brewing / Lervig Imperial Porter så är du nog för packad, precis som du skriver. Själv tycker jag att den höll väldigt hög kvallitet och hittade ständigt smaker i den. Vill ni ha en rejäl öl-orgasm så köp hem bra chark, plocka i ordning en blandad tallrik, låt ölen få lite temperatur och sen njut, jag drack den på ca14-15 grader.
Senast redigerad av Tandkoll 2014-10-21 kl. 12:39.
Citera
2014-10-23, 10:12
Medlem
Squeekys avatar
Sådär. Jag bokade mig en flaska Poppels Projekt 003 Imperial Saison.
Den verkar rätt intressant så jag får väl se om den är värd pengarna när den dyker upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in