2014-09-11, 06:49
Medlem
IHateThisPlanets avatar
Man borde tänka att, "visst, folk är öppna och vill gärna alla väl och vill väl låta var och en göra vad dom vill med sin egna kropp" men det här stämmer inte för skulle jag gå ut på stan nu med lappar om legalisering/avkriminalisering så skulle jag innan jag räcker fram en lapp till någon känna ett motstånd då den personen inte förstår vad frihet är Vad ligger motståndet till att tillåta folk att göra vad dom vill och tvinga folk?
Citera
2014-09-11, 08:05
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHateThisPlanet
Man borde tänka att, "visst, folk är öppna och vill gärna alla väl och vill väl låta var och en göra vad dom vill med sin egna kropp" men det här stämmer inte för skulle jag gå ut på stan nu med lappar om legalisering/avkriminalisering så skulle jag innan jag räcker fram en lapp till någon känna ett motstånd då den personen inte förstår vad frihet är Vad ligger motståndet till att tillåta folk att göra vad dom vill och tvinga folk?

Dels för att statens propaganda är djupt rotad i den svenska folksjälen, "Knark är farligt - punkt slut".
Vi är nog det folk som är mest indoktrinerade i världen när det kommer till droger, vi får lära oss från barnsben, genom förvisso komiska "lektioner" där skolan bjuder in en föredetta missbrukare som ska avskräcka oss från knark, att droger enbart går att missbruka.
Dels för att vi gemensamt betalar för exempelvis vård och polis något som många ser belastas ekonomiskt av missbrukare.
Citera
2014-09-11, 10:11
Medlem
caecos avatar
För att folk tror att man blir helt galen av narkotika. Springer runt och dödar folk av det.
Visserligen finns det väl idiotiska blandningar som benso+alkohol som kan få de flesta att göra extremt korkade saker. Men främsta anledningen är nog att folk tror att det hjälper missbrukare om de åker fast tidigt innan det är för sent.

Förstår däremot inte hur man resonerar om en människa som riskerar att bli av med jobbet och andra rättsliga åtgärder ska hjälpas av det.
Citera
2014-09-11, 11:45
Medlem
Droger är dåligt.
Droger skapar också omkostnader för samhället, vilka droger som skapar vilka kostnader vet vi inte, men vi vet att vissa människor blir beroende.
Alla politiska beslut följs av en förskjutning, avkriminalisera eget bruk så kommer också försäljning av "portioner" bli mer accepterat.

Jag tycker personligen inte att det finns någon bra lösning på problemet, frågan är vilken som är minst dålig

Har sett förslag på att de 2 eller 3 droger som är minst farliga ska vara lagliga och andra förbjudna, kanske är en bra ide?
Citera
2014-09-11, 12:20
Medlem
delta9thcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissekotten4
Droger är dåligt.
Droger skapar också omkostnader för samhället, vilka droger som skapar vilka kostnader vet vi inte, men vi vet att vissa människor blir beroende.
Alla politiska beslut följs av en förskjutning, avkriminalisera eget bruk så kommer också försäljning av "portioner" bli mer accepterat.

Jag tycker personligen inte att det finns någon bra lösning på problemet, frågan är vilken som är minst dålig

Har sett förslag på att de 2 eller 3 droger som är minst farliga ska vara lagliga och andra förbjudna, kanske är en bra ide?

Den enklaste och mest rättvisa lösningen är en mindre välfärd/mindre regering. Som i sin tur skulle ge tillbaka friheten till folket.
Citera
2014-09-11, 15:31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissekotten4
Droger är dåligt.

Fast att saker skulle gå åt helvete bara för att man avkriminaliserar det egna bruket är ett felslut. Det finns ingen som säger att människor som inte vill knarka skulle börja om man avkriminaliserade bruket. Det var ju bara så sent som 1989 (är det väl?) som det faktiskt blev kriminellt att vara påverkad av narkotika och inte hade vi drivor av utslagna då, eller hur?
Citera
2014-09-11, 17:15
Medlem
IHateThisPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det var ju bara så sent som 1989 (är det väl?) som det faktiskt blev kriminellt att vara påverkad av narkotika och inte hade vi drivor av utslagna då, eller hur?
nej jag har hört historier där folk kunde parkera på gräsmattan i stan "och folk fattade ingenting()"
Citera
2014-09-11, 17:19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
nej jag har hört historier där folk kunde parkera på gräsmattan i stan "och folk fattade ingenting()"
När jag bodde i större städer rökte jag på allmän plats regelbundet. Inte en käft fattade utom dom som själva höll på. Hemligheten ligger ju i att låtsas som det man gör är inte är onormalt på något sätt. Lite på samma sätt som det är utmärkt att ha en blåkläder och en verktygslåda med sig när man ska hitta på olagligheter.
Citera
2014-09-12, 17:16
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
För att svenskar (och nästan alla andra folk i världen) har en djupt inrotad etatistisk inställning till allt: "staten" skall ta hand om folket och bestämma vad enskilda individer får och inte får göra, en persons frihet ger man fan i. Ifrågasätter man detta så klassas man som "onormal".

Att påstå att detta är en tragisk utveckling skulle vara en underdrift.
Citera
2014-09-12, 21:27
Medlem
delta9thcs avatar
Citat:
Vad ligger motståndet till att tillåta folk att göra vad dom vill och tvinga folk?

Resultatet av ett välfärds system.

Det är som mamma och pappa som ser till att du alltid har mat och kläder. Men i utbyte bestämmer dom när du måste vara hemma, när du ska sova, bara godis på lördag.....

Sen den dagen du flyttar ut och jobbar så får du ju otroligt mycket mer frihet.
Citera
2014-09-13, 19:30
Medlem
ShaidarHarans avatar
Citat:

Håller med. Var och en borde få göra exakt vad dom vill med sin egen kropp så länge man inte skadar andra. Inte ett vattentätt synsätt då man genom att skada sig själv även kan skada andra. Men tycker ändå att det borde vara grundsynen i ett samhälle och sen bygga utifrån det.
Citera
2014-09-13, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ShaidarHaran
Håller med. Var och en borde få göra exakt vad dom vill med sin egen kropp så länge man inte skadar andra. Inte ett vattentätt synsätt då man genom att skada sig själv även kan skada andra. Men tycker ändå att det borde vara grundsynen i ett samhälle och sen bygga utifrån det.

Människor klarar inte av sådan frihet. Speciellt i Sverige. Diktatur är det som passar folket i alla länder.
Var glada över smulorna ni får.

Betala skatt, moms, avgifter av alla slag man hittar på och knip igen käften. Bra medborgare.
Bonde, adelsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in