Citat:
Jag uppfattade betydligt mer apelsin i dofften än i smaken, hade den smakat som den dofftade hade den varit helt otrolig. Jag gillar rejält beska öl skarpt så mig störde det inte, men de första sipparna var mest beska. Det tog liksom en stund för smaklökarna att aklimatiseras men effter det kom trevliga apelsintoner fram, kanske inte fullt så mycket som man skulle kunna tänka sig när man hör/läser om att den är bryggd med apelsinskal men så är det sällan enligt min (antagligen rätt ringa) erfarenhet. Men jag tyckte som sagt den var riktigt god och skulle definitivt dricka den igen!Däremot är jag inte ledsen att jag inte är snubben som köpte en låda Hoptimum på ditt bolag. Visst var det en bra öl, inget snack om saken, men det märktes samtidigt att den tappat en del. Den var visserligen inte unken som humledrivna öl kan bli om de åldras illa, men några 100IBU (som utlovas på flaskan) var det inget tal om i mitt ex i alla fall. Även om den smakade riktigt bra ångrar jag inte att jag delade med mig av min flaska, en halv känndes rätt lagom.
Citat:
Jag håller helt med dig här, det trista med att åka tillbaka till Tyskland är ölutbudet. Vill du ha en ale? Newcastle (om du har tur). Vill du ha en stout? Guinness (om du har tur). Nu gillar jag visserligen mer eller mindre alla tyska ölstilar jag testat så en begrännsad period igen skulle inte vara något problem, men att flytta tillbaka och förlora den faktiskt riktigt stora bredd (även om det retar mig mer och mer att det saknas geuze i standardsortimentet) som Systembolaget faktiskt erbjuder skulle inte vara lätt. Tyskland är på många sätt ett underbart land men ölutbudet på de flesta, även större orter, är helt katastrofalt.
Bor i Tyskland och blev glad idag då jag besökte min lokala Getränkemarkt (dryckesaffär) och upptäckte att de börjat sälja Grimbergen. Både den blonda och den mörka (dubbel) har de inne och säljer för 5.99 EUR/sexpack. De har även Affligem Blonde som är något dyrare, 1.30 EUR/styck. Jag är medveten om att dessa knappast är de bästa belgoöler som tillverkas men att överhuvudtaget kunna köpa sådan öl i butik i Tyskland är en ovanlighet. Importerad öl utgör här en väldigt liten marknadsandel. De allra flesta dricker sin regionala pils eller veteöl och känner inte till någonting annat.
Missförstå mig inte. Jag tycker mycket om tysk öl men ibland är det skönt att kunna dricka en annan öltyp som omväxling. Ni i Sverige förstår inte vilket lyx systembolaget innebär med sitt oerhört breda sortiment. Priserna på bolaget kan man ju dock diskutera....
Förresten, någon mer än jag som tycker att Grimbergen Dubbel påminner om julmust i smaken?
Missförstå mig inte. Jag tycker mycket om tysk öl men ibland är det skönt att kunna dricka en annan öltyp som omväxling. Ni i Sverige förstår inte vilket lyx systembolaget innebär med sitt oerhört breda sortiment. Priserna på bolaget kan man ju dock diskutera....
Förresten, någon mer än jag som tycker att Grimbergen Dubbel påminner om julmust i smaken?