Citat:
Ursprungligen postat av
soopy
Nix. Bruket är etablerat och en folkmajoritet vill ha det. Bättre behandling snabbare för dem som riktigt trillar dit är dock av nöden om samhällsskadorna bättre ska kunna begränsas.
Vill blott undvika att legalisera "more of the same" när det gäller sådant som skapar mänskligt och samhälleligt elände och tillika, när det gäller t.ex. marijuana, tar kål på regnskogen och därmed hotar våra lungor den vägen dvs ökar risken att vi snart har för lite syre att andas.
Sedan är ju t.ex. cannabis för lite forskat på. Av alkohol i mängd över tid får man t.ex. ofta bla. levercancer. Cannabisrökning tillför också kroppen en hel del skit som måste rensas ut. Vilka är långtidseffekterna på inre organ? Svar: Det vet man alldeles för lite om.
Så viktigt att undvika att legalisera onödiga riskfaktorer ur hälsosynpunkt. Om DU däremot anser att aktuell substans tillför något tydligt positivt så kanske du anser att det är värt risken och även är beredd på vissa givna, idag kända, skador som bruket ger?
Så med andra ord. När bruket av cannabis blivit tillräckligt etablerat och en majoritet röstar ja för en avkriminalisering så tycker du att det ska vara lagligt?
På vilket sätt tar cannabis kål på regnskogen?
Finns massvis med forskning på cannabis och dess effekter/bieffekter.
Ingenting är knappast nyttigt att röka för lungorna så där har regelbundna rökare en stor nackdel.
Jag anser att vi borde avkriminalisera alla substanser och lägga mer pengar på att hjälpa de som behöver och vill ha hjälp. Istället för att kasta pengar i sjön på att ''hjälpa'' de som inte hjälp vill ha.
Hade inte ändrat mina vanor gällande droger oavsett hur lagen ser ut. Däremot hade jag vågat söka hjälp om jag någon dag skulle upptäcka att jag behövde hjälp.
Jag har växt upp i en missbruksmiljö och vet att droger är långt ifrån guld och gröna skogar.
I Schweiz så fick de stor problem med heroinmissbrukare som begick massvis med småbrott för att kunna föda sitt beroende.
Där löste man en stor del av problemet med att låta dessa missbrukare få 2 (kanske var det 3) doser heroin om dagen av sjuksköterskor. Resultatet blev att dessa människor kunde börja ta tag i sina liv igen.
De kunde ha familj och jobb och riskerade inte sina liv längre när de blev injicerade då det alltid skedde under kontroll. Brotten minskade avsevärt och samhället vart tryggare.
Jag säger inte att jag vill ha knark som lösgodis i mataffären. Men det finns betydligt bättre lösningar än det vi ser idag.