2014-12-16, 13:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Ni är amatörer.

Yes master, lär mig mer om semantisk akrobatik.

Citat:
Det är lätt att gå förbi ett träd. Det är ungefär som att gå runt det.
Om jag borrar ett hål i trädet kan jag gå igenom det.

Jag faller uppåt i förhållande till jorden om en gravitation som är starkare än jordens gravitation finns ovanför mig.

Jag kännar att jag närmar mig upplysning tack vara din new-age retorik.

Citat:
Dessutom gott/ont är 100% subjektivt. Kan inte empiriskt påvisas. Alltså är det en tro.
Tack för mig. Amatörer

TVÅ megalomana wannabe-guruer på samma tråd. Jag kommar att liga lågt ett tag för att se giganternas kamp mellan jeanclaudevandamme och MattiasBeming.
Citera
2014-12-16, 15:06
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du ... jag befann mig som ung man i centrum av 60-70 talets danska hippie-period ... och det gick tretton på dussinet "mystiska" wannabe-guruer med "esoterisk" kunskap som man kunne ta del av ... med inträdeskraven att man stängde av sitt intellekt och blev hängiven discipel. Försök inte med sånt på mig.
Jag är inte på något sätt ute efter att övertala dig till något - endast ge dig förutsättningar till att komma till insikt om att objektiviteten som definition, är subjektiv och avgränsande (likt den största av alla fantiseringar) samt det att det finns något utanför en sådan definition - något jag hela tiden utgår ifrån. Där är objektiviteten en abstrakt abstraktion, det är psykets motsvarighet till den fysiska verklighetens natur.

Som sagt, inget försök till övertalan... endast ge dig tillräckligt med motstånd för att du ska komma till insikt om något du idag inte kan minnas att du varit i tidigare.

mvh
Mattias
Citera
2014-12-16, 17:48
Bannlyst
Lite lustigt med tanke på att vi endast använder 10% av hjärnans kapacitet och resterande 90% av Gud/whatever för att kunna göra illusioner om den "verklighet" vi lever i.
Citera
2014-12-16, 17:55
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrick1988
Lite lustigt med tanke på att vi endast använder 10% av hjärnans kapacitet och resterande 90% av Gud/whatever för att kunna göra illusioner om den "verklighet" vi lever i.
Jag tror att 90% är Gud/whatever och 10% är Lucifers inblandning.
Citera
2014-12-16, 18:23
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Den där uppdelningen (10/90) är vetenskapens uppskattning av vad de funnit ut vara det fysiskt mätbara, som om det vore hjärnans naturliga funktion. Men det kanske är så vi-andan krymper det egensinnliga till en småsinthet som det mänskliga jaget måste lära sig att kämpa sig ur. Uppdelningen skiljer sig dock betydligt från individ till individ, som jag ser det - d.v.s. hur storsint människan egentligen är.

Illusionen är en form av inre spel/lek med de enskilda individerna, något jag själv menar vara den kollektiva styrningen eller gruppandans försök att inrätta individen i leden, när det kommer till tankegång/-mönster och därmed efterföljande handlingar. Leken eller spelet, blir dock till allvar då man insett att det sker en övergripande kontroll av spelpjäser på ett bräde.

Att gå från "verklighet" till verklighet kräver att var och en (som vill) kämpar mot de tankeanvisningar som låser ens mentala kapacitet till blott de 10% som vetenskapen och dess statsmakt vill få det sinnliga till - för att de resterande procenten skall bestå av ett inrutat beteendemönster. Det majoriteten av mänskligheten i västvärlden håller för sant, gör alltså dem själva en s.k. "björntjänst".

Skapar man (eller kvinna) ett verklighetsbaserat ordförråd (objektiva begrepp) kan man (eller kvinna), med hjälp av fantasins subjektiva funktion, realisera overkliga världsuppfattningar och stoppa en negativt nedåtgående och spiralformad trend.

Det handlar om att inte låta sig bli inbillad (inbildad) och därmed tro på någon inbillningskraft - utan om att tro på sig själv och den egna förmågan att skapa verkligheten och den egna skaparkraften i sig själv och andra.

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2014-12-16 kl. 18:26.
Citera
2014-12-16, 18:38
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=jeanclaudevandamme|51505774]
Citat:
Det är lätt att gå förbi ett träd. Det är ungefär som att gå runt det.
Om jag borrar ett hål i trädet kan jag gå igenom det.
OM du gör det ja, eller är en sådan som behöver vänta på att någon föser dig alt. vet du inte vart du ska sätta ner foten, så kan det vara att du inte vet HUR du ska få till det.

Så nu leker du valsen igen och irrar runt runt runt, var du filosofisk nu igen då?

Det är inte ens om det är att - så för att ta det till din och din lullemorfars favoritnivå, så placerar du dig i tråden och gladeligen börjar med att irra runt, du föll på eget rep nu.

Det andra var som vanlig monolog-stilistiska formen, ni är ju vana att ha huvudet bland molnen.

Men träd vet du, de har rotsystem. Btw visste du att man gör dörrar av trä? och var landar det... inte geologi väl... oh nej... ni står hellre kvar och suktar efter löven i trädtopparna för högre än så når nu aldrig, inte utan Bergvalls ordlista iaf.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2014-12-16 kl. 18:40.
Citera
2014-12-17, 00:16
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag tror att 90% är Gud/whatever och 10% är Lucifers inblandning.
Det finns bara gud och Lucifer i universum menar du?
Citera
2014-12-17, 00:21
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Jo, men så blir det ju inte i en framtid. Vi lär oss mer och mer om hjärnan. Jag tycker det är rimligt att hjärnan inte är samma sak som Gud. Hjärnan är en kroppsdel precis som levern eller mjälten.

Eller menar vissa här att själen sitter i hjärnan?
Citera
2014-12-17, 10:54
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det finns bara gud och Lucifer i universum menar du?
Din tolkning av det jag skrev

Själv skrev jag att jag TROR att HJÄRNANS kapacitet består av 90% Gud/Whatever och 10% av Lucifer.
OCH då är naturligtvis planeten TELLUS som existerar i UNIVERSUM befolkat av bland annat hjärnor i huvudet på släktet homosapiens. Sedan finns det andra ARTER har Farbror Darwin sagt, och dessutom ÖVER/UNDER arter.
Citera
2014-12-17, 11:16
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Din tolkning av det jag skrev

Själv skrev jag att jag TROR att HJÄRNANS kapacitet består av 90% Gud/Whatever och 10% av Lucifer.
OCH då är naturligtvis planeten TELLUS som existerar i UNIVERSUM befolkat av bland annat hjärnor i huvudet på släktet homosapiens. Sedan finns det andra ARTER har Farbror Darwin sagt, och dessutom ÖVER/UNDER arter.
Hur manifesterar Gud och Lucifer genom hjärnan rent konkret?
Citera
2014-12-17, 11:32
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur manifesterar Gud och Lucifer genom hjärnan rent konkret?
Ja vad är ditt svar på din egen fråga?
Citera
2014-12-17, 11:35
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ja vad är ditt svar på din egen fråga?
Ditt påstående, inte mitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera