2014-10-17, 18:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Fylledrickandet bland unga minskar och antalet helnyktra ungdomar ökar.

Det framstår som högeligen osannolikt att det bland alla unga helnyktra, något äldre dito och t.ex. bland av alkoholpåverkade gm misshandlade skulle gå att mobilisera några politiska majoriteter för att legalisera ÄNNU EN beroendeframkallande dumdrog, som t.ex. cannabis.

Legaliseringssträvandena i Sverige är, och förblir, med ökad styrka, fullständigt futila. Alltför många är alltför erfarna och kloka. De vet att ett modernt samhälle innebär högsta möjliga drogfrihet.
Och cannabisen tagit över.
Citera
2014-10-17, 18:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
..
Så cannabis förblir illegalt.

Kan åsikterna om cannabis förändras, som många här önskar?

Möjligt, men...: Det ökade publika stödet för drogfrihet tyder inte på det, trots den starka "marijuanalobbyn", för att bara ta ett exempel. I den finns en del som tänker sig att verka och tjäna massor av pengar på andras bekostnad inom "en ny legal beroendeframkallande bransch".

Men den branschen kommer knappast till Sverige.

Sånt kallas demokrati.
Haha, det kommer det inte vara.
2år sedan NOLL Länder, NOLL Delstater som hade legaliserat.
Idag ett land och två delstater, efter November så har vi någon delstat till.
FN har policy ändringar på G till 2016, exakt vad dessa är vet vi inte.
Men det pratas om en del lättningar.
Och vem vet vad Obama hittar på om 1-1½år.

Så allt du säger inte finns = demokratisk vilja, finns uppenbart.
Dock Sverige kommer falla från trycket utifrån, inta av politisk önskan i riksdagen.
Vilket givetvis behövs sen, vid en legalisering(riksdagen då).
Citera
2014-10-17, 21:54
Medlem
Psychotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Haha, det kommer det inte vara.
2år sedan NOLL Länder, NOLL Delstater som hade legaliserat.
Idag ett land och två delstater, efter November så har vi någon delstat till.
FN har policy ändringar på G till 2016, exakt vad dessa är vet vi inte.
Men det pratas om en del lättningar.
Och vem vet vad Obama hittar på om 1-1½år.

Så allt du säger inte finns = demokratisk vilja, finns uppenbart.
Dock Sverige kommer falla från trycket utifrån, inta av politisk önskan i riksdagen.
Vilket givetvis behövs sen, vid en legalisering(riksdagen då).

http://gronabrevet.se/lander-som-har-avkriminaliserattolerar-cannabis/

Soopy: Du svarade aldrig på min tidigare fråga. Vill du förbjuda alkohol? Är den frågan för svår att svara på så kan du låta bli igen så ska jag inte tjata mer.
Citera
2014-10-17, 22:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotic

Soopy: Du svarade aldrig på min tidigare fråga. Vill du förbjuda alkohol? Är den frågan för svår att svara på så kan du låta bli igen så ska jag inte tjata mer.
Hade en legalisering i tankarna.
Då en avkriminalisering(av konsumtion) fortfarande inte gör cannabis lagligt.
Dock så gör ett innehav av cannabis inte mer än en ordningsbot här.
Citera
2014-10-17, 22:34
Medlem
Psychotics avatar
Citat:
Hade en legalisering i tankarna.
Då en avkriminalisering(av konsumtion) fortfarande inte gör cannabis lagligt.
Dock så gör ett innehav av cannabis inte mer än en ordningsbot här.
I vilket land är det helt legaliserat? Länken var dock inte helt riktad till dig utan tyckte den passade bra till ditt inlägg. Mer problem än böter kan dock inträffa. Tex om man har barn och socialen får nys på det hela.
Citera
2014-10-17, 22:58
Medlem
soopys avatar
Citat:

Nix. Bruket är etablerat och en folkmajoritet vill ha det. Bättre behandling snabbare för dem som riktigt trillar dit är dock av nöden om samhällsskadorna bättre ska kunna begränsas.

Vill blott undvika att legalisera "more of the same" när det gäller sådant som skapar mänskligt och samhälleligt elände och tillika, när det gäller t.ex. marijuana, tar kål på regnskogen och därmed hotar våra lungor den vägen dvs ökar risken att vi snart har för lite syre att andas.

Sedan är ju t.ex. cannabis för lite forskat på. Av alkohol i mängd över tid får man t.ex. ofta bla. levercancer. Cannabisrökning tillför också kroppen en hel del skit som måste rensas ut. Vilka är långtidseffekterna på inre organ? Svar: Det vet man alldeles för lite om.

Så viktigt att undvika att legalisera onödiga riskfaktorer ur hälsosynpunkt. Om DU däremot anser att aktuell substans tillför något tydligt positivt så kanske du anser att det är värt risken och även är beredd på vissa givna, idag kända, skador som bruket ger?
Citera
2014-10-17, 23:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
I vilket land är det helt legaliserat? Länken var dock inte helt riktad till dig utan tyckte den passade bra till ditt inlägg. Mer problem än böter kan dock inträffa. Tex om man har barn och socialen får nys på det hela.
Uruguay är det legaliserat, men kanske inte helt.
Då det är bara för Uruguayen.

Jag vet att länken inte var till mig.
Men ville utbilda, de som läser tråden.
Citera
2014-10-18, 00:01
Medlem
Psychotics avatar
Citat:
Nix. Bruket är etablerat och en folkmajoritet vill ha det. Bättre behandling snabbare för dem som riktigt trillar dit är dock av nöden om samhällsskadorna bättre ska kunna begränsas.

Vill blott undvika att legalisera "more of the same" när det gäller sådant som skapar mänskligt och samhälleligt elände och tillika, när det gäller t.ex. marijuana, tar kål på regnskogen och därmed hotar våra lungor den vägen dvs ökar risken att vi snart har för lite syre att andas.

Sedan är ju t.ex. cannabis för lite forskat på. Av alkohol i mängd över tid får man t.ex. ofta bla. levercancer. Cannabisrökning tillför också kroppen en hel del skit som måste rensas ut. Vilka är långtidseffekterna på inre organ? Svar: Det vet man alldeles för lite om.

Så viktigt att undvika att legalisera onödiga riskfaktorer ur hälsosynpunkt. Om DU däremot anser att aktuell substans tillför något tydligt positivt så kanske du anser att det är värt risken och även är beredd på vissa givna, idag kända, skador som bruket ger?

Så med andra ord. När bruket av cannabis blivit tillräckligt etablerat och en majoritet röstar ja för en avkriminalisering så tycker du att det ska vara lagligt?

På vilket sätt tar cannabis kål på regnskogen?

Finns massvis med forskning på cannabis och dess effekter/bieffekter.
Ingenting är knappast nyttigt att röka för lungorna så där har regelbundna rökare en stor nackdel.

Jag anser att vi borde avkriminalisera alla substanser och lägga mer pengar på att hjälpa de som behöver och vill ha hjälp. Istället för att kasta pengar i sjön på att ''hjälpa'' de som inte hjälp vill ha.

Hade inte ändrat mina vanor gällande droger oavsett hur lagen ser ut. Däremot hade jag vågat söka hjälp om jag någon dag skulle upptäcka att jag behövde hjälp.

Jag har växt upp i en missbruksmiljö och vet att droger är långt ifrån guld och gröna skogar.

I Schweiz så fick de stor problem med heroinmissbrukare som begick massvis med småbrott för att kunna föda sitt beroende.
Där löste man en stor del av problemet med att låta dessa missbrukare få 2 (kanske var det 3) doser heroin om dagen av sjuksköterskor. Resultatet blev att dessa människor kunde börja ta tag i sina liv igen.
De kunde ha familj och jobb och riskerade inte sina liv längre när de blev injicerade då det alltid skedde under kontroll. Brotten minskade avsevärt och samhället vart tryggare.

Jag säger inte att jag vill ha knark som lösgodis i mataffären. Men det finns betydligt bättre lösningar än det vi ser idag.
Citera
2014-10-18, 00:03
Medlem
Psychotics avatar
Citat:
Uruguay är det legaliserat, men kanske inte helt.
Då det är bara för Uruguayen.

Jag vet att länken inte var till mig.
Men ville utbilda, de som läser tråden.
Men bara för eget bruk? Kanske är länken jag hittade som inte är helt uppdaterad.
Jag börjar få något typ av minne om att de skulle ha legaliserat.
Citera
2014-10-18, 01:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Men bara för eget bruk? Kanske är länken jag hittade som inte är helt uppdaterad.
Jag börjar få något typ av minne om att de skulle ha legaliserat.
Jag har för mig, att staten I Uruguay ska sälja cannabis.
Men ska vara ärlig, att jag inte läst in mig på hur de ska göra.
De har dock legaliserat cannabis.
Men BARA för, de Uruguayanska befolkningen.
Citera
2014-10-18, 09:40
Medlem
rankovs avatar
Citat:
Är drogberoende fri vilja?

Ett kort ja eller nej räcker som svar på den frågan.

ja.

ett beroende tar tid att utveckla, inget som bara sker.

åter till min mycket viktigare fråga, skall människor som inte delar dina moraliska värderingar straffas?

ja eller nej.
Citera
2014-10-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Bland unga minskar konsumtionen och när det gäller vuxna så har visserligen konsumtionen av öl och vin ökat men minskat när det gäller starksprit och det får man i allra högsta grad anse vara en folkhälsovinst.

Mängden alkohol som konsumeras ökar, tror inte kroppen bryr sig jättemycket om det kommer från öl eller sprit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in