Citat:
Det handlar inte om att "röra ihop" någonting - utan om att inse att det abstrakta och det konkreta har sina beröringspunkter eller respektive länkar (domänlänkar) i hjärnan och det perifera nervsystemet (CNS & PNS) i och med synapsens funktion. Det handlar om att kunna urskilja. Vad vetenskapen gör är att skapa en konflikt genom att bortse från detta faktum och göra människan till slav under en fysisk dimension och till en "fysisk tolkning" om hur det ligger till i verkligheten. Vetenskapen vill åtskilja eller splittra. Vetenskapen gör sig därför skyldig till verklighetsflykt. Det är en härskarteknik att skilja den abstrakta domänen och konkreta dimensionen åt genom att ge en falsk (monoistisk) bild av verkligheten, det är att söndra något som ursprungligen är helt.Jag säger inte att man inte kan tro på Gud eller en odödlig själ om man vill, eller att det nödvändigtvis skulle stå i strid med vetenskapen. Men då får man inte röra ihop dessa "abstrakta" begrepp - som du kallar det - med något så konkret, fysiskt och påtagligt som den mänskliga hjärnan eller evolutionen. Om man gör det hamnar man snabbt i konflikt med vetenskapen, som kreationister brukar göra.
Citat:
Du talar om "evolutionsbiologi" och inte evolution som begrepp i det stora hela. Detta menar jag däremot Darwin skriva om i sin teori. Det du omnämner är blott ett kort ögonblick i ett långt mycket längre tidsförlopp när det kommer till världsutveckling. Utvecklingen går inte blott framåt genom en utrullning av (att evolvera) något (alltså i en linjär sträckning) - utan genom en återrullning av (att revolvera) en tidigare utrullning (likt vågens funktion). Evolutionen handlar alltså om en teori i det stora hela - där det är revolutionen som faktiskt har utgjort världsutvecklingen på alla fronter. Detta är ett observerbart faktum och ingen teori, om man kan se det i det långa loppet (en cykel) och i det stora hela.Nej, det är du som inte förstår skillnaden mellan ett observerbart faktum och en teori. Evolutionen är något konkret som vi kan observera i bakteriekulturer och andra experimentella system. Att ifrågasätta evolutionen är lika fånigt som att ifrågasätta att Jorden är rund (jag hänvisar till bilden som Armstrong tog från Månen ifall någon tvivlar på det).
Det som är en teori är däremot Darwins hypotes att evolutionen beror på det naturliga urvalet och en underliggande variation som urvalet kan verka på. Precis som andra teorier kan Darwins teori testas genom experiment, vilket man nu gjort otaliga gånger, och funnit att Darwin hade rätt.
För att summera:
Evolutionen - ett observerbart faktum hos levande organismer.
Det naturliga urvalet - Darwins teori för hur evolutionen går till.
Det som är en teori är däremot Darwins hypotes att evolutionen beror på det naturliga urvalet och en underliggande variation som urvalet kan verka på. Precis som andra teorier kan Darwins teori testas genom experiment, vilket man nu gjort otaliga gånger, och funnit att Darwin hade rätt.
För att summera:
Evolutionen - ett observerbart faktum hos levande organismer.
Det naturliga urvalet - Darwins teori för hur evolutionen går till.
Citat:
Du försöker ju inte förklara hur det är - du refererar till något du påstår dig ha läst någonstans - big difference, om du frågar mig.Trist om du tror att jag fabulerar när jag försöker förklara hur det är. Eftersom du uppenbarligen intresserar dig för hjärnans funktion borde du verkligen läsa någon av de många böcker som finns om hjärnan, eller åtminstone ägna någon dag åt att läsa om hjärnan på Wikipedia. Jag tror att du skulle ha mycket lättare att diskutera ämnet om du gjorde det.
Citat:
Det är inget problem att "koppla ihop" mentalt och själsligt - det är bara insikten om att CNS & PNS hör ihop och att dessa är den kroppsliga motsvarigheten av det mentala/själsliga.Problemet är att du försöker koppla ihop det du kallar det "mentala" och det "själsliga" till en funktion, vilket leder till en teori eller modell där själen på något sätt sitter inne i hjärnan och styr kroppen. Det var det jag menade när jag skrev att du postulerar en "roll" för själen i hjärnans funktion.
Jag anser som jag redan påpekat flera gånger att denna mekanistiska syn på själen är en återvändsgränd. Du kan inte sätta likhetstecken mellan själ och medvetande, vilket du tycks göra. Även en gråsugga har medvetande. Har den också en själ? Hur ser du på robotar med artificiell intelligens lika hög som din egen eller högre, vilket vi snart kommer att ha?
Jag anser som jag redan påpekat flera gånger att denna mekanistiska syn på själen är en återvändsgränd. Du kan inte sätta likhetstecken mellan själ och medvetande, vilket du tycks göra. Även en gråsugga har medvetande. Har den också en själ? Hur ser du på robotar med artificiell intelligens lika hög som din egen eller högre, vilket vi snart kommer att ha?
mvh
Mattias
)
läsa fem-rader-åt-gången... eller bry dig inte om...