2014-10-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Ja, jag vet det där och kan nog hålla med om att kan finnas behov av marknadsföring för ett kraftbolag.
Min invändning var ju mot det där "Dom går ju ändå med jättevinst så varför inte slänga in lite pengar till AIK". Som att dom pengarna vore mindre värda för ägaren.
Men nu är det som sagt pengar som är reserverade för marknadsföring och branding så jag förstår tyvärr inte vad "det där" du pratar om är.
Citera
2014-10-11, 23:30
Moderator
Gromguttens avatar
Skebo då?

Tycker faktiskt att det är värre Norran är storsponsor, tidningar skall vara granskare, inte megafoner. Då hade de kanske granskat kopplingen till de kommunala bolagen också.
Citera
2014-10-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Lite konstig sätt att se det på. Kommunen går miste om 5 miljoner oavsett om deras kraftbolag går bra eller dåligt. Det är ju inte ur bolagets perspektiv man ska tänka sig dessa "förlorade" pengar utan som medborgare i staden.

Vadå konstigt sätt att se på det? De anser att samarbetet är en bra marknadsföring, själv ser jag det som det enskilda bolagets pengar, som de får använda till det som de anser är bäst.

Men jag som medborgare kanske ska bli arg för att de investerar ett par 100 miljoner i olika områden per år också? (Pengar som de inte nödvändigtvis kommer att få tillbaka)

De skulle ju faktiskt kunna skjuta in ett antal hundra miljoner till per år om de inte gjorde det.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Skebo då?

Tycker faktiskt att det är värre Norran är storsponsor, tidningar skall vara granskare, inte megafoner. Då hade de kanske granskat kopplingen till de kommunala bolagen också.

Det är väl upp till varje företag att bestämma vad de ska sponsra, Skellefteå Kraft har en egen styrelse som bestämmer vad som är bäst för företaget, det är inte så att Kommunen bestämmer allt företaget gör. Visst kan de säkert stoppa något de absolut inte går med på, men känner styrelsen att detta är rätt väg så finns det väl ingen anledning?

Känns väl kanske mer logiskt att Skellefteå Kraft marknadsför sig genom Skellefteå AIK då dessa säljer el till hela landet.
Senast redigerad av Kyozoku 2014-10-11 kl. 23:46.
Citera
2014-10-11, 23:47
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyozoku
Vadå konstigt sätt att se på det? De anser att samarbetet är en bra marknadsföring, själv ser jag det som det enskilda bolagets pengar, som de får använda till det som de anser är bäst.

Men jag som medborgare kanske ska bli arg för att de investerar ett par 100 miljoner i olika områden per år också? (Pengar som de inte nödvändigtvis kommer att få tillbaka)

De skulle ju faktiskt kunna skjuta in ett antal hundra miljoner till per år om de inte gjorde det.

Det är väl upp till varje företag att bestämma vad de ska sponsra, Skellefteå Kraft har en egen styrelse som bestämmer vad som är bäst för företaget, det är inte så att Kommunen bestämmer allt företaget gör.

Känns väl mer logiskt att Skellefteå Kraft marknadsför sig genom Skellefteå AIK då dessa säljer el till hela landet.

...och därmed inte så logiskt att Skebo sponsrar. Det är ju i praxis bara en hockeyskatt som "allmännyttan" lägger på sina mycket lokala hyrestagare. Lite som om alla skulle betala avgift till ett parti vare sig man gillade partiet eller ej.
Citera
2014-10-12, 00:00
Medlem
Citat:
...och därmed inte så logiskt att Skebo sponsrar. Det är ju i praxis bara en hockeyskatt som "allmännyttan" lägger på sina mycket lokala hyrestagare. Lite som om alla skulle betala avgift till ett parti vare sig man gillade partiet eller ej.

Lite som TV-avgiften

Hade för mig att Skebo var mer av en samarbetspartner då AIK hyr lägenheter av Skebo där vissa spelare bor. Dålig koll av mig där!

Verkar dock inte vara några större summor de sponsrar om man kollar på tidigare uppgifter, Vet inte var man kan hitta nyare siffror. AIK hade nog klarat sig utan dessa småslantar dock.

Lite OT kanske, men detta är ju ungefär som vinster i välfärden, är alla här rödgröna eller?
Citera
2014-10-12, 00:06
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyozoku
Lite som TV-avgiften

Hade för mig att Skebo var mer av en samarbetspartner då AIK hyr lägenheter av Skebo där vissa spelare bor. Dålig koll av mig där!

Verkar dock inte vara några större summor de sponsrar om man kollar på tidigare uppgifter, Vet inte var man kan hitta nyare siffror. AIK hade nog klarat sig utan dessa småslantar dock.

Lite OT kanske, men detta är ju ungefär som vinster i välfärden, är alla här rödgröna eller?

Hjälmsponsor. Av det du skriver så verkar det vara svarta pengar før subventionerad hyra också - som samarbetspartner. Eller betalar spelarna skatt på førmånen?

Det blir bara värre och värre detta.
Citera
2014-10-12, 00:08
Medlem
Citat:
Hjälmsponsor. Av det du skriver så verkar det vara svarta pengar før subventionerad hyra också - som samarbetspartner. Eller betalar spelarna skatt på førmånen?

Det blir bara värre och värre detta.

Klubben drar väl av på lönen för hyran? Inte fan vet väl jag hur det går till. Nu vet jag inte hur många som bor i Skebo-lägenheter dock, har för mig att ett par gör det, vet av flera som bor inom andra bostadsrättsföreningar.

HÄ Ä BA Å RING Å ANMÄL DI DÄR FUSKARNA
Senast redigerad av Kyozoku 2014-10-12 kl. 00:25.
Citera
2014-10-12, 00:29
Medlem
Herregud. Finns ingen subventionerad hyra, finns ingen sponsring på hjälmarna. Skebo sponsrar (en spottyver i sammanhanget) genom att ha en logga längst upp till vänster på Skellefteå AIKs tröja.
Skebo, Lulebo, Övikshem och vad det nu heter överallt sponsrar för föreningskulturen (till juniorlagen) och för exponering. Bara för att det är kommunala företag betyder det inte att de inte behöver marknadsföring. Blir fan galen av att läsa denna tråd.
Citera
2014-10-16, 11:09
Medlem
€rics avatar
Mer om kommunala delen.

http://lt.se/sport/sport/1.2680249-har-fastslar-kommunen-vi-koper-arenorna-for-135-miljoner
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=468422

Värdet på AXA har alltså ökat med 66 miljoner på 10 år.
Citera
2014-10-16, 18:24
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Mer om kommunala delen.

http://lt.se/sport/sport/1.2680249-har-fastslar-kommunen-vi-koper-arenorna-for-135-miljoner
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=468422

Värdet på AXA har alltså ökat med 66 miljoner på 10 år.
Hej €ric
Bra att du frågar när du inte förstår!

Axa Sport Center byggdes för tio år sedan. Det är normalt för en byggnad att den ökar i värde under byggtiden. Om någon till exempel köper en lada och gör den jättefin så att man kan bo i den, då kan han sedan sälja ladan för mer pengar än vad han köpte den för. Nu tänker du kanske att det är ju en jättebra affär att köpa lador och göra dem fina? Ja, om det inte vore för att det kostade så himla mycket att göra dem så där fina. Kostnaderna brukar man kalla för investeringar.

Investeringarna som arenabolaget gjorde från det att de köpte gamla Scaniarinken för 19 miljoner till det att de sålde Axa Sport Center för 85 miljoner uppgår till ungefär 150 miljoner kronor tror jag.
Nu skall du få en hemläxa:

-19-150+85=?

tips:
Senast redigerad av Dygdepladdrare 2014-10-16 kl. 18:28.
Citera
2014-10-16, 22:45
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dygdepladdrare
Hej €ric

Axa Sport Center byggdes för tio år sedan. Det är normalt för en byggnad att den ökar i värde under byggtiden. Om någon till exempel köper en lada och gör den jättefin så att man kan bo i den, då kan han sedan sälja ladan för mer pengar än vad han köpte den för. Nu tänker du kanske att det är ju en jättebra affär att köpa lador och göra dem fina? Ja, om det inte vore för att det kostade så himla mycket att göra dem så där fina. Kostnaderna brukar man kalla för investeringar.

Investeringarna som arenabolaget gjorde från det att de köpte gamla Scaniarinken för 19 miljoner till det att de sålde Axa Sport Center för 85 miljoner uppgår till ungefär 150 miljoner kronor tror jag.

-19-150+85=?

tips:

Ja, ni lär ju lagt 10 milj i bara bashögtalare

Jag har inte heller förnekat att ni investerat eller? Har jag skrivit något annat? Jag har bara sagt att värdet ökat till 85 milj från 19. Menar du att den inte gjort det?
Citera
2014-10-16, 23:36
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dygdepladdrare
Hej €ric

-19-150+85=?

tips:

Det intressanta i det här fallet är ju att det är kommunen som köper ut SSK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in