Citat:
Ursprungligen postat av
Psychotic
Så med andra ord. När bruket av cannabis blivit tillräckligt etablerat och en majoritet röstar ja för en avkriminalisering så tycker du att det ska vara lagligt?
Nix. Cannabis saknar "alkons" historiska rötter i Sverige och varför addera ytterligare ett droggissel ovanpå alkohol. Om du avser folkomröstning så är sådana rådgivande i Sverige dvs. politikerna kan s-a i resultatet som för övrigt knappast skulle vara positivt till ännu ett gissel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Psychotic
På vilket sätt tar cannabis kål på regnskogen?
Nåja, kanske att ta i men cannabis ökar på den globala uppvärmningen via koldioxid, medan en annan drog, som inte heller bör legaliseras, kokain, direkt skövlar regnskogen. "Cannabiseffekten" innebär att vi ännu snabbare närmar oss den punkt där regnskogen inte längre kan rädda vår tillgång på syre, haven stiger och vi kvävs i "vår egen" koldioxid om vi inte dränks av havsvatten. När "vi" istället kunde odlat något hälsosamt...
"Konferens ger ytterligare argument mot droger. Att droger är skadliga för kropp och själ kan väl inte ha undgått någon, men att de också är rena katastrofen för miljön kanske är nytt för de flesta? Nu anordnar Göteborgs Stad en konferens där internationell expertis ger tunga argument för att undvika narkotika – av miljöskäl, om inte annat.
– Att tillverka ett gram kokain i Sydamerika kräver skövling av fyra kvadratmeter regnskog, och produktionen av ett kilo marijuana motsvarar utsläpp av 4000 kilo koldioxid! Multiplicera sedan med mängderna som förbrukas en vanlig helg i Göteborg, Stockholm eller Sverige så inser man snart att det handlar om enorma miljömässiga konsekvenser, säger Ove Lundgren, utvecklingsledare på social resursförvaltning och en av arrangörerna bakom konferensen Narkotikan – en miljökatastrof." (
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/ovrigt,narkotika_en_gigantisk_miljobov)
Citat:
Ursprungligen postat av
Psychotic
Finns massvis med forskning på cannabis och dess effekter/bieffekter.
Ingenting är knappast nyttigt att röka för lungorna så där har regelbundna rökare en stor nackdel.
Jag anser att vi borde avkriminalisera alla substanser och lägga mer pengar på att hjälpa de som behöver och vill ha hjälp. Istället för att kasta pengar i sjön på att ''hjälpa'' de som inte hjälp vill ha.
Hade inte ändrat mina vanor gällande droger oavsett hur lagen ser ut. Däremot hade jag vågat söka hjälp om jag någon dag skulle upptäcka att jag behövde hjälp.
Jag har växt upp i en missbruksmiljö och vet att droger är långt ifrån guld och gröna skogar.
I Schweiz så fick de stor problem med heroinmissbrukare som begick massvis med småbrott för att kunna föda sitt beroende.
Där löste man en stor del av problemet med att låta dessa missbrukare få 2 (kanske var det 3) doser heroin om dagen av sjuksköterskor. Resultatet blev att dessa människor kunde börja ta tag i sina liv igen.
De kunde ha familj och jobb och riskerade inte sina liv längre när de blev injicerade då det alltid skedde under kontroll. Brotten minskade avsevärt och samhället vart tryggare.
Varför dra ner någon som helst onödig skit i lungorna, verkar det inte onödigt masochistiskt?
MÅNGA "rena" idag, som alltså inte knarkar för det är olagligt, skulle definitivt prova, och många skulle fastna, om det blev legaliserat eftersom det vore ett budskap från lagstiftarna att "det inte är så farligt". Men det är det ju...!
Pja, men heroin är fortfarande olagligt även i Schweiz. "Ha familj och jobb", skriver du, men hur lämplig anställd, partner / förälder är en missbrukare? Vilket "budskap" får barn i sådana familjer? Att det är ok att knarka? Hur funkar man känslomässigt om man knarkar, aldrig så lagligt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Psychotic
Jag säger inte att jag vill ha knark som lösgodis i mataffären. Men det finns betydligt bättre lösningar än det vi ser idag.
Förvisso, samhällets hantering av missbruk måste förbättras, avsevärt. Men att ge lagligt okej till fler eländesdroger är knappeligen Vägen Framåt, särskilt som man då legaliserar dem som vill handla med skiten och dessa får ett profitintresse att värva fler missbrukare.