Citat:
Ännu har du inte presenterat någonting som inte är "det är självklart, men du är för dum/okunnig för att förstå". Handviftande alltså.Nej, kära S - jag tänker aldrig förstå dina idiotförklaringar av dig själv och andra skribenter här på FB. Det är du som kallar någon som inte förstår för en "idiot", inte jag. Jag förklarar dina konstateranden och tämligen svaga motargument om "flum" och "svammel" från min sida med vad det verkligen handlar om, nämligen oförstånd för något som påstås eller yttrats.
Du tar det som ett direkt angrepp på din person när det endast handlar om ett sakförhållande. Du kallar också detta sakförhållande för "irrelevant" lite längre ned - men jag kan försäkra dig och alla andra som läser denna konversation att det är högst relevant för hur diskussionen ter sig och om huruvida bevisning "når fram", om du (och även andra) begriper vad som omtalas i bevisningen eller ej. Inte sant?
Du tar det som ett direkt angrepp på din person när det endast handlar om ett sakförhållande. Du kallar också detta sakförhållande för "irrelevant" lite längre ned - men jag kan försäkra dig och alla andra som läser denna konversation att det är högst relevant för hur diskussionen ter sig och om huruvida bevisning "når fram", om du (och även andra) begriper vad som omtalas i bevisningen eller ej. Inte sant?
Att du inte vill diskutera ämnet visar du gång på gång.
Det går att likna vid gatumagikern som önskar att man ska titta på det han visar upp istället för på hans andra hand.
Citat:
Nej. Det betyder att jag har uppfattningen att vi inte känner till något annat. Om du har bevis på någon psykisk kraft hade det varit kul om du kunde delge detta.
Bara det faktum att du kallar verkligheten för "det fysikaliska" bevisar att du har den författade meningen om att verkligheten är tillhörande det fysiska och inte en fysisk dimension/psykisk domän i interaktion med varandra.
Du tror att det blott är fysiska krafter som får dina fingrar att "knappa" på ditt tangentbord i diskussion och bortser, liksom vetenskapen, att det faktiskt finns en psykisk kraft inom dig som förmår dig (och alla andra skribenter här på FB) att faktiskt göra detta. Men för att inse detta krävs lite självkännedom.
Du tror att det blott är fysiska krafter som får dina fingrar att "knappa" på ditt tangentbord i diskussion och bortser, liksom vetenskapen, att det faktiskt finns en psykisk kraft inom dig som förmår dig (och alla andra skribenter här på FB) att faktiskt göra detta. Men för att inse detta krävs lite självkännedom.
Citat:
Nej, det beror på det faktum att hela din argumentation utgår ifrån handviftande och attackerandet av andra och andras positioner istället för att presentera beläggen för din egen position.
Då det handlar lika mycket om din hjärna som om min så är du, som objekt, och sakförhållandet om hur det förhåller sig i och med din kropp högst relevant. Det är du som inte kan skilja dig från din person och reflektera över att det du kallar "flum", "svammel" och här ovan "irrelevant" beror på ditt eget oförstånd för vad som omtalas.
Citat:
Nej. Utifrån hur andra använder det. Det var använt som ett exempel på ett typiskt argument from ignorance och hur ditt eget argument var identiskt.
Det spelar ingen roll att du inte argumenterar för någon Gud, du använder ändå Gudsbegreppet utifrån din okunskap om detsamma.
Citat:
Jag ersatte ditt argument med Gud. Gud har inget med det att göra annat än att presentera ditt argument i andra kläder. Rationell teism existerar inte, men det är inte del i den här diskussionen.
Och ditt "argument" var inte alls någon kopia av något av mina argument då du använder Gud utifrån din okunskap om vad detta begrepp avser hos mig. Du liknar mitt användande av Gudsbegreppet med något du kallar din uppfattning om de du kallar "kreationisters" användning av detsamma. Detta säger mig att du inte har en aning om vad du talar om. Vad jag menar med Gud har jag förklarat ett flertal gånger, bl.a. genom den rationella teism (anno 1919) jag förklarat i en helt fristående tråd.
Avsikten var att visa att du, precis som kreationistargumentet i exemplet, inte utgår ifrån något annat än okunskap. "Vi vet inte hur, alltså X".
Citat:
Nej. Jag har inte diskuterat ditt gudsbegrepp ALLS. Det är något du blandat ihop. Inte jag.
För att ta det mest aktuella exemplet så har du blandat ihop mitt rationellt teistiska Gudsbegrepp med de du kallar för "kreationisters" användning av begreppet.
Citat:
Hah. Något som återstår att belägga med annat än argumentet att det är "självklart" följt av handviftande. Kom igen nu.
Ett annat exempel är din bristande urskiljningsförmåga då det kommer till fysikaliska/konkreta och det psykiska/abstrakta i en självklar verklighet.
Citat:
Vad vet du om gudomliga begrepp?
För att förtydliga mig något så menade jag att det gudomliga begreppet
Citat:
Självklart. Människorna som skrev de religiösa texterna visste knappast något om universum. Ordet man använde var förmodligen värld då inget mer fanns i deras världsbild. Inget konstigt med det.
"värld" inte avser samma sak som du avser med "universum".
Citat:
Problemet är att istället för att bevisa något säger du bara att alla andra inte förstår.
Detta gör inte att jag idiotförklarar dig, jag kan endast konstatera att du inte begriper eller förstår vad som omtalas.
Citat:
Problemet verkar ju vara att vi inte accepterar fantasier och föreställningar som bevis för något övernaturligt så som du önskar. Du verkar idogt repetera att alla bara inte förstår istället för att styrka din egen position. Det om något indikerar ju en viss frustration om inte annat.
Och jag blir inte sur, det ger mig endast mer motivation att jobba hårdare för att du (och andra) ska begripa och förstå de stora skillnaderna i vad du talar om och vad som egentligen avses med vissa ord och begrepp.
Citat:
Jag skrattar åt ditt påståendet att du står för något reellt. När ska det påverka min fårmåga att skratta åt det? När du bevisar att dina föreställningar om det övernaturliga är reellt? När grisar flyger?
Jo, så är det... så passa på och skratta medans du kan.
mvh
Mattias
mvh
Mattias
Grattis Mattias! du kniper Nopbelpriset 2015 ska du se!! , den förste levande på jorden att smälla ihop alla celler i kroppen till ett-enda-gudomligt-ett, deföljer-samma-princip (den gudomliga) ett minne här ett minne där... skit samma om nan kan härleda dem, och t.ex Aids... vad faan... en influensa här en annan där och en -ebola där, bara som dom tror dom kommit på nåt... när dom ska leka härledningsleken.